_Runaway_

Trådstartare
Det var två här och plastade in hösilaget idag. En bal blev lite misslyckad (fick ingen sån där tunn plast runt sig) så den blev lit konstig. Men plasten sitter inte riktigt tätt runt hela balen så det är lite luftbubblor. Nu undrar jag hur länge man kan ha den balen oöppnad? För luften förstör väl balen rätt fort, eller..?
 
Om det är för mycket luft i balen är det kört - det kommer i så fall inte bli konserverat, man får en mögeltillväxt istället.
Spelar alltså ingen roll om du öppnar balen inom kort.
 
Har inplastningen misslyckats så blir det inte något ensilage av det. Det blir bara lite halvblött gräs som är rullat...
Du skall se den balen som förlorad och inte använda det till foder.

Ensilering är en slags konserveringsmetod. Blir det inte rätt så konserveras inte innehållet och hela processen är förstörd.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 945
Senast: Twirro
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp