Hösilage / ensilage

S

Selma

Nu vill jag höra vad ni har att säga i denna fråga.

Jag är lärd att hösilage är gräs som har en högre andel vatten än hö. Gräset slås av vid backen och behåller alltså sin fulla längd. Förvaras inplastat, oftast i rundbal.

Ensilage är gräs med högre andel vatten än hö som slåss sönder i små bitar och, som i bland blandas med myrsyra för att hålla. Förvaras i ensilagetorn eller på annat ställer under press. Vanligt foder till kor.

Är det bara en felsägning när hästägare säger att de fodrar sina hästar med ensilage, eller är jag fellärd :confused:

// Selma
 
Hösilage har ett TS på mer än 50%, bäst när den ligger på 55-65 % TS.

Ensilage är egentligen samma sak, fast TS överskrider inte 50%.

Så har jag fått lära mig, möjligen kan det finas synpunkter på det men dessa uppgifter fick jag på ett foderseminarium.
 
Har lärt mig att %-halten går vid 40 för hösilage samt att i ensilage är det alltid tillsatt syra för att sänka pH:t då vattenmängden är tillräcklig för bakterier att leva i medan kommer du över 40% så räcker bristen på vatten för att ta död på de oönskade bakterierna.

Har en tabell någonstans i flyttkartongerna på de olika grovfodersorterna och vilka metoder man använder sig av för att få bort de bakterier man inte vill ha samt vad de olika bakterierna kräver för att kunna leva. pH, vattenmängd och syretillgång tror jag är de tre huvudgrupperna man använder sig av, möjligen någon till som jag inte kommer på nu i huvudet.

Men för att svara på frågan så är det nog väldigt få hästägare som ger sina hästar ensilage i dess "rätta" betydelse. Det är dessutom många gånger för surt för hästen och det har setts frätskador i munnen hos hästar som ätit ensilage mycket och länge. Och då menar jag ensilage, med hög vattenhalt, dvs ts LÄGRE än 40%, samt tillsatt syra för att sänka pH:t.
 
"Hösilage" finns det egentligen inget som heter, åtminstone inte om man ska hålla sig i den strikt vetenskapliga världen. Med termen brukar man dock avse ett torrare ensilage. Någon officiell gräns för vattenhalten finns inte.

Hösilage är alltså ensilage.

Ensilage kan framställas/behandlas på olika sätt, men konserveringsprincipen är alltid densamma. Oavsett om man balar eller silerar är det alltså ensilage det är frågan om.

När man ensilerar i någon av de silotyper som finns brukar man ibland vilja ha kortare strån eftersom det då blir lättare att packa grönmassan så att det blir syrefritt.

Man kan tillsätta olika typer av s.k. agenter, t.ex. organiska syror, för att hjälpa ensileringsprocessen. Dock kommer samma process att ske oavsett ensileringsmetod och om man använder tillsatser eller ej, nämligen en pH-sänkning.

Jag skulle inte vilja påstå att du är fellärd. Säger man "hösilage" menar man ofta den sorts ensilage som är torrare. Men någon skillnad mellan "hästfoder" och "kofoder" är det inte.
 
Konserveringsprocessen är inte alltid densamma. Vid lågt ts är pH-sänkningen helt dominerande, med eller utan tillsatser, vid högre ts minskar pH-sänkningens betydelse o det blir istället förbrukningen av syre som blir viktigare, då blir det extra viktigt med lufttät lagring.
PL
 
Javisst.
Vid högre ts-halter blir det egentligen inte ensilage i egentlig mening utan lufttätt lagrat stråfoder.

Det jag ville peka på är att det inte blir olika foder (ensilage - hösilage) genom användandet av tillsatser.
 
Nej men om man skall ha ngt praktiskt som skiljer så är det just skillnaden i process. Termen hösilage böjade användas på 70 talet när gastäta silotorn för förtorkat vallfoder började komma. Nu finns det ju ingen skarp gräns mellan de olika processerna uta det är en gradvis övergång.
PL
 

Liknande trådar

V
Foder & Strö Först måste jag säg att jag inte riktigt fått klämm på den direkta skillnaden mellan ensilage och silage :o Vad jag förstått är där i...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 063
Senast: Invinciblestables
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: Kaki
·
Foder & Strö sitter och läser på ett av våra föräskringsbolags webforum, och hittar detta. En diskussion om en/hösilage/hö. Saxat: Tillsätter man...
Svar
4
· Visningar
1 621
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp