Höfrågor, en bra hötråd!

Empalie

Trådstartare
Var vänliga o besvara dessa höfrågor:
1. Vad ger ni för ert hö per kg?
2. Vilka månader räknar ni med att ge full ranson varje dag?
3. Föredrar ni hård eller lös pressat? Ge för och nackdelar!
4.Hur tycker ni bäst hö förvaras, hur löser ni förvaring själva. Vad är viktigt att tänka på vid förvaring av hö på tex ett gammalt höloft.
5. Kör ni hem allt direkt eller hämtar ni i omgångar?

Svara o fyll gärna på med frågor:d:)

Sv: Höfrågor, en bra hötråd!

Odlar själv vilket bör innebära runt 1.50/kg för hö i självkostnadspris (maskinkostnader, el till torken...)
Beror på vädret (bete från april/maj till sept/okt men det varierar kraftigt)
Hösilage (storbal) är enklast att hantera och håller bäst. Vi kör in litet löspressat också. Småbal är fruktansvärt arbetskrävande, löshö är småbondens budgetalternativ men har man tillräcklig förbrukning så är ensilage/hösilage i storbal billigast och bäst. Hårdpressat är mer svårtorkat än löspressat som är mest lättorkat (på skulltork alltså).
4.Hur tycker ni bäst hö förvaras, hur löser ni förvaring själva. Vad är viktigt att tänka på vid förvaring av hö på tex ett gammalt höloft.
Vi kör in på tork och förvarar den där. Även med de förutsättningarna så är det svårt i vårt klimat att undvika mögel.
Vi tar bara en förstaskörd eftersom vi har för mycket mark och låter får (där vi tar ensilage) och hästar (där vi tar hö) ,beta återväxten.

Senast ändrad:

Fri mängd hö, hösilage och halm ingår i hyran.
2. Vilka månader räknar ni med att ge full ranson varje dag? Oktober-april, beroende på hur gräset växer.
3. Föredrar ni hård eller lös pressat? Ge för och nackdelar!Hårdpressat, enbart för hanteringens skull.
Vårt hö förvaras på skulle med trall i botten och fjolårshö (eller nytt hö som sedan kasseras) runt kanterna. Verkar funka bra. Luftighet är A och O.
5. Kör ni hem allt direkt eller hämtar ni i omgångar? Hyresvärden skördar själv, så allt läggs in samtidigt.

--------------------------------------------------------------------------------

Var vänliga o besvara dessa höfrågor:
-2 kr kilot
- full ranson ca slutet på oktober till slutet på april
- föredrar hårt pressat i småbal
- får inte hem så mycket åt gången så det står ute under tak nära hagen.
-omgångar

1. Vad ger ni för ert hö per kg? 1.90/kg
2. Vilka månader räknar ni med att ge full ranson varje dag? Från September till April
3. Föredrar ni hård eller lös pressat? Ge för och nackdelar! Har föredrar hård, men han vi köper av har bara pressat
4.Hur tycker ni bäst hö förvaras, hur löser ni förvaring själva. Vad är viktigt att tänka på vid förvaring av hö på tex ett gammalt höloft? Vi har lagt en presseningen på golvet uppe vid loftet.
5. Kör ni hem allt direkt eller hämtar ni i omgångar? Denna gången skall vi ta hem allt på en gång

-Vi kör in själva så det blir maskinkostnader och el till fläkten.

- oktober till april/maj

-egentligen löspressat då stråna inte mosas sönder så mycket samt att det är mycket lättare att packa MEN det skulle aldrig få plats trots att vi har stor loge
-Det hårdpressade går fortare att köra in och är lättare att fodra med och det får plats så mycket mer - men som sagt lite svårare att packa.

- vi brukar täcka med halm (gick inte förra året så det blev väldigt mycket dåligt runt om - eftersom vädret var som det var). Vi använde grå jyskfiltar ifrån Jysk och det hjälpte bra men vi la på de för sent.

-Direkt från fälten in på logen.

Utslaget på dieselåtgång och inhyrd press- och plastning för hösilaget så hamnar jag på ca 0.60 öre kg...får jag sålt på överskottet har jag det i stort sett gratis i år.

Svårt att säga. Här kan betet fortgå långt in i januari vissa år men normalt är väl från december till april.
Höt är löspressat, lätt att hantera men skulle föredragit hårdpressat för platsens skull = bättre att stapla, spar plats. Hösilaget är stora runda hårdpressade balar och de är lite tunga att hantera...:crazy:

Utrymmena ska vara städade innan man tar in nytt. God hygien!

Jag har ju mitt hemma per automatik...;)

- 2 kr/kg för hö, 1 kr/kg för hösilage

- 1 aug - 31 juni

- Hårdpressat. Aldrig förstått vitsen med löspressat, tycker det blir dammigare också. Tycker bäst om hösilaget, och det är ju hårdpressat.

- Slänger upp höet på skullen. Bra ventilation och allt där, så det är inte så mycket mer att tänka på för oss. Hösilaget förvarar vi utomhus på grusplan.

- Vi tar hem allt på en gång.

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 380
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 047
Senast: Trollungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V