hösilage med högt energivärde/ korsförlamning!

Arabis

Trådstartare
Pratat med foderrådgivare fr Krafft, som hävdar att mitt hösilage med 6,6 MJ / kg foder ( ts 62%) kan utlösa korsförlamning. Tog kontakt med honom då hon fick korsförlamning för 2 månader sedan. Att det får ett såpass högt energiinnehåll / kg ts, att det är/blir lättlöslig/ lättsmält energi( stärkelse??), som kan orsaka korsförlamning. Kommer inte exakt ihåg nu vad han sa, men ni förstår kanske vad jag menar??
Vad tror ni om det??

/ Linda
 
forts.. LÅNGT

Spekulerar vidare, önskar svar & tankar...
( kräsna... )Arabstoet som fick korsförlamning i mitten av januari, har nu drabbats igen* snyyyft*
Tar det hela från början. Köpte henne siste okt-02. Var då tränad för & startad 2 ggr på galoppen. Var för stressad, så det passade inte henne. Ätit hösilage & havre/ betfor där jag köpte henne. Vi hade bara hö här, & efter hemkomst hit så åt hon inte mkt. Som max vintern 02/03 4 kg hö / dygn. Iom att hon inte åt mer grovfoder ( vägrade även om jag inte gav kraftfoder), så försökte jag fodra upp henne med kraftfoder. Åt runt 3 kg kraftfoder, muslie ( majs & korn bl a), havre, betfor, ja allt vi fick i henne ( är MKT kräsen oxå..) Reds ändå & tränades fr grunden, för distans. Hade en mage som periodvis var blahaj.. Åt bakjäst, & magen stabiliserades. Såg ut mer el mindre som ett spjälstaket..
I somras började vi slå gräs till henne som hon åt på natten upptill höet & ( hade dom ej ute nattetid på bete.). Hon tog sig fint & blev för första gången rund & go ( se tunn, ej mager..!!) Hon reds & tränades hyffsat intensivt ( red 50 distans i början av september) Fick sedan tag på småbals hösilage & började med det i slutet på september. Hon rids, men inte så " hårt", utan " normal träning". Äter fortfarande musliefodret. Äter ca 7 kg hösilage & 3 kg hö, + 1,5 kg muslie & 0,5 kg vetekli. Drabbas då i mitten av januari av lättare korsförlamning, efter ett lite hårdare ridpass, det tuffaste hon gått sedan bytet till hösilage.. Byter ut muslin mot krafft groov ,( korn & majs sägs ju vara bovar som kan utlösa korsförlamning, med sin höga stärkelse halt.) Pratat med foderrådgivare på krafft, som säger att grooven är helt outstanding till korsförlamningshästar, iom sin höga växtråd halt. Kan " nästan"... jämnställas med hö. Bytet görs MKT försiktigt & hon äter inget kraftfoder alls första veckan efter korsförlamningen. Får nu sammanlagt 1 kg groov & 0,25 kg kli, samma grovfodergiva. Drabbas idag ( 10/ 3) av korsförlamning igen. efter ytteligare ett tuffare pass, det tuffaste sedan förra korsförlamningen. MORR... Lite värre än förra gången, men är behandlad av vet & det verkar ha lättat ngt. Blodprov på muskelvärden & allmänstatus är nu tagna, gjordes ej efter förra gången. Funderar nu på det han ( foderrådgivaren) sa när vi pratades vid, att mitt hösilage kan vara boven. Jag tror bestämt att det är så. För iom att hon inte åkte på korsförlamning när hon åt BARA 3- 4 kg hö & 3 kg stärkelserikt kraft foder, men gör det nu när hon äter sitt hösilage, & " bra" kraftfoder. Vad utlöste det annars de här 2 gångerna? Hon har haft korsförlamning hos uppfödaren oxå, där åt hon ju oxå hösilage.

* Har ni orkat läsa så här långt ? tack i så fall. Jag har inte läst igenom det så noga, så jag vet ej hur svamligt det blev. Fråga på om det är ngt som är oklart. Nu skall jag gå ut & kika till henne...

TACK, kramar orolig Linda
 
Re: forts.. LÅNGT

jag har inga råd, ingen kunskap i sådana problem.
Men i väntan på de som har det vill jag ge dig mitt stöd, för jag förstår att det känns vanskligt att hästen går och får korsförlamning sådär.

För mig känns det lite otroligt att bra foder skulle kunna orsaka det, men du kanske kan prata med din veterinär också?
 
Re: forts.. LÅNGT

JAg tror inte på ensilaget skulle vara boven i det hela...utan att: hästen äter samma mängd foder då den går lugnare och sedan plötsligt går den ett hårt pass. För hästen verkar ju alltid få korsförlamning efter ett *tuffare pass*...tänkvärt...

Detta hittade jag:

Många korsförlamningshästar drabbas av anfall efter en period av minskad motion. Ofta har foderstaten bibehållits oförändrad. Även om det finns vissa frågetecken när det gäller sjukdomens samtliga orsaksfaktorer, vet man att utfodring och motion inverkar. Utan tvekan finns det också en ärftlig disposition för korsförlamning.

Om hästen under en period av relativt lite kroppsrörelse tillförs större mängder kolhydrater, sker en påfyllning i musklernas depåer av det energigivande ämnet glykogen. När hästen sedan utsätts för ansträngning, sker en hastig förbränning av glykogen i musklerna och mjölsyra bildas. Detta sker vid allt muskelarbete, men om glykogenmängderna är stora och ansträngningen kraftig, hinner mjölksyran inte transporteras bort med blodomloppet. Den åstadkommer då en frätning på muskelcellerna.

Så med andra ord om hästen tagit det lugnt en tid så kanske du ska ta dig tid en stund innan du drar på ett tuffare pass...alltså...bygga upp passena mer och mer under en lång tid.
 
Re: forts.. LÅNGT

Varför fick hon då inte korsförlamning, när hon åt ENDAST 3- 4 kg hö ( EJ hösilage)+ ca 3 kg " farligt" kraftfoder? Åt då detta även de dagar hon vilade. Nu äter hon ju ca 7 kg hösilage, 3 kg hö, 1 kg " bra" kraftfoder & 0,25 kg kli. Varför skall detta ( kraftfodret) utlösa det? Tog ju bort muslin efter första gången, & ändå drabbas hon igen, men alltså inte när hon åt MKT muslie, men INGET hösilage, förra sommaren.
Ang det här med tuffare pass, så är hon sakta uppbyggd, riden hela tiden, men ngn gång blir ju den första att göra det där " lilla extra".
Ovan nämnda mängd kraftfoder är vad hon ätit vid vila, mer vid arbete. ( 0,5- 0,75 kg till.)
 
Re: forts.. LÅNGT

Har du värdena på nuvarande hösilage och på det "gamla" höet?

Jag tycker det ser ut som om den "gamla" foderstaten innehåller mindre energi än den nya.

mvh Jessica
 
Re: forts.. LÅNGT

Är glykogen samma som leverstärkelse? Så korsförlamning blir någon slags sockerförgiftning i musklerna? Eller är jag ute och cyklar?
 
Re: forts.. LÅNGT

Här längre ner kommer en kopia av ett annat inlägg jag skrivit. Mkt liknande det andra jag skrev här, kanske ngt " klarare" bara.Men först det här: Jo, första foderstaten innehöll mindre energi. Men jag vågade då inte ge mer kraftfoder iom att hon inte åt mer än 3- 4 kg hö. Hon såg ju inte rolig ut med dom ca 60MJ hon fick i sig då. Hur skall man göra, om det varit en normalhäst hade hon behövt ca 85 MJ, för att ta sig & bli fin i hull & kunna ridas samtidigt, vilket hennes huvud behöver... Men jag får inte i henne mer än max 40 MJ, fr grovfoder!!! Skall idag iväg & handla LucernMix, för att TRUGA med. Plockar bort hösilaget, för att se om det kan vara boven. Olja hatar hon. Krafft grooven, är god. Om hon fodras upp med grooven till ca 60 MJ, vilket då är underhållsbehov. Är det ngn fara?? Hur gör jag då, för att få i henne mer/ fler MJ utan att riskera korsförlamning ,de dagar hon rids?? Alltså, en gång till, tar bort hösilaget, för att se om det kan vara orsaken, skall bara ge henne hö ( skall iväg & hämta en " ny " sort idag, upptill det andra vi har, ifall detta är " smakligare"). Upptill hö så skall jag se om jag får i henne ngt av Lucern Mix, & har ju även krafft groov. Hjälp mig med en vettig foderstat, som ej " orsakar korsförlamning, på en häst som får i sig ca 40 MJ fr grovfodret & behöver 85....

Nu kommer det andra inlägget!

" Vad tror ni om att hösilage med höga näringsvärden kan vara orsak till korsförlamning? Har ett hösilage med 10,64 MJ / kg ts & 85,48 srp/ kg ts. ( ts 62%) Foderrådgivaren hävdar att med så högt innehåll, bildas lättlösliga kolhydrater när det bryts ner & kan orsaka korsförlamning. Likaså att med ett såpass högt protein innehåll, gör att proteinet är av sämre kvalité.( innehåller lite klöver.) Har ett sto som för andra gången på kort tid ( 2 månader) fått korsförlamning. Bytte efter första gången ut min muslieblandning, med korn & majs.. ( inte bra till korsförlamningshästar), mot kraft groov, i tron om att det kanske var boven i dramat. Men alltså drabbas hon ändå.
Hör till saken är att hon klarade sig utan korsförlamning förra året, då hon matvägrade på grovfoder ( åt max ca 3- 4 kg HÖ/ dygn), ( hade ej hösilage) försökte då fodra upp henne med just den ovanstående muslieblandningen, åt ca 3 kg, & fick ingen korsförlamning, trots intensiva pass. Vad tror ni, kan hösilaget vara boven."


Rörig, Linda
 
Re: forts.. LÅNGT

Jag vet väldigt lite om korsförlamning, men vill ändå kommentera lite.

I din hästhållning finns många variabler som kan vara boven i dramat så det känns konstigt att du riktar in dig på hösilaget. Jag antar att din foderrådgivare knappast ville skylla korsförlamningen på kraftfodret han försökte sälja :angel:. Massor av hästar äter hösilage/hö/bete med höga energivärde så det är knappast troligt att det är det som är den enda orsaken.

För att komma till rätta med problemet bör du nog se över hela din situation fodringsrutiner/mängder, träning, utevistelse och trivsel i störrsta allmänhet. Din häst har "bara" drabbats två gånger och den gemensamma nämnaren var hårdträning, något jag antar/hoppas du inte utsatte din häst för då den var mager och eländig samt halvt matvägrade. Kan det var så att hästen inte klarar hårdträning och därefter påtvingad vila i boxen? Har hästen fått tid att varva ner ordentligt efter träningen (lång avskrittning)? Har den fått i sig ordentligt med vätska? Vad trodde veterinären om hösilageteorin.
 
Re: forts.. LÅNGT

Att foderrådgivaren inte vill skylla på fodret kan ju jag oxå förstå, men första gången med korsförlamning åt hon inte ens deras foder..!! Då åt hon 2,5 kg!!! Muslie & 0,5 kg vetekli, + 7 kg hösilage & 3 kg hö. Nu sista gången åt hon 1 kg Groov & 0,25 kg vetekli, + ovan nämnda ( oförändrade) mängd grovfoder.
& hon reds ÄVEN när hon var tunn & eländig, men i annan omfattning så klart, men fick en del " hårdare pass" då oxå.
Hade hon INTE ridits, så hade hon inte mått väl av det, det är en del i hennes liv, som gör att hon trivs.
Ang min hästsituation, så finns egentligen inget jag vill skylla för korsförlamningen, fast klart är ju att ngt orsakar det!! Hästarna är ute ordentligt varje dag. Fodras med kraftfoder 3 ggr/ dag & grovfoder 4 ggr/ dag.
Vattnas ur hink, för att dricka så mkt som möjligt.
Lugn stallmiljö, i trivsamt litet stall. ( 3 hästar).
& hon trivs, det märks.
Hästen är riden för att klara de jobb hon gjort när hon får korsförlamning, men ngt stör ju helheten.
Hästen skrittas fram mkt noga, nu sist 45 min!! & promeneras avsuttet efter ridpassen, minst ca 10 min. Då är hon även skrittad ca 20 ,innan jag hoppar av.
Veterinären, som iofs inte kändes så hemma på korsförlamning, trodde mkt väl att hösilaget kunde vara orsaken, när jag frågade om det.
Nu till det jag VILL veta, hur skall man lägga upp ett bra träningsprogram, med foderstat & vila, utan att hon blir dålig igen??
 
Re: forts.. LÅNGT

Anledningen till att jag undrade ang MJn i de båda foderstaterna är att det kanske är energimängden i sig självt som är boven i dramat, och inte var den kommer ifrån (silage eller kraftfoder). Hästen kanske helt enkelt är känslig för att få för mycket MJ.

Om jag var du skulle jag nog se till att hitta exakt rätt MJ-nivå, med hjälp av ett bra grovfoder, för just din häst och sedan höja väldigt väldigt sakta.

Har läst att de som har hästar på väldigt höga kraftfodergivor brukar "tömma" glykogen-depåerna (tror jag det kallas) i musklerna genom att låta hästen galoppera sig riktigt trött med jämna mellanrum. Hästen ska alltså inte få en chans att samla på sig energi-reserver i musklerna.

mvh Jessica
 
Re: forts.. LÅNGT

Hur vet jag vad som är lagom MJ- mängd för henne? När hon gick på ca 90 MJ, så blev hon rund & fin, MEN fick korsförlamning. När hon gick på ca 60 MJ ( 4 kg hö & 3 kg kraftfoder) Så såg hon bedrövlig ut, av förståliga skäl, behövde ju mer " bukfylla"( HÖ).
Om man rent teoretiskt säger att en häst äter 90 MJ, genom grovfoder, så är risken för korsförlamning minimal???
Däremot om den äter, låt oss säga 50 MJ, genom grovfoder, & 40 MJ, genom kraftfoder, så är risken för korsförlamning höjd avsevärd??

Linda
 
Re: forts.. LÅNGT

Det jag tänkte mig var att man kanske måste prova sig fram från 60 MJ, som du anser "säkert", och höja med kanske 5 MJ i månaden eller något liknande. Du kanske måste skippa de hårda träningspassen tills hon gått upp i vikt igen.

Om du vill kan du skriva in silagevärdena så kan vi hjälpas åt att räkna fram en foderstat och även förslag på höjningar.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 234
Foder & Strö Hej! Har fått analys på två olika hösilage men vilket ska jag välja? Hästarna som ska äta det är en salig blandning av islandshästar...
Svar
7
· Visningar
989
Senast: hera_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp