Höensilage?

B

Brian

Börjar fundera inför nästa vinter på att utfodra min hbl kille med höensilage istället för hö pga att han så lätt att få kolik på vintern. Det är ju mer vätska i höensilage. Eftersom han dricker så dåligt på vintern.

Hur mkt höensilage bör jag ge honom? Han får 11kg/dag nu och är väldigt lättfödd! Blir tjock av att i princip bara kolla på mat!

Hur länge räcker en liten rundbal med höensilage som väger ca 40/50kg? Till 1 resp 2 hästar? Hur många dagar tar det innan den blir dålig?

Tacksam för svar :)

Sv: Höensilage?

Beror ju helt på vilka värden det är på ensilaget. Gör en analys så kan du ta reda på hur mycket du kan ge. Dra ner på kraftfodret istället så kan du ge mer ensilage :)

Hur mkt höensilage bör jag ge honom? Han får 11kg/dag nu och är väldigt lättfödd! Blir tjock av att i princip bara kolla på mat!

Hur länge räcker en liten rundbal med höensilage som väger ca 40/50kg? Till 1 resp 2 hästar? Hur många dagar tar det innan den blir dålig?

Jag förmodar att du menar hösilage. Ensilage är inget lämpligt foder till hästar.

Vattenhalten i hösilage kan variera rätt mycket. Men om du räknar med en torrsubstans på 60% så får du ge 84/60 = 1,4 ggr så mycket, dvs. 11 x 1,4 = 15,4 kg hösilage. En rundbal på 40-50 kg räcker då ca. 3 dagar för en häst. Hållbarheten beror på väderleken men 3 dagar bör inte vara något problem.

Det går utmärkt att ge ensilage till hästar. Faktum är att hösilage ÄR ensilage. Begreppet "hösilage" är en populär benämning på ett lite torrare ensilage.

Hur mycket ensilage ("hösilage") TS ska ge går inte att ge något generellt svar på.
En häst som väger 500 kg bör få i sig MINST 10 kg av ett ensilage med en ts-halt på 50% (och därmed 50% vatten).

FINNS det rundbalar som väger 40 kg? 400 kg låter mer troligt. Eller är det små fyrkantsbalar som avses?

Inte alls, jättebökigt. Har producerat den storleken, svåra att lagra, tar plats, svåra att hantera. Hellre små fyrkanter.

Ja, det låter onekligen som en rätt dålig lösning.
Vad använder man för maskinpark för så små rundbalar? Specialredskap?
Har man inte fler kvalitetsproblem med små rundbalar jämfört med fyrkanter? Är det inte svårt att få till en bra pressning med tillräckligt kompakt kärna?

Äsch, jag ska kanske googla lite istället. Känn inte att du behöver svara om du inte orkar! ;)

Det finns små 40-50kg's balar av hösilage! :) Vi producerar sånt hemma. Ett bra alternativ för de som inte har så många hästar. Ja menar, en ensilage bal på 400kg är lite mkt för oss som bara har 1-2-3 hästar. får ju slänga i princip allt :)

Jag köpte min häst för cirka en och en halv månad sedan (så har ju inte så jättemycket erfarenhet av hösilaget än) och ger henne hösilage i små rundbalar. Tycker att de har varit väldigt jämna i utseende och kännbar torrsubstans. En av de tio balar jag gjort av med har varit märkbart blötare än de andra. Dock håller jag med tidigare talare angående att de är osmidiga att hantera.

Jag förmodar att du menar hösilage. Ensilage är inget lämpligt foder till hästar.

Ensilage är jättebra att ge till hästar.
Hösilage är faktiskt värre, för ju torrare det blir desto sämre brukar kvalitén vara. (inte alltid)

TS: Småbalar är utmärkt om man bara har ett par hästar. Om de är av olika storlek/vikt så kan det vara värt att spara de största till när det är kallare.
Är det ihållande minusgrader ute så håller sig balarna länge, men när det blir varmt så bör man ta slut på det inom några dagar/någon vecka.

*halvknapp* Det är ingen skillnad på "höensliage"/"hösilage" eller "ensilage". Allt är samma produkt. Men bland hästfolk säger man ibland hösilage. Eller höensilage. Ofta menar man det lite torrare silaget.
Men det skiljer sig alltid från bal till bal osv osv osv. Jag har haft allt från ts på 50-70 till min häst.

Som sagt,ensilage är ensilage, alltså plastat gräs av olika TS. Det väldigt torra brukar kallas hösilage.Men det är inte den rätta benämningen. Hur länge en bal håller beror på temperaturen den förvaras i. I tjugo minusgrader håller den länge. I tjugo plus bara ett par dagar.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Har två separata frågor, men tänkte de kanske kan gå under samma inlägg vatten ute på vintern är ingen lätt historia. Häromkring ser...
Svar
9
· Visningar
1 587
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö Ska flytta hästen här i julimånad till ett stall där man själv köper in foder, strö och grovfoder. Grovfoder har jag aldrig själv köpt...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30