sassymaddan

Trådstartare
hejsan :p

jo de e så att jag funderar på att byta till hösilage från hö o skulle vilja veta lite hur e de me botulism måste man vaccinera mot de??? en kompis sa att man inte behövde det för att de va hösilage och en annan sa att man måste de?? hmm snälla hjälp mej =) byter pga att hästen e känslig mot damm i höet... tacksam för hjälp =)
 
Behöver är ett värdeord. Så man får konferera med sitt eget samvete och sen bestämma sig.

Men lite information så kan du välja själv sen:

Botulism drabbar FÅ hästar per år. Det är mindre än en promille av alla hösilage/ensilageätande hästar som får botulism.

Botulism är i 99.9% av fallen dödligt, och det är en mycket otrevlig sjukdom. Vad som händer är att hästen förenklat dör av andningsförlamning tillslut. Det går över ett par dagar, börjar med balansproblem och svårigheter att tugga och svälja och sen blir det värre och värre. Hästen dreglar, har uppenbara balansproblem, kan varken äta eller svälja etc. Mot slutet (om man inte avlivat innan dess) så förlamas andningsvägarna och hästen kan inte andas. Detta är en förenklad beskrivning men vad jag vill åt är att det är en fruktansvärd sjukdom. Och dödligheten är i princip hundraprocentig.

Vaccination skyddar såvitt man idag vet mot den typ av botulism hästar få. Dock är hästen INTE skyddad förrän hela grundvaccineringen är avklarad. Så börjar du vaccinrea NU så är det till HÖSTENS utfodringsperiod som hästen är skyddad.

Ingen fullständigt vaccinerad häst (dvs som är grundad och det gått ett tag efter det) har dött i Sverige av botulism.

Ensilage med hög TS-halt (det vi i dagligt tal kallar hösilage) minskar risken att hästen ska få botulism. Vid hösilage med TS-halt på kring 65% är den väldigt liten. Men den finns...

Botulismbakterierna syns inte, luktar inte och kan inte upptäckas med blotta ögat. och det räcker med JORD i balen för det ska kunna bildas om man har otur, behöver inte vara ett kadaver alltså. Och även hösilage som ser perfekt ut kan innehålla giftet.

Hästar är bland de allra känsligaste för botulinumtoxin (därav den höga dödligheten)

Man KAN få botulism av att utfodra på mark så hästarna äter jord med (gäller allt foder) men den risken torde vara försumbar. Fast man bör inte fodra på mark så det blir nertrampat.

Botulismvaccinet har en del biverkningsrisker, de flesta hästar klarar det dock utan problem, men det är inte riskfritt att vaccinera heller. fast även den värsta biverkning är ändå lindrigare än OM hästen får botulism..

JAG har valt att INTE vaccinera någon av mina. Grundanledningen är att eftersom jag måste köpa fem doser, och bara behöver två hela tiden blir det sjukt dyrt. Så jag tog och djupdök ner i ämnet 2001 när jag började med hösilage och läste allt jag kom över, ringde och pratade med SVA, pratade med ett otal veterinärer etc. och utefter den information de gav (som i korthet gick ut på att med så hög TS-halt som jag har så är risken minimal (men den FINNS där)) så valde jag att inte lägga tusenlappar på doser jag skulle få kasta.

Den dag man kan köpa bara så många doser man behöver, eller jag får ihop tre hästar till här som vill vaccinera mot botulism kommer jag dock att vaccinera. Men jag har inte gjort det varken 2001 (storbalshösilage) eller nu 03/04 (småbalshösilage).

Och de lever än, men jag är fullt medveten om risken, men för mig är det en kalkylerad risk.
 
Min häst är inte vaccinerad. Nästan alla härikring fodrar med hösilage och nästan ingen vaccinerar. Där jag jobbar är hästarna inte vaccinerade (försäljnings och utb, stall) Och en veterinär vi pratade med tyckte att det inte spelade nån större roll att vaccinera, hon gjorde inte det med sina hästar och inte en som är proffstränare i trav heller. Vårt hösilage är väldigt torrt, det känns som hö när man tar i det, och sprider man ut det så torkar det jättefort,grönt o fint med bra värden.
 
Jag har hört både och och tar det säkra före det osäkra och vaccinerar. Tycker det är en mindre sak att betala för sprutorna än att förebrå mig för att jag var småsnål och kanske står utan häst en dag. De flesta i mitt stall vaccinerar men inte alla.
 
men hur men ar du me sprutorna måste man vaccinera ett antal hästar lr?? fdattar inte redigt det.. hur mkt kan de koste då?? :confused:
 
Om det inte ändrats senaste månaderna så tillverkas botulismvaccinet i förpackning om fem doser. Dvs en förpackning räcker till fem doser vaccin. När man öppnat förpackningen så kan man inte spara ev överblivna doser, utan alla måste användas.

Således så måste veterinären den dagen ha fem hästar att vaccinera för att inte få slänga medicin. Om man inte har fem hästar eller veterinären kan samköra så han får fem botulismvaccineringar på samma dag så får man betala för extradoserna.

Här är det i princip INGEN som vaccinerar (tyvärr) och det innebär att om jag ska vaccinera mina två hästar måste jag betala för tre doser som kastas. Det blir väldigt dyrt, speciellt under grundvaccineringen som består av tre sprutor ganska tätt. Och den kostnaden överstiger vida vad jag anser att jag vill betala. Dessutom måste ena hästen vaccineras på klinik, så det handlar om att kasta fyra doser om jag gör det hemma =/

Men som sagt, den dag det börjar säljas i mindre doser ska jag vaccinera, eller när det finsn tillräckligt med hästägare här som vill vaccinera.

Och det där med fem doser med reservation för om de ändrat senaste månaderna
 
"man bör inte fodra hästen på marken för den kan få botulism"

Ursäkta mig men jag trodde att hästar åt gräs.. å så vitt jag vet så växer gräs på marken?! och dom går ofta och bökar frm fötter och gnager i sig!!

Så hallå?! Hoppas inte att det finns folk som inte utfodrar sina hästar på marken pga det ytte pytte lilla risken för botulism, men samtidit låter hästen beta! (och jag hoppas verkligen att alla hästar får beta!!!!) :confused:
 
"man bör inte fodra hästen på marken för den kan få botulism"

Ursäkta mig men jag trodde att hästar åt gräs.. å så vitt jag vet så växer gräs på marken?! och dom går ofta och bökar frm fötter och gnager i sig!!

Så hallå?! Hoppas inte att det finns folk som inte utfodrar sina hästar på marken pga det ytte pytte lilla risken för botulism, men samtidit låter hästen beta! (och jag hoppas verkligen att alla hästar får beta!!!!)

Om du ska citera så citera då RÄTT!

Jag skrev:
Man KAN få botulism av att utfodra på mark så hästarna äter jord med (gäller allt foder) men den risken torde vara försumbar. Fast man bör inte fodra på mark så det blir nertrampat.


Och det kvarstår, och det är inget jag 'hittat på' utan sök på vilken källa du vill så får du se.

Att fodra på mark är inga problem sålänge de inte blir upptrampat. Dvs är det torrt i marken kan du fodra på samma ställe dag ut och dag in. är det blött i marken måste du flytta runt stället du lägger maten på eftersomd en annars trampas ner i geggan som blir. Och när maten tar slut (och även utan att den tar slut, vissa individer går gärna och 'plockar') så petar hästarna i sig de nedtrampade stråna. Förutom att den hygieniska kvaliten på detta foder är urusel så är clostridium botulinum en JORDBAKTERIE. Resten tror jag du kan lägag ihop själv?

När hästarna betar så äter de GRÄS. De äter inte en massa jord ihop med gräset. De gräver förvisso upp gräsrötter vår och höst, men inte i samma mängd som de äter nertrampat foder (spec omd et andra fodret sinar eller det är hård matkonkurrens)

Nu ska jag kika på CSI, men bara för att ge EN källa så är detta taget från SVA:

"Hästar kan mycket väl få fri tillgångpå ensilage, men man ska akta sig föratt ställa ut en bal i hagen direkt påmarken. Spillet i en sådan situationblir stort och nedtrampat foder blirsnabbt en härd av olika mikroorga-nismer som kan vara skadliga. Det ärinte ovanligt att hästar som står lågtner i rangordningen får ”hålla till-godo” med det nedtrampade fodret,med allvarliga hälsostörningar som följd. "
 
hästar äter inte bara gräset ovan jord, utan även rötter som dom bökar/krafsar upp.. så tyvärr tror jag inte att man kan hindra att dom får i sig jord!!!!
 
Nej, man kan inte hindra hästen att få i sig jord när den själv väljer att böka efter exempelvis rötter, men man kan (och SKA) förhindra att det foder man ställer fram till den trampas ner i jorden, eftersom detta utgör en hälsorisk, precis som Alexandra säger.

Om du inte kan förhindra det så är det ju trist för dig. Vi andra väljer antingen torra platser att lägga fodret på eller använder oss av exempelvis höhäckar.
 
måste bara fråga är det inte så att botulismbakterien skapas i döda djur som kan ligga i en ensilagebal varav den sprider sig i fukten och att det då händer att bakterien hamnar i jorden i närheten av det markliggande ensilaget jag själv föredrar vanlig svenskt hö har min häst på lösdrift och efter som det är så stor vattenhalt i ensilage så fryser det på vinter då skulle hästarna få bli gnagare i stället [bild]http://[/bild]
 
Klart man lägger maten på torra ställen...men jag tycker att hela resonemanget om att, som det skrevs innan, man inte kanske bör ge maten på backen för att hästen kan få botulism, är helt absurd.

jag menar..mycket i dagens hästvärd går ut på att skydda hästar från allt möjligt... många hagar görs i ordning så att dom är aldeles plana för att hästen inte ska bryta benen, men vad händer med den hästen om den kommer ut på ojämn terräng?
Man undviker att utsätta hästen för "obehagliga" ljud, så som prassnande säckar eller otäcka grejer som en plastpåse som plötsligt fladdrar förbi i stallgången!! Det lär ju inte hästen att sådana grejer faktist kan hända, och att det inte är så farligt. (jag talar inte för alla hästmänniskor nu men det hoppas jag ni förstår)

Jag tycker att det har blivit så att man lindar in hästen i bomull, och gör allt för att hästen inte ska utsättas för sånt som "kan" vara skadligt.. med andra ord sånt som är helt naturligt för hästen.

Kom lite av ämnet nu, men jag hoppas att ni fattat lite av min syn på det hela.
 
måste bara fråga är det inte så att botulismbakterien skapas i döda djur som kan ligga i en ensilagebal varav den sprider sig i fukten och att det då händer att bakterien hamnar i jorden i närheten av det markliggande ensilaget jag själv föredrar vanlig svenskt hö har min häst på lösdrift och efter som det är så stor vattenhalt i ensilage så fryser det på vinter då skulle hästarna få bli gnagare i stället

Det finns olika typer av botulism. Den som bildas av kadaver har INTE konstaterats på häst i Sverige utan det är den jordlevande som har. Därför mans ka lämna tillräckligt med stubb när man slår gräs för att göra hösilage, för inte få med sig jord i balen.

Ang hösilage och frysning så om man fodrar det ovan mark så fryser det inte. Jag har stora trälårar som står på lastpall som jag fodrar i. Således är det 1 decimer (kanske mer) ovan mark, och då ligger det på luftig lastpall, dvs luft cirkulerar fritt under. Det 'ytfryser litegrann, dvs det blir frost på det över lagret (som dock tinas av att hästarna står med mulen där och andas på det) men om man 'bökar runt' i det så är det ofruset under.
 
Det är inte pga av risken för botulism som man ska undvika att utfodra hästarna direkt på marken, utan pga av att det foder som trampas ner snabbt genomgår mikrobiella förändringar och blir otjänligt som hästmat. Risken är att hästarna ändå står där och glufsar och får i sig sånt som mycket väl kan orsaka tarmflorerubbningar och mer eller mindre allvarliga koliker och diarréer. Även risken för mykotoxinförgiftningar ökar. Detta går på intet sätt att jämföra med att hästen får i sig lite jord när den drar upp friska grässtrån med rötterna (vilket iofs också kan leda till problem).

Personligen tycker jag inte att problematiken med skämt foder hamnar under kategorin "bomullsinvirande". Jag tycker att det är ett foderhygieniskt hanteringsproblem som vi hästägare måste ta ansvar för. Däremot håller jag med dig om att det är tokigt att behandla hästar som om de vore gjorda av porslin, t ex ha lindade hästar i plana hagar osv. Så jag förstår din synpunkt. Hoppas du förstår min!

Clostridium botulinum är i första hand en jordbakterie, men kräver en anaerob miljö för att tillväxa och producera toxinet botulinum, som alltså orsakar sjukdomen botulism.
 
Sv: hösilage

tjena kompis! :bump:

Så du ska börja ge tanten hösilage. Mina ska ju få det nästa år och jag kommer vaccinera mot botulism. säkrast så. Däremot dom som kanske har upp emot ett tjugotal hästar gör det inte för det blir helt enkelt en för dyrt kostnad..

Men mina kommer bli vaccinerade. Hösilage e ju som ensilage bara att det är lite torrare.

sassymaddan skrev:
hejsan :p

jo de e så att jag funderar på att byta till hösilage från hö o skulle vilja veta lite hur e de me botulism måste man vaccinera mot de??? en kompis sa att man inte behövde det för att de va hösilage och en annan sa att man måste de?? hmm snälla hjälp mej =) byter pga att hästen e känslig mot damm i höet... tacksam för hjälp =)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 766
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 603
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 124
Senast: manda
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 817
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp