Höftledsinflammationer båda sidor!

jessie

Trådstartare
Har precis varit in med min varmblodstravare (ska bli ridhäst) och första gången fick vi spruta alla fyra benen. Bakknä och framknä och en hovled. Nu har jag varit in med han igen eftersom han blev sämre på vänster bak efter dessa behandlingar. Så denna gång kunde man konstarera (efter fler bedövningar) att det var höftlederna som han hade ont i från början. När han bedövades i vänster höftled så syntes en tregradig hälta (utan böjprov) på höger i stället. Så nu är han behandlad med kortison i båda.

Fick höra på kliniken att många veterinärer inte sprutar höftlederna och kan inte minnas att nån av våra tidigare hästar blivit bedövade där heller. Vilket jag tycker verkar helt sjukt! Ofta slutar man bedöva vid knäleden. Om hästen har ont där då?? Men är det nån mer som har haft samma problem med sin häst? Blev hästen bra? På kliken var dom positiva men jag har som sagt aldrig behandlat höftlederna på häst nån gång.

Min häst var bara lite "oren" i vänster varv på volt innan jag åkte in med honom första gången. Nu ser man verkligen vidden av den smärta han egentligen hade!

Sv: Höftledsinflammationer båda sidor!

Vill du pm:a vilken klinik du åkte till? Det är ju som sagt inte alla som tittar så mycket på höftlederna..

Min häst har blivit sprutad i höfterna en gång. Hon var halt högt bb och vf i knät. Blev även sprutad i båda framknän, båda haser och båda bogar. Visade sig sen att det var en låsning i Si-leden som skapade hältan och hältan försvann efter att si-leden var bra efter en behandling.

Detta var 2,5 år sen och har inte kommit tillbaka sen dess.

Hon var också typ 2-3 gradigt halt efter böjning, kom knappt fram..

Gjort är gjort, men jag tycker VERKLIGEN inte att man ska tillåta fler än HÖGST 2 sprutningar vid varje tillfälle. Om ens häst har allmänt ont "överallt" åker man hem utan någon åtgärd, låter hästen vila helt från arbete i 2-3 veckor (kanske med en butta-kur, sen åker man på återbesök, och då möjligtvis kan 2 injektioner få tillåtas beroende på situationen.
En veterinär som sprutar så många leder på en gång behandlar enbart ägarens plånbok.
Är din häst OK nu då?
gulan

Gjort är gjort, men jag tycker VERKLIGEN inte att man ska tillåta fler än HÖGST 2 sprutningar vid varje tillfälle. Om ens häst har allmänt ont "överallt" åker man hem utan någon åtgärd, låter hästen vila helt från arbete i 2-3 veckor (kanske med en butta-kur, sen åker man på återbesök, och då möjligtvis kan 2 injektioner få tillåtas beroende på situationen.
En veterinär som sprutar så många leder på en gång behandlar enbart ägarens plånbok.
Är din häst OK nu då?
gulan

Ja alltså vi har varit inne två ggr. Första gången behandlades bakknäna, ett fram knä och en hovled. Nu två veckor senare så var han jätte halt på vänster bak. Så vi åkte in igen. Släckte hasen och knäleden igen men blev ingen skillnad. Därför bedövade man ena höften och då hittade man problemet. Just nu väntar ett tredje återbesök. Så vet inte om han är bra än.
Hade man inte gjort de första behandlingarna så hade man nog haft svårt att hitta höftledsproblemen. Han hade ju dragit på sig massa sekundära hältor på grund av det.

Jag har arbetat med travhästar i över 14 års tid och har sett min beskärda del av utslitna travare, halta travare, stela travare och friska travare. Och visst jag har inte sett allt, men det verkar väldigt konstigt att en häst som först blir behandlad på 5 ställen, sen två veckor senare blir jättehalt på ett ben.Då skulle jag dra slutsatsen att den gått omkull i hagen och sträckt sig, eller ännu värre fläkt sig, legat fast i boxen (kan ju ske nattetid och har de otur kan de få ligga i konstiga lägen i flera timmar. Vem har inte fått rejäl nackspärr under natten pga. att man legat illa?)
Men huvudsaken är att din häst blir bra.
gulan

Min är sprutad i höger höftled i vintras, skulle ridas som vanligt efter detta och har jobbats hårt hela våren, inte visat ett dugg sedan dess. Men dock inga andra skador än att han samtidigt är ordentligt genomgången av veterinären i kiropraktik innan han blev sprutad efter UL där man fann en mindre inflammation

Jag har arbetat med travhästar i över 14 års tid och har sett min beskärda del av utslitna travare, halta travare, stela travare och friska travare. Och visst jag har inte sett allt, men det verkar väldigt konstigt att en häst som först blir behandlad på 5 ställen, sen två veckor senare blir jättehalt på ett ben.Då skulle jag dra slutsatsen att den gått omkull i hagen och sträckt sig, eller ännu värre fläkt sig, legat fast i boxen (kan ju ske nattetid och har de otur kan de få ligga i konstiga lägen i flera timmar. Vem har inte fått rejäl nackspärr under natten pga. att man legat illa?)
Men huvudsaken är att din häst blir bra.
gulan

Detta är en häst som varit lite ofräsh sen jag fick honom på foder. Har dock inte gått att se någon direkt hälta heller. Men han har ju såklart fått sekundära hältor i framben och knäled för att han gått och avlastat sig. Säkert under en väldigt lång period. Han blev ju mer halt i bak efter första behandlingarna eftersom han blev frisk i alla andra leder utom höfterna. Där var han tregradigt halt utan böjprov. Dessa syntes inte när han var halt i alla benen. En häst kan bara känna smärta på ett ställe och därför syns det oftast inte när hältan är dubbelsidig. Lägg då till dubbelsidig hälta i fram också. En sån kraftig hälta i båda höftlederna var enligt veterinären något han måste ha utvecklat under en lång tid. Alt ett trauma för längesen.

Varför är det konstigt om man behandlat sekundära problem ?

Varför är det konstigt om man behandlat sekundära problem ?
Konstigt? har jag påstått att det är konstigt....Men oftast totalt meningslöst...om man inte gapskrattar då veterinärräkningen kommer då förstås. Sen ska man komma ihåg att det ÄR en risk att hålla på och spruta leder.
Sekundärhältor blir nästan alltid mycket bättre efter vila, medans det verkliga problemet kvarstår. Om en häst är allmänt ofräsch och markerar/haltar på flera olika leder kan det vara väldigt svårt att ta reda på grundorsaken. Efter några veckors vila och någon kur smärtstillande så brukar hästen vid återbesöket visa bättre var problemet sitter.
Jag vill tillägga att givetvis är alla fall individuella och ibland _kan_ det finnas fog för flera ledinjektioner.
gulan

Jag tycker det är trist att många veterinärer oftast bara lägger fokus på skelett/leder i benen eller hovar och sällan högre upp på hästens kropp vid hälta. Mycket för att det ofta kan handla om just sekundära hältor/smärta/problem och inte själva grundproblemet..
En hälta behöver långt från alltid komma från benen..Har hästen ont i rygg tex säger det sig själv att den kommer halta eller ha någon slags rörelsestörning.

Har själv varit med om att det suttit högt upp mot korset men före det ville man bara koncentrera sig ned mot benen där det fö inte fanns några fysiska tecken heller ens där på att det skulle sitta just där någonstans. Dyrt och många besök i onödan med bedövningar hit och dit i ben som inte hjälpte ett smack :(

Jag skulle önska att fler gick igenom hela hästen redan vid första besöket i stället och inte enbart ben vid hältor.
Enbart uteslutningsmetod blir inte alltid det bästa känner jag.

Av den anledningen låter jag ET och veterinär alltid undersöka hästen parallellt vid mystiska hältor numera. Både för att spara tid, minska ner antalet besök,spara pengar och dra ut på ev behandlingstid.

Senast ändrad:

Fattar inte svaret ? Vad är det du adresserar ? Det är det jag skrivit så förstår inte varför du antar att det är en vrickning ?

Utöver det är det ju precis det jag påpekat ang behandling av sekundära problem ?

Senast ändrad:

Fattar inte svaret ? Vad är det du adresserar ? Det är det jag skrivit så förstår inte varför du antar att det är en vrickning ?

Utöver det är det ju precis det jag påpekat ang behandling av sekundära problem ?
Kanske missuppfattar vi varandra. Du har skrivit 3 frågor men som jag tolkar dem så är det påståenden.
Jag antar ingenting om just TS häst, men jag själv med den erfarenhet av hältutredningar skulle inte jag misstänka en helt ny hälta uppkommit, utan att hästen legat fast, halkat eller fläkt sig.
gulan

? Jag förstår inte Vilka påståenden det skulle vara ? Förtydliga gärna ?

Jag har haft häst med samma problematik och han hade en pålagring på ledens högra sida och det var den som orsakade smärtan och inflammationen. Diagnosen ställdes med hjälp av ultraljud av en mycket kunnig veterinär.

Tyvärr gick det inte att få hästen smärtfri så jag fick ta bort honom.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: Cattis_E
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 010
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka