Hösilage - för hög ts-halt???

F

FarresTess

Hur pass blött/torrt ska hösilage vara igentligen.
Fick hem mitt hösilage idag, (förtiokilos fyrkantsbalar), öppnade en bal och upptäckte att hösilaget var jätte torrt.
Det känns ungefär lika torrt som hö.

Har tidigare fodrat med 400-kilos rundbalar som har en ts-halt på 70% och det har varit mycket blötare än så här.

Ska det vara så här tort :confused: eller är det inte bra?
 
Det är bara bra att det är tort, boutolism (eller hur det nu stavas)risken minskar ju torrare hösilaget är.
Jag har fodrat med hösilage i 7 år och alltid haft en TS på 69-70%
Har du analys på det?, då får du ju isåfall fram vilken Ts det är på det

:bump:
 
50-60 är egentligen det optimala, blir det blötare blir risken för boutilism större och är det torrare så blir inte ensileringsprocessen fulländad och mögel har lättare att ta överhanden....(*martha som nyss varit på föredrag om silage/hösilage)
 
Har inte hunnit ta någon analys än, men som sagt det känns ungefär lika tort som vanligt hö. För övrigt ser det mycket fint ut och det luktar väldigt gott. Skulle kunna gissa att ts-halten ligger på 75-80%

Kanske inte är lönt att ta en annalys om det nu är risk att det ska mögla :confused:
Men hur vet man om det kommer att mögla, eller det kanske man inte kan veta. Tänkte om man kan se det efter en viss tid eller något.

usch, det här känns ju tråkigt :(
 
Du kan gör ett snabb TS själv om du har en relativt noggrann våg ~0,1g. Väg upp ca 100 g och kör i micro 3 min. Väg sedan efter och räkna ut TS halten. Det blir något högre än den faktiska halten men är en alldeles tillräcklig indikation för att veta var det ligger.

I övrigt håller jag med martha... (utom att jag inte nyss varit på kurs då :) )
 
vi hade hösilage med en ts på 74%. det var inga problem med lagringen på det.
 
Är hösilaget torrare än ca 60-65% ts kan inte mjölksyrabakterierna växa/ föröka sig och det blir ingen pH-sänkning. Istället kan man säga att det blir en form av lufttät lagring. Det är extra viktigt då att balarna är ordentligt pressade och helt och hållet täta. Detta pga att mjölksyrabakterierna inte förbrukat sockret i gräset och det därför finns massor med näring till mögel och jäst, och i blötare hösilage hämmas de också av lågt pH. Mögel behöver luft för att kunna växa. Luktar det bra och ser fräscht ut så är det OK, men var noga med lagringsplatsen; jämnt underlag och skydd mot råttor/möss/fåglar. Ta bort eventuella varma, fuktiga delar av balen.
 
Vid låg ts är det huvudsakligen pH sänkningen som är viktig, vid högre ts minskar mjölksyran o det är istället den lufttäta lagringen plus att cellandningen gör slut på syret.
När höet är nästan färdigtorkat är det dött o cellandningen är slut.
I en för torr plastad bal finns allt syre kvar o den fukt som finns vill kondensera på insidan av plasten på nätterna när temperaturen sjunker o då möglar det. Det finns inga skarpa gränser men redan vid 60% har mjölksyrajäsningen hunnit bli ganska låg. Ju högre ts dess vigtigare blir inplastningen.
PL
 
Hm, tja, det var väl ungefär vad jag skrev, lite annorlunda formulerat bara..?
I en för torr plastad bal finns allt syre kvar o den fukt som finns vill kondensera på insidan av plasten på nätterna när temperaturen sjunker o då möglar det.
Ja, om det finns luft i balen (pga dålig pressning eller otät plast). Inget syre = inget mögel. Även om förutsättningarna är lite sämre när grönmassan är så torr vid pressningen så behöver det inte bli dåligt - jag har själv köpt hösilage som haft 74% ts och det var superfint (tagit tidigt = tunna strån som är lätta att pressa, + tillsatsmedel av rätt sort och i rätt dosering).
 
Ju högre ts dess vigtigare blir inplastningen.
PL

Den här kommentaren tycker jag inte om. Inplastningen ÄR ALLTID VIKTIG. Det finns ingen rådgivare som säger att inplastningen blir mindre viktig eller att man kan börja "slarva" med detta om Ts-halten är låg och förlita sig på pH sänkning
 
Om vi säger så här. Vid hög ts är det lämpligt att lägga på fler lager än vad som normalt rekomenderas. Är du nöjd då?
PL
 
Tack alla!
Känner mig lite lugnare nu, jag får väll vara lite extra noga och försiktig.

Balarna är inplastade med nio lager plast. Är det tillräckligt?
 
När jag ger råd så gör jag ingen skillnad på låg eller hög ts. Där lägger vi på lika mycket och så väljer man en lämplig sträckfilm om man nödvändigtvis måste hålla på med 60% och där över. Däremot gör jag skillnad på 1:a och 2:a skörd vad gäller antal plastlager :)
 
Ja, förutsatt att sträckningen och överlappningen av filmen är som den ska så är nio lager väldigt ordentligt plastat.
 
9 lager är godkänt om man inte flyttar balarna en extra gång, min leverantör lägger 12 lager, en annan lägger 14.
 
Sv: Hösilage - för hög ts-halt???

Vad är det för hållbarhet på torra silagebalar? (Sådana som beskrivits, som i princip känns som hö och knappt luktar hösilage).

Har fått hem torra storbalar och vi har ju haft plusgrader (upp till 8+) i dagarna. Balen var torr och fin överallt vid öppnande och har inte blivit vare sig varm eller fuktig under veckan. Har inte sett till vare sig jäst eller mögel någonstans, allt luktar fräsht.

Kan man utgå från att det går att fodra från balen så länge den inte luktar eller börjar utvecka värme?
För det är väl som ni säger, att det är främst mögel och inte botulismtoxin som är problemet i torra hösilagebalar?
 
Sv: Re: Hösilage - för hög ts-halt???

Gammeln skrev:
Däremot gör jag skillnad på 1:a och 2:a skörd vad gäller antal plastlager :)

Berätta gärna mer om just detta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 548
Senast: smedsussie
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 453
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 882
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp