Högerklickförbud?

Men de flesta som surfar på nätet är inte nioåriga tjejer, utan vuxna människor som gillar att kunna navigera enkelt och kunna ta sig runt på sidor utan att behöva hålla på med knappar och grejer för den sakens skull.
 
Jo visst, men hur många funktioner har man på högerklicken som används ofta då? Vill man öppna i nytt fönster kan man hålla in shift när man trycker.
 
Det är just det jag vill slippa, i alla fall.

Sedan är det Bakåt och Framåt, Refresh, Properties, Copy and Paste och Add to Favorites som i alla fall jag använder i hägermenyn. Sju funktioner jag förlorar känns ganska mycket när någon liksom bara jäklas.
 
Jäklas? Jaja.
Jag tror iallafall de flesta använder de stora knapparna där uppe så då spelar inte högermenyn så stor roll.
 
Det är mycket möjligt att de flesta gör det, men vill man göra en bra hemsida ska man se till allas behov, likaväl som att man ska se till att sidan fungerar i alla browsers och andra elementära ting. Det är naturligtvis upp till hemsidesbyggaren själv hur bred publik man vill ha.
 
Till och med jag som är "gammal kärring" ;) och relativt kass på datorer använder musen så mycket jag kan istället för "de stora knapparna där uppe". Vet förresten inte ens vilka knappar du avser - menar du F-knapparna eller de man klickar på, på bildskärmen?

Jag orkar inte titta på en sida med generellt högerklicksförbud, det må vara att man lagt in det för speciella enskilda bilder, men inte för hela sidan.
Tycker det är synd att förstöra en fin hemsida med högerklicksförbud.

Apropå internetstall - det var en liten 8-årig hästtjej som mailade och frågade om hon fick låna ett par hästbilder från vår hemsida (och det fick hon förståss) hon berättade att det var plättlätt att låna bilder trots högerklicksförbud. Så nog tror jag att ungarna lätt kommer runt detta om de verkligen vill "norpa" en bild.
 
Nej ja menar knapparna som iallfall finns i IE där uppe vid adressfältet.

Jag tycker att det är synd att "förstöra" fina bilder med copyrighttext istället för att lägga in en copyrightkod som stoppar vissa.
Sen är det inte många som frågar om de får använda bilderna, de flesta bara tar. Men som sagt är det inte många som vet hur man tar sig runt såna koder, iallafall inte de med internetstall.
 
Jag skulle kunna kompromissa och säga att om man har en sida med bilder som öppnas i ett eget fönster, kanske popup, från början, kan man möjligen lägga högerklicksförbud på den enskilda sidan, om man nu är så paranoid. Jag tycker lika illa om det i alla fall, men det kanske kan vara en lösning om man nu absolut måste.
 
Jag hör till högerklicks-stopps-hatarna (vilket härligt ord!) Jag återkommer aldrig till en sida med sådana script.
 
Jag tycker det finns två argument som räcker för att skrota högerklicksskydd.

1. Många använder det för bakåt/framåt, och ännu fler för att t.ex. öppna länkar i nytt fönster.
2. Det fungerar inte

Dessutom tappar sidan stilpoäng. Ingen seriös sida använder högerklicksskydd.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så less på den sida som kommer upp när jag startar hemmadatorn. Denna sida kom upp vid datorbyte. Alla dessa rutor som kommer om...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Shaggy
·
Kläder & Bli fin Längst inne i garderoben hittade jag denna tröja/kofta/poncho eller vad man nu ska kalla den. Jag har inget minne när jag köpte den...
Svar
7
· Visningar
768
Senast: Lazy Lady
·
Kläder & Bli fin Vart köper ni klänningar om man har önskemål såsom... fickor rymlig hals, gärna v ringning dock ej omlottskärning ej polyester ej...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: mamman
·
Kläder & Bli fin Två vänner har nu rekommenderat Hoka eftersom jag har korta och breda fötter och får ont i både ben och fötter när jag går. Är det någon...
Svar
19
· Visningar
1 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp