Sv: Höet under krubban .
Och jag lägger med flit silaget till fbl under hans 'hösegel' i boden. Han stoppr inte in hela huvudet under, utan drar ut lite i taget. Vilket är skillnaden mellan 'mat hela natten' för honom, och god foderekonomi för matte eller hela boxen full med nedtrampat foder och hungrig häst utan mat större delen av natten.
Aldrig sett en krubba så utstickande att hästen står och äter med huvudet under krubben, utan de drar ut delar av fodret i taget, och äter sen från golvet i normal ställning. Men de kan inte krafsa iväg 7-8-9 kg foder rakt ut i boxen med ett krafs. Utan de krafsar/drar ut en mindre mängd per gång, och äter den fullt normalt.
Däremot gillar jag inte nätanordningar satta lågt, så hästen bara kan dra ut tugga för tugga/strå för strå, där blir ätställningen skev.
(Fblherrn var meningen han skulle äta ur seglet, men då kastade han ut silaget över boxkanten istället, och stod lika hungrig, även om mattes plånbok mådde bättre. När jag ids ska jag ta och klä en höhäck med plyfa och sätta lågt och ge honom i. Ponnyskrället äter i plastbalja som står på backen, fastskruvad i boxväggen, annars drar han iväg hela baljan)