C

Circe

När brukar de första skördarna med hö vara klara ungefär?
 
Beror på vädret. Förra året (har jag för mig) hade min höbonde klart första skörden innan maj var slut! Annars börjar man väl slå runt midsommar.
 
Beror på var du bor i landet och vad det är för väder. När timotejen gått ur ax är det dax att slå. Jag bor i värmland det kan variera från midsommar till mitten av juli. Det är inte dax att slå här ännu på långa vägar.
 
här slog dom första för 2 veckor sen och nu är det ganska många som har slått.
Hur lång tid tar det från det tills höet är klart att köpa???
 
Vi slog vårat för 2 veckor sen. Pga höbrist, det är många som har gjort det redan här i dessa delarna av skåne!
 
Vi slog vårt i tisdags och det var nästan i senaste laget! Här började de ta gräs till hö och silage förra veckan igen.
 
vadå pga av höbrist??? det ska ju ändå ligga en viss tid innan man använder det, eller har jag helt fel nu???
 
Vi kunde inte få tag på hö alls här i närheten där vi bor. Så vi var tvugna att slå vårat lite tidigare. Det låg ju å torkade på fältet i tre dagar innan vi samlade upp det, om det är det du menar??
 
nej, det var inte riktigt så jag menade...

mamma säger alltid att jag inte får börja använda det nya höet förrän augusti-september för det ska tydligen typ ligga till sig på skullen innan, det är vad hon har hört sen hon var liten, men detta kanske inte alls är nödvändigt???
 
Vi har hösilage. Så det kan inte ligga till sig på skullen. Fast med vanligt hö har jag ingen aning...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
876
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 675
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp