höftrörelser - bakåt eller framåt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

bananna

Trådstartare
Det här kan bli lite svårt att förklara, men jag gör ett försök.

Jag har funderat lite på det här med hur man egentligen bör använda sätet.
1) skjuta hästen framför sig med bakåtrullande höftrörelser eller 2) sitta med i hästens rörelser med framåtrullande höftröreler...

Jag har en tendens att hamna i nr 1), då jag liksom trycker hästen framåt med sätet, och känslan blir då att höfterna rullar bakåt. Tendensen blir då också att jag lätt hamnar för mycket bakåtlutad med överlivet, och det känns som att hästen hindras i sina röreler.

Nu försöker jag tänka "tvärtom", dvs att höfterna istället ska rulla framåt och att jag ska sitta lättare på hästen och vara mer på väg framåt själv. Känslan ska då bli att jag följer hästens rörelser snarare än att hästen ska följa mina, hästen ska helt enkelt få mer utrymme att röra sig. Jag tycker att jag får till det rätt bra i galoppen, men i traven är det knepigare.

Hmmm, är ni med?
Hur strävar ni efter att inverka på hästen med sätet, och hur tänker ni för att få till det?

Sv: höftrörelser - bakåt eller framåt?

Det här kan bli lite svårt att förklara, men jag gör ett försök.

Jag har funderat lite på det här med hur man egentligen bör använda sätet.
1) skjuta hästen framför sig med bakåtrullande höftrörelser eller 2) sitta med i hästens rörelser med framåtrullande höftröreler...

Jag har en tendens att hamna i nr 1), då jag liksom trycker hästen framåt med sätet, och känslan blir då att höfterna rullar bakåt. Tendensen blir då också att jag lätt hamnar för mycket bakåtlutad med överlivet, och det känns som att hästen hindras i sina röreler.

Nu försöker jag tänka "tvärtom", dvs att höfterna istället ska rulla framåt och att jag ska sitta lättare på hästen och vara mer på väg framåt själv. Känslan ska då bli att jag följer hästens rörelser snarare än att hästen ska följa mina, hästen ska helt enkelt få mer utrymme att röra sig. Jag tycker att jag får till det rätt bra i galoppen, men i traven är det knepigare.

Hmmm, är ni med?
Hur strävar ni efter att inverka på hästen med sätet, och hur tänker ni för att få till det?

Det är oftast när jag tänker på det som jag hindrar hästen, om jag bara slappnar av och ibland även blundar så kommer det naturligt!
Men jag har problemet med att slappna av på kommando.
Kan inte förklara hur jag gör, men förstår precis vad du menar!

Så om nån har konkreta förslag på hur det ska gå till så lyssnar jag med glädje! :)

Sittbenen ska gå i en typ bågformad rörelse framåt-uppåt.

Ja, det är nog det jag eftersträvar..

Men hur får man till det? Kan man tänka på något särskilt, utom just hur sittbenen rör sig?

Senast ändrad:

Ja, det är nog det jag eftersträvar..
Men hur får man till det? Kan man tänka på något särskilt, utom just hur sittbenen rör sig?

Blunda och känn hur höfterna rör sej när du rider. Då känner du hur det ska vara lättare.

Sally Swift skriver också en del om det.

Sen håller jag med om att man inte ska tänka alltför mycket heller då riskerar man att det blir fel.

Du ska vara i balans och med i hästens rörelser i ryggen men ändå kunna inverka. Lätt som en plätt:angel: :o

förstår vad TS menar med båda sätten... men förstår inte problemet... det är ju "bara" att göra...

prova...
att rida alla gångarter, utan stigbyglar och luta dig lite bakåt... rid i ett lite högre tempo än vanligt...
då måste du nästen sitta på sätt 2(enligt mig korrekt...)...

tåls kanske att prova i allfall...

Hmm..bara att göra :confused:
Precis som vissa andra har svårt att få till sånt som jag tycker är "bara att göra", t.ex hålla händerna stilla, blicken uppe eller vad det nu kan vara, har jag svårt med det här med sittbenen/höfterna.

tack för tipset! Låter lite bakvänt för mig (känns som jag kommer hamna i sätt 1), men jag ska prova!

Senast ändrad:

Enligt CR ska väl sittbenen röra sig framåt- uppåt och diagonalt, dvs var sida för sig. Detta eftersom man stävar efter att hästen ska få in bakbenen under kroppen och lätta i framdelen. Om man utför rörelsen åt andra hållet faller bakbenen ut och hästens framdel sjunker nedåt.

Du skulle kunna be någon leda dig i skritt och själv blunda och slappna av, för att bara använda känseln och känna in hur hästens bakben rör sig och hur de rörelserna påverkar dina sittben. Sen kan du börja rida själv, överdriv kanske rörelserna något om det är något nytt som ska läras in brukar det fastna lättare då.

När du sen börjar trava så smått kan du börja med att trava korta bitar, så länge som du tycker att du kan behålla sits och balans och avslappning. Kom ihåg att bakbenens förflyttning är ganska lika i skritt och trav, framåt- uppåt och diagonalt, men rörelsen går snabbare i trav.

Lycka till!

jag menar inte att vara otrevlig eller så när jag sa bara göra....
fattar att om det var att bara göra... så hade du ju gjort så.... o inte frågat!
så sorry;)

Jag har läst i nån bok att man ska tänka som att man joggar baklänges med höfterna;)
Det funkar ganska bra för mig iaf:bow:

Jag såg att jag tänkte dubbelt så mycket som jag skrev, så här kommer del 2 av mitt inlägg...;)

Anledningen till att jag tar upp hur du kan träna sitsen är att jag anser att en stabil grundsits är ett måste för en bra ridning, hästen måste kunna skilja på vikthjälper och vanligt "skump".

När sittbenen rör sig i takt med hästen, kan ryttaren, genom att förändra rörelsen i sittbenen påverka hästens steg, d v s få den att länga på steget genom att förlänga sittbenens ovala rörelse framåt, eller korta steget genom att höja ovalen uppåt. Genom att stanna av rörelsen i sittbenen kan man göra halt med hästen.

Samtidigt som man ändrar rörelsen i sittbenen, ändras också vinkeln mellan bäckenet och lårbenet (hos ryttaren, alltså...) Om man vill att hästen ska gå fortare, öppnar man höftvinkeln en aning och om man vill att den ska gå långsammare stänger man till höftvinkeln en aning.

Flummigt? :angel: Nja, man kan ju förklara på andra sätt också, men så här tänker jag och det fungerar för mig och mina hästar. Hoppas att du förstår :bump:

Antar att man kan rora pa hofterna at bada hollen det beror bara pa vad man vvill ha for reaktion fran hasten.

Hasten ror sig ju framat hofterna och benen gor cirklar framat uppat och om man vill folja den rorelsen antar jag att man bor uttfora samma rorelse.

Om amn utfor rorelsen at andra hallet sa borde hasten kanna motstand och om den inte ar valldigt stark lar den tappa bakbensaktivitet.

Jag brukar anvanda nastan samma teori for halvhalt och ge tillbaka halvhalten ((okning av tempot)

Vid halvhalt gor man en cirkelrorelse med handen uppot "bakt" for det gar mot hastens rorelse och med sattet som fortfarande gar framat ska rorelsen ga uppot och bennen mer under hasten - samling.

Nar du ger tillbaka halvhalten foljer handen med hastens rorelse hasten ska leta efter bettet eller kontakten for att hinna med bettet sa maste den oka tempot alltsa ga mer framat..

hmm kanns som om jag tappade min poang i texten, men nagon kanske forstar vad jag var ute efter,, (hmm)

Tack för dina förklaringar! (och alla andra som svarat)

Testade lite på medryttarhästen idag, och insåg att jag nog automatiskt gör rätt i skritt, och faktiskt även i trav om jag "bara sitter rätt upp och ner". Men då sitter jag ganska lätt i sadeln i traven. Börkade då fundera på det här med att "komma ner i sadeln" som man fått inpräntat i sig är viktigt. Det känns som att det blir lättare att få till det här med höfterna/sittbene och att hästen får mer utrymme när jag sitter lättare?
Till saken hör att medryttarhästen är väldigt välriden och lättriden. Tror att jag lättare hamnar i sits nr 1 (bakåt) när jag rider på ridskolan, hästen är inte riktigt framme och jag försöker liksom trycka fram den med sätet och hamnar då dessutom för mycket bakåt med överlivet. Och troligen blir då hästen ännu mindre framme eftersom jag "sitter emot" = ond cirkel.

En till fundering som hör ihop lite med detta. Är det bara jag, eller är det någon form av skifte på gång? Tycker att många tidigare red väldigt mycket för sitsen, satt "tungt" på hästen och tryckte den framåt (och att det även var detta som lärdes ut på ex ridskolor), Men nu verkar fler förespråka en "lättare" ridning? Eller yrar jag nu? :angel:

jag tänker att jag följer med hästen i hans rörelser och då skjuter jag höften framåt. Som om man juckar :angel: :d

Tack för dina förklaringar! (och alla andra som svarat)

Testade lite på medryttarhästen idag, och insåg att jag nog automatiskt gör rätt i skritt, och faktiskt även i trav om jag "bara sitter rätt upp och ner". Men då sitter jag ganska lätt i sadeln i traven. Börkade då fundera på det här med att "komma ner i sadeln" som man fått inpräntat i sig är viktigt. Det känns som att det blir lättare att få till det här med höfterna/sittbene och att hästen får mer utrymme när jag sitter lättare?
Till saken hör att medryttarhästen är väldigt välriden och lättriden. Tror att jag lättare hamnar i sits nr 1 (bakåt) när jag rider på ridskolan, hästen är inte riktigt framme och jag försöker liksom trycka fram den med sätet och hamnar då dessutom för mycket bakåt med överlivet. Och troligen blir då hästen ännu mindre framme eftersom jag "sitter emot" = ond cirkel.

En till fundering som hör ihop lite med detta. Är det bara jag, eller är det någon form av skifte på gång? Tycker att många tidigare red väldigt mycket för sitsen, satt "tungt" på hästen och tryckte den framåt (och att det även var detta som lärdes ut på ex ridskolor), Men nu verkar fler förespråka en "lättare" ridning? Eller yrar jag nu? :angel:

tror att du har rätt där :) jag fick aldrig lära mig att rida med sätet när jag gick på ridskola. det har jag lärt nu på senare tid, började ridskola -98... Men jag tycker att det är bra att driva hästen framåt på det sättet, än att picka på den med sporrar i sidorna eller så. Det ör dessutom bäldigt nyttig för magmusklerna :d

aha, men det är just juckandet jag inte vill hamna i :crazy:

Jag menade att det var så man blivit lärd, att sitta tungt och jucka fram hästen, men att det nu är på väg bort och att man istället strävar efter att rida lättare med sätet (utan att för del delen behöva picka ihärdigt med sporrarna)..

En annan viktig sak med sitsen ar ju att halla overkroppen intakt, det ar latt att man "bryter av" i korset eller brostkorgen fast man fortfarande ar ganska rak, sa det kan vara svart att jobba bort. och sa fort man inte ar "intakt" sa jobbar inte bekenet so det ska, oxa om man inte har vikten i halarna, da kanns det som man ar ne borda for hasten, svar att bara lixom eftersom man inte sitter ratt, men nar man jobbar ratt med beckenet ar intakt i overkroppen och har vikten i halarna sa blir amn tung for hansten men latt att bara, ochsa sa blir man stark eftersom man kan jobba med korset och ryggraden.

Enligt CR ska väl sittbenen röra sig framåt- uppåt och diagonalt, dvs var sida för sig. Detta eftersom man stävar efter att hästen ska få in bakbenen under kroppen och lätta i framdelen. Om man utför rörelsen åt andra hållet faller bakbenen ut och hästens framdel sjunker nedåt.

Du skulle kunna be någon leda dig i skritt och själv blunda och slappna av, för att bara använda känseln och känna in hur hästens bakben rör sig och hur de rörelserna påverkar dina sittben. Sen kan du börja rida själv, överdriv kanske rörelserna något om det är något nytt som ska läras in brukar det fastna lättare då.

När du sen börjar trava så smått kan du börja med att trava korta bitar, så länge som du tycker att du kan behålla sits och balans och avslappning. Kom ihåg att bakbenens förflyttning är ganska lika i skritt och trav, framåt- uppåt och diagonalt, men rörelsen går snabbare i trav.

Lycka till!

CR beskriver, som du säger, detta mycket bra. Sally Swifts "ett med hästen" är bara att rekomendera! CR har hjälpt mig mycket genom att få min sits mer harmonisk och jag kan rida bättre genom min kropp.
Jag tror att du känner bäst själv hur du skall göra genom att börja med att skritta, gärna barbacka, var helt avslappnad i kroppen och bara följ med! Då kan det inte bli fel.
Lycka till!

Vad skiljer "Ett med hästen" från boken "Centrerad ridning"?
Har nyss köpt den senare boken...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 594
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 424
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 789
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka