Högpresterande travhingst..

Nafayette

Trådstartare
..som tävlar i den högre divisionen (V75) har problem med patellaupphakning.
Ägaren ringde och frågade om råd.
Vet själv att B-vitamin brukar användas..(förr sa dom dubbeldos i en vecka)
Men jag har ingen aning om:
Hur mycket.B-vitamin det handlar om.
Hur länge?
Vad är det som gör B-vitaminet gynnsamt för patellahäst?

AM
 
Sv: Högpresterande travhingst..

Om jag får säga vad jag tycker så skulle jag operera den direkt...har den problem när den är såpass gammal så räcker det nog inte med b vitaminer..och är den i den klassen så lär det inte vara nån tränings sak heller....

Jag gav min B1 benerva 10 tbl om dan i en vecka, men det hände ingenting på b vitaminerna......en op är ganska så harmlös och sen är problemt borta...
 
Sv: Högpresterande travhingst..

Så du menar att dom opererar så pass "gamla" hästar?
Hur lång konvalecenttid?
Det är Lord Arriba det handlar om...

AM
 
Sv: Högpresterande travhingst..

Operation är väl det som gäller, som martha skriver så hjälper B-vitamin bäst på unga hästar.

Det man tror att B-vitaminet gör att är att chocka kroppen och sätter på så viss igång någonting som får patellaupphakningsfunktionen att fungera som den ska. Vet inte exakt hur det fungerar, men det är ju ingen egentlig B-vitaminbrist. Vad jag har hört så ska det till ganska stora doser som helst ska injiceras för största effekt.
mvh Maria
 
Sv: Högpresterande travhingst..

Hej,

Vet inte om det finns någon åldersgräns på patellaupphakningsop..
Det rör sig (som jag förstått) om en liten operation, typ titthål, som inte direkt kostar skjortan. En operation tycker jag låter som det bästa så man vet att problemet blir ur världen!
Lycka till! :banana:
 
Sv: Högpresterande travhingst..

Vad jag förstår så opererade man mer förr.
Idag så är det svårare att få en veterinär att fixa patellor...
Undrar just varför om prognosen är så pass bra???


AM

PS: Hoppas fortfarande att moderatorn flyttar tråden åt mig till vård.. :crazy:

Eller skall jag kanske skriva en ny där??
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 540
Senast: sandrafors
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 477
Senast: scizofren
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 176
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 315
Senast: bambam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp