Höstseg häst !

Krans

Trådstartare
Hej, nu har hästen fått en höstsvacka liksom tidigare år.Misstänker att pälssättningen är inblandad.Hästen känns väldigt seg att rida.T.o.m uteritt går så seeegt och långsamt. Är i övrigt också mer dämpad än annars ( i hagen , när man sköter osv ) Av erfarenhet vet jag att det brukar vända efter nyår.Men jag funderar iallafall, finns det något tillskott man kan ge ? Hästen äter kraft miner i mineral väg, lucern , havre och så silage förstås.
 
Välbalanserad foderstat som täcker behoven är det du ska sträva efter. Det kan ju vara så att det behövs lite extra nu när han sätter vinterpäls, då kan du kompensera genom att öka litegrann.

Det är bara säljare och tillverkare som blir lyckliga om du försöker ge en massa andra tillskott, om foderstaten i övrigt är bra.
 
Selenbrist kanske?
Du kan ju alltid kolla över foderstaten, eller be veterinär ta blodprov och kolla om det finns brist på något.
 
Min var seg till en början när han hade grovtarmsinflammation som är vanligt vid den tiden på året. Håll koll på tempen och avföringen och för att utesluta det!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: caballus
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 466
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp