Hörutiner

E

Eeiram

Hej!

Jag måste fråga angående våra fodringsrutiner i stallet, hur mycket hö jag skall ge vid vardera tillfälle.

Hästarna får:
Morgon (07.00): Kraftfoder + 2 kg hö vardera i hagen
Lunch (12.30): 2 kg hö vardera i hagen
Insläpp (18.00): Hö
Kvällsfoder (20.00) Kraftfoder + hö

Min häst skall från och med nu börja äta 2 kg lusern hackat strå om dagen, samt 5,5 kg hö. 4 kg hö får hon alltså delat på morgon + lunch, men hur gör jag med de övriga 1,5 kg höet, samt 2 kg lusernet? Hur mycket och vad skall jag ge vid insläppet, samt hur mycket och vad skall jag ge vid kvällsfodringen ihop med kraftfodret? Är det dumt att bara ge 0,5 kg hö vid insläpp och seadn ge 1 kg hö + 2 kg lusern vid kvällsfodringen?

Mvh Marie
 
Sv: Hörutiner

Varför ger du så lite hö? Äter inte hästen mer? Tycker du borde öka hö-givan!
1 kg hö vid insläpp och 3 kr hö på kvällen..
 
Sv: Hörutiner

Vad är det för häst du har föresten... Lämpligt vore väl att dela lucernen jämt på frukost/kväll..
 
Sv: Hörutiner

Jo, det är lite för lite grovfoder, det håller jag med om. Dock har jag otroligt dåligt värde i höet med 8 g smrp/kg torrfoder samt 7,6 MJ/kg torrfoder, så jag skall dra ner högivan och lägga på lite lucern istället. 7,5 kg är lite på en 500 kg häst, varmblod, dock äter hon mer än de 4 kg hon får på morgon/lunch eftersom hon delar hage med två andra, mindre hästar. Min hsät är glupsk och högst i rang så det är ingen tvekan om att hon får mer än de 2 kg som är HENNES morgon + lunch.

Hur är det när man ger lusern, kan man inte ge allt vid samma tillfälle? Är det en stor nackdel att inte gela upp det över dagen eller spelar det ingen roll?

Mvh Marie
 
Sv: Hörutiner

Kanske borde tillägga att hästen är rund om magen, och efter en senskada får jag endast skritta cirka 50-60 minuter per dag med VÄLDIGT LITE trav. För att få ner magen och framför allt hennes temperament (hon blir hur pigg och hetsig som helst när hon endast får skrittas) så måste jag skära ner på fodret, tyvärr också på höet eftersom det är så extremt lite smrp i förhållande till MJ. Skall efter råd prova att ge lite lusern hack, men jag vill veta om jag kan ge allt lusern (totalt 2 kg) vid ett och samma tillfälle eller om man bör dela upp det över dagen, och varför man bör det i såna fall?
 
Sv: Hörutiner

Jag tycker du ska öka högivan! Hästar blir inte feta av höet. Du kan ge allt lucern vid samma tillfälle även om jag skulle föredra att dela upp givan på minst 2 ggr.
Men fortfarande tycker jag att du borde fodra mer med hö. Kanske t.o.m. fri tillgång under natten (den tiden hästen är i boxen). Ofta blir effekten den omvända mot vad många tror - hästen håller sig finare i hull med mera hö och så kanske hon inte hets-äter upp dom andra hästarnasa hö i hagen hellar:D
Ger du hästen något kraftfoder? Skulle isf hellre dra ner eller kasnke t.o.m ta bort det än å ge så lite grovfoder...
 
Sv: Hörutiner

Jo, jag håller absolut med om att hon borde få mer grovfoder. Dock har jag, som sagt, extramt dåligt hö i år så direkt jag slänger åt extra hö så ökar energin medan ökningen av smrp däremot knappt märks.

Hon får kraftfoder, däribland KRAFFT Protein för att öka smrp.

Jag letar med ljus och lykta efter ett bättre hö att ge på kvällen, samt ge av det dåliga höet ute i hagen (eftersom de andra hästarna får utav samma hö så är det ingen idé att ge utav något bättre i hagen, det går ju inte att hålla reda på vems andel hö hästen äter från). Dock är det svårt att hitta något på nära håll som är analyserat med bra värden...
 
Sv: Hörutiner

Får man fråga vart hästen står stallad?
Travstallet i norberg (det stora ovanför mimerlaven) brukar ha grymt hö!
Annars tycker jag inte att det är någon fara om hon får "för mycket" hö i förhållande till foderstaten! Det jag tycker nästan är viktigast är att man tillgodoser hästens tuggbehov! Dom är ju gjorda för att äta i princip hela tiden..
 
Sv: Hörutiner

Jag har hästen uppe i Spännarhyttan, om du vet var det ligger? På väg mot Avesta. Det är ett litet stall med fem hästar, alla köper sitt eget hö. Vi gick ihop tre stycken och köpte hö ihop, dock visade det sig vara ett riktigt skithö när analysen kom. Man lär så länge man lever, skall aldrig mer köpa "fint hö" och göra analysen EFTERÅT.

Håller helt och fullt med dig, hästen borde få mer hö. Jag skall fundera lite på det där med foderstat...
 
Sv: Hörutiner

skit i att höet är dåligt grovfodret är till för att hålla magen igårng och HÄSTENS MAT SKA TILL STÖRSTA DELEN BESTÅ AV GROVFODER. annars funkar inte magen och den kan få kolik om du istället ger mer kraftfoder som går åt direkt. bättre att öka högivan och sen kanske lägga till det som fattas endå men abslolut inte ge mindre.

min häst går ute visserligen men han äter UPP detta:
5kilo ensilage morgon
1kilo hö middag
6kilo ensilage kväll

och det blir nästan som fri tillgång förutom att han ÄTER UPP allt så han står utan några timmar. det betyder ju att ska det vara fri tillgång skulle han behöva ennu mer. och han är långtifrån tjock.
men mår hur bra som helst med vacker glänsande päls.
han får bara kraftfoder de dagar jag rider.

har ni inte tillgång till ensilage då?
 
Sv: Hörutiner

Ok.. jag hade häst hos Lena Björnberg i kärrgruvan förut (litet islandshäststall på harbov.) så spännarhyttan är man bekant med... Föreslår att du ringer bengan (på travstallet) och hör med honom om han har hö att sälja...
Vore jag dej skulle jag testa att öka högivan och se hur hästen reagerar på det... det värsta som kan hända är juh faktiskt att den blir tjock...
 
Sv: Hörutiner

Jo, det där med hösilage är ju inte en så dum idé iofs.

Jag har en stallkompis som jobbar var tredje helg hos Bengan i travstallet och hon kunde inte köpa hö av honom, så tyvärr. Kanske man skulle kolla på hösilage istället, hästen fick det när hon tidigare stod i Olsbenning (mellan Norberg och Avesta).

Aha, så du har haft hästen i Kärrgruvan hos Lena, känner till stallet. Förstod att du var islandshästbiten av namnet "Haukur". Har ridit cirka 3-4 år i Bastmora, hos Lolo men slutade när favvohästen dog... Mysigt med islänningar dock.
 
Sv: Hörutiner

Apropå olsbenning.. I olsbenning finns det ett ganska stort stall med en paddock (vitt staket).. kommer inte ihåg vad tjejen heter, men jag vet att hon säljer hö (bra hö) för vi köper därifrån till stoet.. kan vara en idé å ringa å höra med henne...
 
Sv: Hörutiner

Precis, det var i det stallet som jag hade hästen stod förut, hon heter Anki Lyman som äger stallet. Hon säljer hö ja, dock med dåliga värden där med. Köpte nämligen av henne efter sommaren, 7,9 MJ/kg foder och 16 g smrp/kg foder. Inte så mycket bättre än mitt nuvarande alltså. :smirk:
 
Sv: Hörutiner

Jo, jag fick en kopia av analysen hon gjorde så det var de värdena hon hade. Hon ger ju sina hästar ensilage istället för höet, som hon istället säljer.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö HUr tänker ni göra nu när vissa kanske har ont om mat med att dela upp fodringarna. Vad är eran plan? När ge lusern? när ge hö och hur...
2
Svar
36
· Visningar
3 728
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hade behövt lite hjälp med att kanske hitta nåt bra sätt att mina hästar kan gå tillsammans under vintern. Den ena är en 11-årig...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp