Höns och duvhök!

A

Austarla

Duvhöken har nu varit här två dagar i rad och slagit 2 hönor!:( JAg trodde att hönor brukar gömma sig när de märker duvhöken. Hur skall jag göra? Skall jag stänga in dem i hönshuset i några dagar eller kommer duvhöken komma tillbaks så fort hönsen är ute?:confused:
 
Sv: Höns och duvhök!

Det beror på.
Om du bor så att det är troligt att det är en söderflyttande duvhök, som har mellanlandat för att käka upp sig, så försvinner den ganska snart.
Är det däremot en stationär som upptäckt ett nytt skafferi, blir det svårare. Duvhöken är ju fridlyst, men, men ...

Tog du bort dom slagna hönorna? Jag gjorde den första gången vi råkade ut för duvhöken, och det var dumt. Det resulterade bara i att den skulle ha en ny höna. :crazy: Så vi blev av med två i st f en. För när höken käkat sig mätt, så flög den vidare. Det är för mig OK att den tar en höna i förbifarten så att säga, men det får inte bli en vana.

Hönsen gömmer sig för höken om dom får chansen, men oftast kommer den svepande runt husknuten och slår en höna på ett ögonblick.

Låt du hönsen vara inne ett par dagar och prova sedan igen.

LIA
 
Sv: Höns och duvhök!

Tack för svaret!!:bow: :bow: En av de slagna hönorna tog vi bort men den ena låg kvar (vi märkte inte det förrän dagen efter) och idag var duvhöken där och åt upp det sista. Jag tror den tyvärr övervintrar hos oss (Borås-trakten)...:( Jag testar att ha inne dem ett par dagar och ser om den kommer igen...
 
Sv: Höns och duvhök!

Jag tycker att det är en bra idé att ha dem inne nån vecka eller så. Vi har också råkat ut för hökar MÅNGA ggr... o de brukar försvinna när hönsen får gå instängda ett tag.
Har du hönsgård? eller går de löst i trädgården. Ett alternativ är ju att skaffa hönsgård med tak, dock kan detta ställa till trassel när det blir snö, då snön tynger ner det så mycket.
Ett annat förslag om du har hönshus utan tak ät att sätta upp snören med plastremsor som fladdrar i vinden, detta kan skrämma höken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
2 870
Senast: Kilauea
·
Lantbruksdjur Kom hem från Ultuna fett att min älskade skrutt blev kvar för operation. Så mycket oro och ångest att jag gick på en långpromenad med...
Svar
2
· Visningar
1 305
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 618
Senast: Freazer
·
Hemmet Jag förstår inte varför det är lagligt att röka på balkong så det kommer in i andras lägenheter. Vi har nu i ett par år haft stora...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
8 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp