Höförvaring i hästsläp?

Bellafjella

Trådstartare
Hej på er.

Vi har fått ett "litet" problem! :crazy:

När vi hämtat hö och halm så ska det upp på loftet ovanpå stallet. Finns ingenstans att förvara det i marknivå så att säga.

Nu har min gubbe typiskt nog gått och skadat axeln. Han är mycket bättre men vi vågar inte låta honom lyfta upp höbalarna med tjugan som han gjort tidigare. Varken genom luckan i stalltaket eller genom porten på utsidan - det blir för höga och för tunga lyft.

Själv fixar jag (svagis jag vet :D) inte att lyfta på det viset. Balarna väger ca 16 kg och ska lyftas nästa rakt upp på en tjuga.

Vad tror ni om att förvara höet i hästsläpet? Vi hämtar bara hö för ca 1 månad åt gången, vilket är 20 balar.

Tror ni det skulle funka? Är det någon som förvarar hö så?

Uppe på loftet har jag börjat med att täcka höet med filtar för att det inte ska mögla så lätt som det gjorde förra året. ( Vintern här nere i Skåne verkar ju upprepa sig med fukt :mad:) Tänkte att man kan ju lägga på filtarna i släpet också för att skydda mer.

Vad tror ni?
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Det går inte att hissa upp bal för bal genom höluckan med hjälp av longerlina? Så brukar vi göra,och även jag som är riktigt svag orkar faktist dra upp dom på detta viset..
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Förstår inte varför det inte skulle gå? Möjligen är väl frågan om det är så bra för transporten att ha en massa hö inne i den, men jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara ett problem heller...

Näää jag tycker att det låter klart gör-bart!
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Nja, jo vi har funderat på det.

Gubben skulle kunna stå där uppe och dra för den rörelsen klarar han galant, det är de där höga lyften han inte fixar. Men det blir nog inte så lätt ändå för luckan är ganska trång. Men det är klart - jag kan kanske hjälpa till nerifrån och styra balarna rätt.

Tack för tipset! :)
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Jo, men jag hörde av någon att höet möglar lättare i en transport.
Fast egentligen vet jag inte riktigt varför det skulle göra det?

De menade att det blev fuktigare inne i transporten än vad det är uppe på loftet :confused:

Men egentligen så undrar jag om det inte är tvärt om i vårt fall?

När stallet ligger rakt under ett höloft så stiger ju fukten från hästarna rakt upp där kan jag tänka mig. Ännu värre är det ju när hästarna kommer in dyngvåta. Vi har några "torrbollar" ståendes upp på loftet och de får man tömma rätt så ofta.

Släpet tror jag inte tar skada, med 20 balar blir det inte så knökfullt heller.
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Vi hämtade hö igår,fick in ca 35 balar utan att pressa in dom,och då hade vi kvar all utrustning i vagnen (bommar/mellanvägg).
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Jag skulle inte rekomendera att förvara hö i ett släp. Jag har sjlv gjort det i en vecka (då jag hade samma trubel som du - ingen som kunnde kasta upp det på loftet). Det gick bra, men längre vet jag inte...

Med tanke på att ett släp sällan håller 100% tätt tillsammans med att där inte heller cirkulerar någon luft så känns det som himmeln för mögel och annan skit....

Men kan du ställa släper under tak ser jag inga problem. :)
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Jag kan varmt rekommendera att förvara höet i transporten. Jag hämtar 20 småbal åt gången så de går ju åt ganska fort, men jag är också en "svagis" så jag tycker detta är en toppenlösning.
Har aldrig varit med om att det möglar! Lägg lite halm på eller runt om om du är orolig för fukt.

/askaplaska som funderar på att köpa en till hästtransport att köra hästarna i...
 
  • Gilla
Reactions: Nox
Sv: Höförvaring i hästsläp?

ja,det borde verkligen inte vara något problem alls,det tråkiga är ju om du måste använda transporten..
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Hö möglar skitfort i ett släp, tyvärr.

Ett tips är att skaffa byggpapp och lägga under höet på loftet, då kommer det inte upp så mycket fukt från stallet. Sedan växthusväv ovanpå, det andas men skyddar mot fukt som blåser in utifrån.

Mycket bättre miljö för höet än inuti ett hästsläp.
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Vet av erfarenhet att de släp som har en någorlunda fungerande ventilation INTE funkar för den förvaringen på ett för mig tillfredställande sätt.

Efter ett dygn (hämtade på kvällen, lastade in påföljande eftermiddag) fick vi slänga de som legat längst bak resp. längst fram. Dyraste hö jag någonsin hämtat.
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Ok, tack alla för svaren. Fast inte blev det lättare :confused:

Alla har olika erfarenheter som vanligt :)

Jag har förvarat lite halm i släpet periodvis vilket har gått bra men halm är väl kanske inte riktigt lika känsligt. Det var dessutom när det var torrt och varmt ute. Det kan man ju inte påstå att det är nu :crazy:

Nåväl, vi snackade om hur vi ska göra och vi testar att ha en del i släpet med filtar över. Och resten försöker vi hissa upp i longerlina längs med stegen. En kan ju stå där nere och hjälpa till och putta och styra. Tar väl tid kan jag tänka men det får man ju ta.

Dumma gubbe som går och blir skadad! :devil: :D
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Hö möglar skitfort i ett släp, tyvärr.

Ett tips är att skaffa byggpapp och lägga under höet på loftet, då kommer det inte upp så mycket fukt från stallet. Sedan växthusväv ovanpå, det andas men skyddar mot fukt som blåser in utifrån.

Mycket bättre miljö för höet än inuti ett hästsläp.

Hmm, byggpapp kan man kanske fundera på när det gäller fukten på loftet! :idea:

Något som jag märkt har hjälpt faktiskt är att lägga filtar på höet. Trodde jag inte men det var faktiskt jättebra.

Stallägaren la presenning över sitt hö och jag tänkte att det där kan väl ändå inte funka - det måste väl förvärra? Men "knack, knack ta i trä" - ännu är det höet jättefint! :confused:
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

SOm några redan påpekat - det möglar supersnabbt i släpet. Då är det bättre ha det i stallet, om man har varmstall.

Filtar tar tyvärr upp fukt, så hjälper inte så mycket heller. I det här vädret är det 'bara' välventilerat loft, salta och halma som hjälper.
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Nä något varmstall har vi inte och stallet är så pyttelitet ändå så att förvara hö där går inte tyvärr.

Det där med filtarna trode inte jag heller så mycket på men efter att ha provat så vet jag att det funkar.

Filtarna får givetvis inte vara för tunna för då kan fukten kanske gå igenom. Men jag har ganska kraftiga filtar och fukten går faktiskt inte igenom. Höet är torrt och fint och luktar gott. :)

Nu har ju jag inte så stora hölager, köper bara 20 balar åt gången och det räcker en månad. Men jag ser skillnad på hur det var förra hösten/vintern när jag inte hade filtarna. Då fick jag kasta en hel del hö.

Att förvara hö under filtar under en längre period kan jag dock inte uttala mig om. :)
 
Sv: Höförvaring i hästsläp?

Nä något varmstall har vi inte och stallet är så pyttelitet ändå så att förvara hö där går inte tyvärr.

Det där med filtarna trode inte jag heller så mycket på men efter att ha provat så vet jag att det funkar.

Filtarna får givetvis inte vara för tunna för då kan fukten kanske gå igenom. Men jag har ganska kraftiga filtar och fukten går faktiskt inte igenom. Höet är torrt och fint och luktar gott. :)

Nu har ju jag inte så stora hölager, köper bara 20 balar åt gången och det räcker en månad. Men jag ser skillnad på hur det var förra hösten/vintern när jag inte hade filtarna. Då fick jag kasta en hel del hö.

Att förvara hö under filtar under en längre period kan jag dock inte uttala mig om. :)

Hej! Funderar på att hö i hästtransport i ca 2 veckor då vi inte vågar ha det i stallet på grund av brandrisk. Hur gick det för dig? Väldigt sent men man kan ju alltid hoppas på svar :)
 
Hej! Funderar på att hö i hästtransport i ca 2 veckor då vi inte vågar ha det i stallet på grund av brandrisk. Hur gick det för dig? Väldigt sent men man kan ju alltid hoppas på svar :)

Den här tråden är 11 år gammal och nej- man vill inte förvara hö i transporten då både transporten och höet inte far väl av det.
 
Okej men är det bättre att ha det i stallet då blir det ju brandrisk. Väldigt svårt ett sånt här år

Stapla upp balarna på lastpallar utomhus och lägg duk över om du inte kan ha dem under tak?
Eftersom du bara har ett par veckors förvaring så funkar det ju helt utan problem för halm att göra så .

Är det för att halmen är nybalad som du är rädd för brandrisk?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag fick en snilleblixt igår :angel: Eller ja, en idé iaf. Hö är ju lite svårt att förvara vid fuktigt väder. Hemma (Halland) har vi...
Svar
6
· Visningar
2 477
Senast: Maléne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp