Höet under krubban .

E

emmapaztej

kanske bara jag som är konstig o tänker på sånna här saker men, några i mitt stall lägger alltid höet UNDER krubban o lix längst in till väggen o uppuffat så det inte sticker ut "framför" krubban då.
Själv lägger jag alltid det vid Vattenhinken o Vattenkoppen så att han kan doppa höet om han vill . Men nu ska jag komma till sak, tkr ni inte att hästen måste lixom böja snett på nacken varje gång den ska äta ? Asså s'g om jag typ äre konstig men :)
Hur gör ni? o vad tycker ni om det jag skrev stämmer det ite lite ? =)
Om tråden ligger fel får gärna ngn som kan flytta den .
:D

Sv: Höet under krubban .

Jag lägger längst bort i hörnet, närmast är krubban och sen vattenkoppen. För annars blir hästen som står i boxen bredvid sur:P

Jag lägger de invid en vägg men inte under krubba eller vattenkopp, har hört att de kan råka dunka i huvuet om de tar upp de fort (som om en stallkatt kommer farande)

jag tror inte att hästen lider av det, dom drar fram det där de vill ha det ändå :)
men så lägger dom höet till mina hästar också, och jag stör mig något så vedervärdigt och flyttar alltid på det :)

Jag lägger inte höet under krubban av den anledningen att min häst ibland rycker till för ljud, och då slår i huvudet i krubban. :p

Min pålles hö ligger i ett hörn bredvid krubban. Smidigt och bra, och inte för nära vattentunnan så att han inte dräller i alldeles för mycket hö så att man i alla fall kan hålla sig till att byta varannan dag, om han inte skitar ner för mycket förstås :)

Men som någon skrev tidigare tror jag inte dom tar skada av att ha det under krubban, dom flyttar ju som sagt själva på höet sen. Men det kan ju vara skönt att ha det lite mer intryckt så att dom inte använder hö som strö, ifall dom inte äter upp. Det kan min herre få för sig att göra ibland.

brukar lägga hösilaget på ena långsidan, vill inte ha det under krubban och vattenhinken, även om hon sen drar runt det lite som hon vill iaf ;)

Jag lägger mitt hö i motsatta sida som han går på toa ;) I ett hörn som inte är i närheten av varken krubba eller vattenhink eftersom att han förut slog huvudet i någon av dem. :p

Stallpersonalen dumpar det strax innanför dörren, dvs under hans vattenhink, strax brevid krubban. Har aldrig sett att han har haft några bekymer med det. Han vill gärna blanda hö och betfor så då är det smidigast för honom att ha det där.

Min häst har sitt hö i ett lågt satt hönät (sitter som en hängmatta i boghöjd) precis vid vattenhinken så hon kan ta en tuss och doppa i vattenhinken när hon äter. Hon ska helst äta blött hö så hon fixar det jättebra själv. Har hönät för att hon inte ska sprida ut det så mycket + att hon ska slippa böka med nosen nere i det och få i sig damm.

Vrf ens svara i denna tråd då? :p

Ts: Jag brukar lägga höet under krubban/vattehinken och det är inga problem ;) hästen gör som hon vill med höet ändå.

Min häst får inget hö

Ger du en ensilage?
Vart lägger du de då?

Våra hästar har alltid fått sitt hö i hörnet, aldrig under krubban/hink eller dyl.
Hästen ja hjälper till med nu får sitt i hönät, tyvärr hänger de alldeles för långt ner, knähöjd, så de e mer skaderisk än till nytta. Dock brukar jag alltid fixa upp de på ett litet speciellt sätt när jag är där eller så struntar jag i hönätet och lägger höt på golvet. :angel:

Innan la jag höet precis bredvid krubban som fanns i ena hörnet. Men hästen sprider ut höet och ibland äter han under krubban eller under vattenkoppen, och så slår han sig när han slänger upp huvudet. Men nu är det löst så, att foderkrubban är borttagen, då han har en tendens att ställa sig i den och hänga över boxgallret. Så nu finns ett jättebra hö-hörn utan krubba och hästen har inte längre några sår. Och så får han bara kraftfoder på morgonen i en hink istället.

Jag tror inte hästen bryr sig om höet ligger under krubban, då de buffar det så som de vill ha det. Men jag lägger det hellre bredvid.

Vrf ens svara i denna tråd då? :p

För jag tycker det är en konstig fråga, gillar inte ens häst där man lägger höt så flyttar den på det :idea: Visst har hästar små hjärnor, men så korkade är dem inte.

Jag förstå inte heller varför de ska ha huvudet snett? Har man gigantiska krubbor på 40 cm höjd?

Våra hästar får sitt foder mellan vattenkoppen och krubban, eftersom det är öppet där och bara att slänga över säcken.

De flesta andra får typ direkt innanför dörren eller lite innanför längst väggen, vilket brukar vara delvis under krubban..

För jag tycker det är en konstig fråga, gillar inte ens häst där man lägger höt så flyttar den på det :idea: Visst har hästar små hjärnor, men så korkade är dem inte.

Eller så bajsar dom på det för att visa sitt missnöje :p

Jag har då aldrig sett en häst flytta hela sin hö/ensilagehög om de inte trivs med stället..... :angel:

Att lägga höet under något övht är av vad som lärs ut dumt, då hästen kan kasta upp huvudet och slå det i vad som än hänger ovanför.

När det kommer till nära vattenkoppen eller inte så har jag ofta läst om uppfattningen, bla här på buke, att höet skall läggas långt ifrån, så den hinner tugga innan den blöter höet. Varför det skulle vara att föredra vet jag inte. Jag själv föredrar att lätt blöta höet istället, så får hästen blött hö istället för att grisa.
Men det finns så många tankar kring detta.

Viktigaste tycker jag är väll att fundera på hur stor risken är att hästen slår upp huvudet i vad som än ev. hänger över.

Vi har stränga order från ridskolestallsägaren att vi inte får lägga stråfodret under krubba eller vattenhink. Det är för att minimera risken att hästen hastigt kastar upp huvudet och slår i nacken i krubban/vattenhinken. Hästar är väldigt ömtåliga där.
Hästen kan iofs putta och skrapa in fodret under krubban iaf men det går ju inte att undvika. Mängden som hamnar därunder blir iaf obetydlig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka