Hösilagefråga, mängd?

kopparberg

Trådstartare
När man fodrar med hö har jag lärt mig att hästen ska ha minst 1,5 kg/100 kg kroppsvikt.

Men vad gäller för hösilage?
Måste man veta torrsubstansen i siffror för att kunna veta minimimängden, eller kan man "höfta"?

Hösilaget i fråga är mkt torrt, nästan hö.

Ngn som vet? Jag har aldrig förut fodrat med annat än hö, men i år blir det helt eller delvis med torrt hösilage till ena pållen.
 
Om du skal vara exakt så bör du nog veta TS, men om ditt är "torrt" så ligger det förmodligen på 65-70 i TS och hö ligger på 84...så då är det 15-20% mer du skall "lägga till"

Jag höftar alltid...
 
Det går att få en uppfattning om TS-halten 'hemma i köket' Inkluderar en brevvåg eller digital våg med bra precision, en tuss hösilage, en ugn eller allra helst microvågsugn och en massa tålamod =)

Ta t ex 100 gram hösilage. In med det i micron/ugnen på LÅG värme. Kör i tio minuter. Ta ut hösilaget och väg det. ANteckna vikten. Sen in med det igen i tio minuter och anteckna sen vikt. När hösilaget slutat 'minska i vikt' så kan du räkna fram TS-halten för då vet du hur mycket vatten som försvann i micron/ugnen.

Om det vägde 100 gr innan torkning, och efter torkning väger det 50 gram så var det 50% vatten i det, dvs du har en TS-halt på 50%. Vägde det 100 gram innan och 65 gram efter har du 35% vatten i det, dvs en TS-halt på 65%.

Sen ska en häst ha MINST 1 kg TS/100 kg kroppsvikt, helst ska det vara 1.5 kg TS/100 kg kroppsvikt.

Om hästen väger 600 kilo behöver den således MINST 6 kg TS, helst 9 kg TS.

Har du då ett hösilage med en TS-halt på 50% behöver hästen minst 12 kg, men helst 18 kg hösilage per dag.
Är TS-halten 65% behöver samma häst minst 9,2 kg hösilage etc.

Formeln för att räkna ut:
Hästens vikt i kilo, t ex 600. Dela med hundra. Dvs 6. Hästen behöver minst 6 kg TS/dag.

Fodrets TS-halt i procent, t ex 65%. Omvandla till decimal, dvs 0,65 (1 kg foder innehåller 0,65 kg TS).

Ta behovet (6) delat med fodrets TS-halt i decimal (0,65)- Dvs 6/0,65. Resultatet (9,2) är antal kilo foder hästen behöver för att få TS-behovet täckt.

Hö har 84% TS, så för 600 kilo häst blir det 6/0,84 = 7,1 kg.

Då räknar du med minimigvan, vill du räkna med 1.5 kg TS per 100 kg vikt så ändrar du bara formeln för hästen. T ex 600 kg/100 = 6, ta det sen gånger 1.5 kg TS = 9 kg TS/dag
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 451
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Vår häst flyttade till nytt stall för två månader sedan. Sedan dess har han varit lite ur form, petat i hösilaget och haft dålig aptit...
Svar
3
· Visningar
2 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp