Höförvaring i hästsläp?

Stapla upp balarna på lastpallar utomhus och lägg duk över om du inte kan ha dem under tak?
Eftersom du bara har ett par veckors förvaring så funkar det ju helt utan problem för halm att göra så .

Är det för att halmen är nybalad som du är rädd för brandrisk?

Det är hö , men nej dom är inte nybaladade har bara läst att det är väldigt stor brandrisk att ha höbalar förvarade inne nära hästarna och vill inte riskera något. Våran hösilage leverantör hörde av sig häromveckan så har bråttom att få tag på nytt nu och med hökrisen i år får jag inte tag på små hösilagebalar och har endast 2 hästar så det är det som gör det svårt. Kan man förvara utomhus vore det såklart bra men känns riskfyllt.
 
Det är hö , men nej dom är inte nybaladade har bara läst att det är väldigt stor brandrisk att ha höbalar förvarade inne nära hästarna och vill inte riskera något. Våran hösilage leverantör hörde av sig häromveckan så har bråttom att få tag på nytt nu och med hökrisen i år får jag inte tag på små hösilagebalar och har endast 2 hästar så det är det som gör det svårt. Kan man förvara utomhus vore det såklart bra men känns riskfyllt.

Varför känns det riskfyllt att förvara 2 veckors förbrukning av utomhus om du som sagt skyddar dem ?

I dina andra trådar har du ju också fått bra svar vad som gäller ang brandskydd och lag att förvara hö inne i själva stallet osv 😄
 
Varför känns det riskfyllt att förvara 2 veckors förbrukning av utomhus om du som sagt skyddar dem ?

I dina andra trådar har du ju också fått bra svar vad som gäller ang brandskydd och lag att förvara hö inne i själva stallet osv 😄

Känns som att det måste bli dåligare snabbare ute än i en hästtransport som dessutom står under tak, där får de ju iaf skydd mot regn osv. Ja precis :)
 
Känns som att det måste bli dåligare snabbare ute än i en hästtransport som dessutom står under tak, där får de ju iaf skydd mot regn osv. Ja precis :)

Nej det sämsta för hö är kondens och fukt och noll cirkulation och i en transport finns inget av det.

Om din transport står under tak så lasta ur höet och ställ de på lastpallar under samma tak.
Om platsbrist så låt transporten stå ute istället och ha höet under taket istället.
 
Okej tack för svar. Får ev fundera på att förvara det i stallet ändå då vi måste ju klara av vintern på något sätt eller så får vi testa oss fram

Lycka till !

Du har nog missförstått ang brandrisk i sammanhanget. Det är inte brandrisk i sig att några balar förvaras i stallet.
Om brand utlöses i stallet av oavsett anledning så är fodret då en ytterligare fackla på elden.
Som sagt så har du ju fått många svar ang detta med brand och regler i dina andra trådar.

Återigen - hoppas du kan förvara fodret på ett bra sätt/hitta en lösning utifrån alla råd du fått :)
 
Vi har haft hö i en av våra transporter. Jag har inte märkt av att det blir dåligt hö av den förvaringen. Till och från i många år har vi haft hö där. Vår transport gör inte höet mögligt.
 
Jag vet att tråden är gammal och har väckts till liv igen.
Förvaring av torrhö är svårt. Var i landet och årets väder spelar stor roll. Som boende i Skåne har jag varit år med lyckad lagring av hö i både små- och storbal på loft, loge och i släp under bra år. Precis som jag varit med om total katastrof p g a hög luftfuktighet så även halmtäckt hö har möglat på bara några dagar.
Enda säkra sätten att lagra hö på är antingen på ett ställe där det finns tork/avfuktare eller inne i tempererat utrymme.
Eftersom man aldrig vet i förväg hur vädret blir får man ibland chansa. Tyvärr är ju detta året inte det bästa om det skulle bli fel med brist på foder.
 
Jag vet att tråden är gammal och har väckts till liv igen.
Förvaring av torrhö är svårt. Var i landet och årets väder spelar stor roll. Som boende i Skåne har jag varit år med lyckad lagring av hö i både små- och storbal på loft, loge och i släp under bra år. Precis som jag varit med om total katastrof p g a hög luftfuktighet så även halmtäckt hö har möglat på bara några dagar.
Enda säkra sätten att lagra hö på är antingen på ett ställe där det finns tork/avfuktare eller inne i tempererat utrymme.
Eftersom man aldrig vet i förväg hur vädret blir får man ibland chansa. Tyvärr är ju detta året inte det bästa om det skulle bli fel med brist på foder.

Nej det är väldigt sant... så svårt det här året med hö och allt vad det innebär. Vi vill ju inte behöva sälja våra älskade hästar och det är omöjligt det här året för oss att få tag på små hösilage balar. Därför är det enda vi kan göra just nu att testa med torrhö i småbalar. Vi kommer att förvara hälften i stallet och hälften i transporten. Det som är bra är att vi kommer kunna hämta när vi vill alltså varje vecka och på så kort tid borde det ju inte hinna bli dåligt och blir några dåliga är det inte hela världen då det är så lite pengar/gång. Vi har också cirka 2 månader hösilage att ta i värsta fall så vi blir inte utan. Men som du skrev får det här bli lite av en chansning i år. Tack för svar!
 
Jamen när vi har småbil får vi in 40 balar och emellanåt lämnade de aldrig släpet. En häst 10kg per dag ,det blir 40 dagar. Det är väl bara arr testa beroende på hur kärran står och vilket väder, luftfuktighet det är.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag fick en snilleblixt igår :angel: Eller ja, en idé iaf. Hö är ju lite svårt att förvara vid fuktigt väder. Hemma (Halland) har vi...
Svar
6
· Visningar
2 477
Senast: Maléne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp