Hösilage värden

A

ankans

Har fått erbjudande om att köpa hösilage för 60 öre kilot. Det är analyserat och värdena är

Ts 70%, smältbart råprotein per kg ts är 127. Är det alldeles för högt för häst? (smb råprotein alltså)
 
Det blir en rejält hög kvot, 12,45!!! Men det är väl inte värre än när hästarna är på bete så det borde väl funka tycker jag.

mvh Jessica
 
Tack! Hästarna står på halm och har även gräsfröhalm i hagen. Idag har de fri tillgång på ensilage men man kan kanske minska lite på kraftfodret?
 
Ohhjaaa, minska du på kraftfodret. Jag skulle vilja påstå att du inte behöver ge något alls. :crazy:

Bara mineralerna är täckta så klarar du dig med endast silage.

mvh Jessica
 
Detta är ju ett kanonhösilage för dräktiga ston och ston som ger di. Samt unghästar som växer.

Vad har du för hästar? Har du tex små shettisar eller någon häst som är känslig mot för höga proteinvärden så är det inte bra för dig.

En kvot som är bra ska ligga på 6 i underhåll. Rider du mycket och hästen tex behöver extra för att den är svårfödd osv så höjer du kanske till en kvot på 8-9. Då kanske du förstår vad högt värde "ditt" hösilage då ligger på?!
 
Håller inte med. Hästar är sällan känsliga för protein som kommer från grovfodret. Det funkar ju utmärkt med så hög kvot på betet!?!

Man bör däremot akta sig för att ge kraftfoder.

mvh Jessica
 
Vilket DRÖMENSILAGE säger kristel som just nu tampas med att få den magre magre hästen att äta ENORMA givor "sämre" ensilage :o. Dom har inte några balar över :angel:?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 961
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp