fejko

Trådstartare
Jag har småbalshösilage med en ts halt på 70% dvs. nästan hö. Nu har jag upptäckt att det gått hål på de understa balarna närmast pallen. Hur pass farligt är detta och vad är det som kan hända? Jag har fått för mig att det är mögel man är rädd för och de borde man väl se/känna lukten av? Eller ska jag lämna tillbaka balarna till bonden, han brukar inte vara omöjlig.
 
Kassera det! Det man är mest rädd för ät ju botulism. Det har dock väldigt svårt att utvecklas vid så hög TS-halt (btw så håller hö 84% TS så jag skulle inte kalla strax under 70% för 'nästan hö'. Jag har 68% TS i mitt och det är rätt mycket blötare än hö bara att ta i =))

Men när det går hål i balen så släpps det ju in syre i en tidigare syrefri miljö och då börjar nedbrytningsprocesser och bakterietillväxt. och även om du 'slipper' både botulism och synligt mögel så är det rena hygieniska mardrömmen. Så kassera det oavsett hur det ser ut! Det du riskerar är allt från mag-tarmstörning, kolik, fång till läskigare saker. Och det finns ingen anledning att chansa.

Du kan ju prova returnera det men jag tycker det låter som om skadan uppkommit vid lagring hos dig? Och då kanske inte bonden vill ha tillbaka det, men prova som sagt (min förra leverantör tog tillbaka allt dåligt oavsett om det var katten som strimlat en bal när den vässat klorna eller om balen var dålig vid öppnandet, och så gav han det till korna - som inte alls är lika känsliga som hästar.
 
Men någon ökad risk för botulism kan det väl inte vara? Botulism orsakas ju av en aneorob bakterie dvs. en bakterie som finns i en miljö som SAKNAR syre.
 
Risken för botulism lär inte öka, eftersom såväl bakterietillväxt som toxinbildning sker i strikt anaerob miljö.

Däremot är det alldeles riktigt att hösilaget ska kasseras eftersom tillväxten av både det ena och det andra ökar explosionsartat i närvaro av syre. Man ska också ha i åtanke att hösilage med så pass hög ts-halt inte är ensilerat utan mer förvarat som en konserv, i en miljö utan syretillgång. Detta ökar känsligheten för luft ytterligare, eftersom det skydd mjölksyrabakterierna bjuder i en ensilerad gröda inte finns tillhands.

Jäst tillväxer snabbt när hösilaget kommer i kontakt med luft. Även om jästen i sig ofta anses ofarlig för hästar vet man ännu inte om stora intag kan leda till problem, t ex störningar i tarmfloran. Jästen kan också bana väg för oönskad bakterietillväxt, t ex Bacillus.

Andra bakterier, som t ex Listeria, kan också utnyttja syretillförseln och växa till. Listerios är iof ovanligt på häst, men de fall som finns beskrivna inkluderar bla aborter och hjärninflammationer.

Risken för mögel ökar också i och med en aerob förskämning. Med detta naturligtvis även risken för mykotoxiner.


Att ge ett skämt ensilage till kor är förresten under all kritik. Kor drabbas liksom hästar av botulism, de kan få Listerios (som dessutom är en zoonos), försämrad juverhälsa mm mm!
 
Ofta märker man att det är dåligt, men långt ifrån alltid. Tecken på förskämning är ju annars mörk färg, blaskigt, illaluktande, varmt. Men som sagt, bakterier syns inte, inte heller allt mögel och definitivt varken mögelsporer eller mögeltoxin (mykotoxin).
 
Lämmna tillbaks balarna till bonden, det där ska du inte betala för. Stor risk för botulism, även om balen verkar fräsch.
 
Att ge ett skämt ensilage till kor är förresten under all kritik. Kor drabbas liksom hästar av botulism, de kan få Listerios (som dessutom är en zoonos), försämrad juverhälsa mm mm!

TYvärr är det väldigt vanligt att när det tas tillbaka från 'kinkiga hästägare' så hamnar det hos korna.

Värsta jag sett är en bonde här som fodrar med ensilage året om i hagen. Byter bal var tionde dag. På SOMMAREN så när man åker förbi hagen så får man snabbt skicka igen alla luftintag till bilen annars kräks man. Det luktar något så fruktansvärt vidrigt. (Och hagen ligger mittemot kyrkan där de har skolavslutningar, tyckte riktigt synd om dem förra året). =/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 584
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 657
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp