Höftledsinflammationer båda sidor!

Sv: Höftledsinflammationer båda sidor!

De flesta veterinärer sprutar inte höftleder för att det sällan är problem där, men det förekommer så klart..
Klart att en duktig veterinär kollar hela hästen fr början, men många ägare har svårt att köpa att problemet inte sitter på något mystiskt ställe som bara ET kan hitta..
Problemet i min mening är att en veterinär måste bevisa att allt den gör är rätt, medan en ET kan säga vad blaj som helst utan att bli ifrågasatt.

Har egentligen inte med denna tråd att göra, men vill bara tillägga att en ET/osteopat/kiropraktor eller annan alternativbehandlare enligt lag är förbjuden att ställa diagnos. Ställer dessa en diagnos och "behandlar" en häst, t ex "rättar till rotation i bäcken" är det hästägaren som åker dit för djurplågeri om hästen i samband med behandlingen blir skadad..

Var inne med en kompis häst mängder av gånger på en ATG klinik. Sprutade bakknäna säkert 4 gånger innan ägaren frågade om vet tyckte det blev bättre. Åkte till husaby, kollade igenom varenda millimeter av hästen. Slutade med ett ul rektalt för att kolla SI lederna och fann att problemet satt där. Sprutades och fick sedan tas bort tyvärr. Jag hade rekommenderat att åka till annan klinik där de faktiskt kollar igenom hel hästen och inte bara sprutar hej vilt.

?
Det är väldigt vanligt att låga Hältor kommer från högre upp som tex höfterna, men veterinär vård generellt fokuserar på att släcka själva hältan dvs sekundär problemet behandlas .
Vad et har med denna tråd att göra förstår jag inte riktigt ang ditt svar ? TS frågar inte om ET .

Där finns ju en av få veterinärer som faktiskt vet hur man ska utläsa en ultraljudsbild när det gäller SI-leder.

Då vill jag tillägga: En seriös ET tex behandlar inte en häst som är under veterinär utredning eller blir behandlad av veterinär men de kan vara till stor hjälp att lokalisera ett problem! Speciellt eftersom att de redan känner till hästen sen innan och har en mer klar bild av hur hästens fysiska form brukar vara.

I mitt fall kunde min ET hitta problemområdet snabbt. Jag tog med mig infon till kliniken och där undersökte de det området mer ingående och fann att det var just där samt kunde behandla hästen. I vårt fall tjänades mycket tid in och vi alla slapp en längre utredning. Veterinär kunde sedan även ge ET tips på nödvändiga behandlingar ex laser

Så jag tycker inte det är något fel att låta dessa undersöka hästen parrallelt. Många ET/veterinärer har redan ett samarbete.
Jag ser vår ET som en sjukgymnast/friskvårdare som är ett nödvändigt komplement samt väldigt bra att ha även i förebyggande syfte. En seriös ET hänvisar också till veterinär när det behövs och håller inte på och behandlar huller om buller..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: Cattis_E
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 010
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka