hösilage....

emeliemoberg

Trådstartare
Hej på er... helt ny här på buke
har ett bekymmer jag behöver ha hjälp med...
står installad med mina hästar i ett privat stall... nu har det börjat ges givor med mat.. frukost , middag och kvällsmat... jag har analyserat hö till min kille och vet vad han behöver per dag... en annan tjej likaså... 2 st andra använder sig av hösilage...
mitt bekymmer är att de vill ge lika mycket som vi ger i hö mängd.. dvs 3kg frukost och 3 kg middag... I MIN värld... så ska det ges extra för att komma upp i samma TS?? Rätt eller fel?? Mitt andra bekymmer är att det inte är nåt fint hösilage... brunt å luktar surt ur en 4 kants bal... dagens bal har varit öppen nu i 3 veckor... i MIN värld håller inte detta inte?? Rätt/fel??? Sen detta började ges ( 4 dgr tillbaka ) så har min häst varit galet lös i magen... och de tar emot VARJE dag ja ser han äta det
är JAG ute å cyklar när jag ej kan acceptera Detta? Öppen bal i 3 veckor.. I solvägg.... luktar surt och är brunt... ska tilläggas att min häst gått på fri tillgång på mycket fint hösilage i vinter utan mag problem!
 
Hej på er... helt ny här på buke
har ett bekymmer jag behöver ha hjälp med...
står installad med mina hästar i ett privat stall... nu har det börjat ges givor med mat.. frukost , middag och kvällsmat... jag har analyserat hö till min kille och vet vad han behöver per dag... en annan tjej likaså... 2 st andra använder sig av hösilage...
mitt bekymmer är att de vill ge lika mycket som vi ger i hö mängd.. dvs 3kg frukost och 3 kg middag... I MIN värld... så ska det ges extra för att komma upp i samma TS?? Rätt eller fel?? Mitt andra bekymmer är att det inte är nåt fint hösilage... brunt å luktar surt ur en 4 kants bal... dagens bal har varit öppen nu i 3 veckor... i MIN värld håller inte detta inte?? Rätt/fel??? Sen detta började ges ( 4 dgr tillbaka ) så har min häst varit galet lös i magen... och de tar emot VARJE dag ja ser han äta det
är JAG ute å cyklar när jag ej kan acceptera Detta? Öppen bal i 3 veckor.. I solvägg.... luktar surt och är brunt... ska tilläggas att min häst gått på fri tillgång på mycket fint hösilage i vinter utan mag problem!

Generellt brukar man behöva ge mer av ett silage om det inte är väldigt torrt.

Däremot ett silage som stått oförbrukat i 3 veckor i plusgrader?? Nej, kassera direkt!

Ska man öht ge silage när det är varmt ska förbrukningen ske omgående, max typ 1-2 dagar och det brukar endast det allra torraste silaget klara. Samt att det brukar endast vara större stall där det isf är ekonomiskt att ens fortsätta med silage när det inte är minusgrader längre.
Ska det hålla längre än så och det är varmt måste man ha en förvaring som håller kallare och att förvara silage utomhus mot en vägg som solen ligger på känns rätt farligt faktiskt då det hinner börja jäsa en hel del...

Kan man inte ha en vettig hantering av det ska man inte utfodra med silage förutom på vintern när det är minst riskfritt.
 
Senast ändrad:
Hur kommer det sig att din häst får det dåliga fodret när du har eget hö?

Men i övrigt:
  • Ja, man behöver ofta ge mer kg foder när man ger hösilage/ensilage, men det beror på TS-halten.
  • Nej, det är inte acceptabelt att din häst får ensilerat foder som varit öppet i 3 veckor... :crazy: Tro fasen att hästen blir dålig i magen med tanke på alla bakterier och jästsvampar som hunnit växa till på den tiden.
 
Tack för era svar!!! Ibland måste man rådfråga något men redan vet.... alla 4 går i samma hage... Därav kan ja ej styra vilken hög han äter ur! Men from idag kommer ja själv ta in han och låta han äta sitt egna analyserade hö. Vad andra vill ge sina kan ja ej styra... men får lösa för mig själv tusen tack igen! Mottar tacksamt fler svar!
 
Tack för era svar!!! Ibland måste man rådfråga något men redan vet.... alla 4 går i samma hage... Därav kan ja ej styra vilken hög han äter ur! Men from idag kommer ja själv ta in han och låta han äta sitt egna analyserade hö. Vad andra vill ge sina kan ja ej styra... men får lösa för mig själv tusen tack igen! Mottar tacksamt fler svar!

Sära från dem då om de inte fattar allvaret?
För då får väl din häst silaget ändå?

Oavsett mängd riskerar ju hästarna att bli jättesjuka och detta borde man ta upp med sina stallkompanjoner.. Att ge hästar dåligt foder är mot lag och därmed kan man anmäla (vilket jag skulle göra om de vägrade ge ok mat)
 
Sära från dem då om de inte fattar allvaret?
För då får väl din häst silaget ändå?

Oavsett mängd riskerar ju hästarna att bli jättesjuka och detta borde man ta upp med sina stallkompanjoner.. Att ge hästar dåligt foder är mot lag och därmed kan man anmäla (vilket jag skulle göra om de vägrade ge ok mat)
Ja har sagt till och from idag får min häst inte äta ihop med dom så min del är löst blir dock galet med farande fram å tillbaka , men de är det värt jag håller med dig fullt... och tänker lägga fram allt på onsdag ( stall möte ) men kände bara att ja va tvungen att kolla med fler... alla ja känner inom häst och likaså vet. + allt ja kan hitta på nätet bevisar att ja tänker rätt... ledsamt å se folk oförstående
 
Hur många hästar är det i stallet?

Är man få skulle jag lägga fram förslaget om att fodra silaget höst/vintertid och sedan hö. Man kan enkelt räkna att det är betydligt mer ekonomiskt än att stå och slänga flera hundra kilo av silaget som hinner bli dåligt.

I stallen jag stått i har man kört silage fr installning till betet men också haft noga koll på balen och det är ganska många som åkt ut på gödselhögen redan samma dag de öppnades..så återigen, det gäller att det förbrukas snabbt, t o m samma dag i många fall när det är varmt
 
Hur många hästar är det i stallet?

Är man få skulle jag lägga fram förslaget om att fodra silaget höst/vintertid och sedan hö. Man kan enkelt räkna att det är betydligt mer ekonomiskt än att stå och slänga flera hundra kilo av silaget som hinner bli dåligt.

I stallen jag stått i har man kört silage fr installning till betet men också haft noga koll på balen och det är ganska många som åkt ut på gödselhögen redan samma dag de öppnades..så återigen, det gäller att det förbrukas snabbt, t o m samma dag i många fall när det är varmt
I detta fall 4 stycken hästar. Personligen bad jag redan i april om att gå över på hö.. då dom ej äter med samma åtgång när gräset börjar.. vilket för mig just påverkar den ekonomiska biten.. + att ja ser allt spill som måste "städas upp" . Jag fick ge mig då... likaså början av maj ... då de ville ha 2 bollar till... ( vilka sen visade sig va mögliga och kasserades direkt! ) så jag håller helt klart med Dig! !! Problemet är när man är 4 som ska förstå och ta hänsyn till varandras åsikter och hästar... den finns inte riktigt :-/ och ja ger mig inte på detta... frågat alla ja kan och fått samma svar... så vet att ja har rätt... även mejlat länsstyrelse m.m för att få mer kött på benen tills imorgon!... Tack för alla svar! Kram :-)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 716
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 593
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 380
Senast: caradan
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp