Z

zana

Jag har funderat på att ge min häst hösilage nästa år,jag har tröttnat på dammigt och mögligt hö nu... Jag har lite frågor angående det efterssom jag aldrig har fodrat med hösilage förut!

Måste man vaccinera mot den där sjukdomen (kommer inte ihåg vad den heter hmm..) eller behövs det bara när man fodrar med ensilage och hur farlig/vanlig är den?

Jag har hört att man behöver fordra med mer hösilage än hö. Stämmer det?

Jag har hittat en försäljare som en kompis har köpt av i flera år, det har alltid varit bra och frächt enligt henne. Det är fri leverans och analyserat. TS 70%. pris 2.40-3.00kr/kg. är det dyrt? verkar det bra annars?

Hur länge håller sig en öppnad bal? De väger 20-25kg, och min häst brukar äta ca 10kghö/dag.

Tack på förhand!!!
 
Man måste inte vaccinera, det är ett beslut varje hästägare själv tar. Botulism får man inte bara genom stråfoder, en del av de misstänkta fallen har varit hästar på strandängar som delar av året legat under vatten. För att ta rätt beslut för just din häst; läs på om förgiftningen (det finns många trådar har att söka efter och en hel del information på nätet).

Hö innehåller 84 % torrsubstans (ts). Hösilage har mer vatten och mindre torrsubstans (ts). För att hästen ska få tillräckligt med torrsubstans (ts) måste man alltså fodra fler kg för att få i hästen dagsbehovet. Hur mycket extra beror på både näringsvärdet och ts-halten.

Priset beror på balstorlek - mindre balar innebär högre pris. 170 kgs balar (fyrkanter) ligger på c a 2 kr/kg (inkl moms) i mina trakter. En direktplastad fyrkantsbal på c a 30 kg får man betala ungefär 3,50 kr/kg för.
 
Det finns massor av trådar i ämnet här...Sök så finner Du! Där finns bra svar till Dig på Dina frågor också!

Ang. priset så tyckte jag det var svindyrt för Ditt hösilage.
Jag betalar 280:- inkl. hemkörning per bal och de väger 600-700 kg!!!
 
Ju mindre bal, ju högre pris pga mer plast. Sen kan det ibland vara bättre med mindre bal pga botulismrisken...

Vi betalar 2 kr/kilo för vårat med ts 69 och balarna väger 35-40 kilo st. Balarna håller på vintern/hösten i ca 5 dar max, men inte nupå sommaren då håller de väl ca 3 dar om man vill vara på den säkra sidan
 
det var mer menat som om en stor bal blir smittad ( t.ex du upptäcker en död råtta) så är det lite lättare och slänga en bal på 30 kg än en på 500 kg....
men det är bara min åsikt
 
Du kan varken se, lukta eller känna om en baö är smitta med clostridium botulismbakterien! Så det spealr inge som helst roll om balen väger 5 kg, 35 kg, 200 kg eller 700 kg...Finns smittan där så finns oavsett storlek!


Mögelangrepp och svampangrepp syns däremot. Men det har inget med clostr. botulism och dess toxiner att göra!
Däremot är ju en mindre bal att föredra om man har färre hästar, fr.a. denna årstiden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Vi har hittills alltid fodrat med småbalshö men vi fick in mindre än vanligt i år och kommer troligen behöva komplettera med hösilage...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 449
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp