Höet går åt pipan!

E

ecssory

Här hemma med omnejd sliter höbönderna sitt hår.

De flesta har bara hunnit slå två gånger då gräset växt sakta då det är så kallt i backen. Den senaste slagningen ligger fortfarande kvar på gärdena.
De har fått vända upp till sex gånger istället för max tre gånger.
Eftersom det regnat i princip varje dag...på det slagna höet så är värdena inte bra.
Bönderna räknar på en 50%-ig förlust i år och det gör att höpriserna blir fina.

Min höleverantör har hunnit slå tre gånger varav första slagningen åkte in i slutet av maj och fick mkt bra värden - jag har bokat av detta.

För er som inte tänkt på det, boka NU! Våra största höleverantörer har redan bokat upp allt sitt hö.
 
De flesta lär nog få ett skitfoder i år eftersom det som slogs i maj/början av juni inte räcker till alla djur i landet. Speciellt dessa som tänkte göra hö och sedan insåg att de måste plasta detta istället då de vänt tills det blev gult. Och som grädde på moset så har dom inte använt tillsatsmedel
 
Jag är så GLAD att jag just i år inte har några hästar...
 
usch ja, vilken hö sommar.
Förmodligen blir det bara lite hö till pållarna i vinter. Tur att det finns halm och lucern.... :crazy: dyrt...
 
Men jag måste fråga...hur sent kan man hugga en vall om man skall ta den första skörden??? Låt säga att det regnar hela juli och blir fint första veckan i augusti...finns det stor risk att vallen är helt förstörd då eller kan man fortfarande ta hö???? Vad är troliga näringsvärden isådanafall?? Bonden brukar hugga mina 7 tld och ta småbala hö, men iår så har han fortfarande inte kunnat göra något pga regnet. Hur vet jag när vallen är förstörd och det är för sent att ta hö????
 
I stallet är gräset ännu inte slaget, bara en liten del av fältet, runt 10 hösilage balar. Hoppas det blir fint väder nu så det kan slås snart. Vi hade dåliga värden i år och det känns ju inte som det blir bättre detta år=dyrt med alla tillskott.
 
Lider med er! Tack o lov har faktist stallägaren lyckats få in BRA hösilage (kvot på 7, ts 67). Hur de lyckades med det har jag inte en aning om. Tyvärr har hon bara så det räcker till februari/mars. :cry: Sen då? :mad:

Håller tummarna för er som fortfarande väntar på ert grovfoder!

//Alice
 
Papsen tnkte sälja hösilaget vi fick på vår mark. Men ändrade sig snabbt efter ett snack med "bondmentorn" lasse. han insåg att det kommer bli väldigt svårt att få tag på bra hö! Hoppas nu att silaget räcker... :crazy:
 
Iår är jag verkligen glad för att vi beslöt oss för att börja med ensilage för några år sedan! Att hålla på med hö är verkligen ett orosmoment. Dock ger vi hö på kvällarna, men det går ju inte åt så jättestora mängder.
 
Bonden som arrenderar marken runt mina hagar har valt att inte ta en andra skörd då han fått in mer än tillräckligt på första skörden, både hö och ensilage. Mitt ensilagepris kommer att hamna på runt 90öret/kg vilket är lågt här i STHLM trakten. Nu har regnet kommit till oss men då talar vi om 5mm per dygn och däremellan så skiner solen varmt. Inget talar för att et skulle vara dåliga värden i enislaget hos oss :confused:
 
Här har de flesta inte ens slagit första gången ännu. :smirk:
"Min" höbonde ska slå nu, för det ska ju förhoppningsvis bli fint några dagar. Peppar, peppar...
Dock har jag kvar över tre ton med fjolårshö med bra värden. Bara att lägga till lite extra vitaminer. :)
 
Ja, samma här!! :crazy: *brrr*

Skönt att slippa den ständiga sårtvätten och de triljonerna bromsbett också.. :smirk:
 
Nää, sen i mitten av april.. :( Du är lite efter, hehe.. ;)
Men det var pga pengabrist och tidsbrist.. Hon lever än iaf, men vi får se till hösten om hon får fortsätta jordelivet.. :( *hon är inte min på riktigt, var fodervärd efter att ha skött henne sen -94*
 
Jag hänger på dina frågor om det är OK?

Vilka värden sjunker på vall som blir slagen sent, vad jag förstår så blir det mer mängd men lägre värden av -Ja, av vad då? Protein-vitaminer mm? Någon som vet?

Jag står mellan att välja på fjolårshö (som var helt ok men inte analyserat) och årets sent slagna vall..........

Vad skulle ni välja och varför? Ska jag analysera båda innan eller "chansa" på det ena och endast analysera det?

Det är ett RP-sto B-ponny (lättfödd) och en islänning (normalfödd - kan man säga så?).

Loggan
 
Kom på en undran till!

Jag skulle vilja kunna ge mitt B-ponnysto nästan fri tillgång på hö - vilka värden är de "idealiska" då?

Kraftfodrat med kokt linfrömäsk = 1/2 dl linfrö + 2 dl havre, krafft mineraler och vitaminer efter rekomenderad dos, morötter ca 1 kg, 2 dl betfor (innan uppblötning) delat på 2 mål/dag under vintern.

Känner att jag vill ha mer koll på vad hon får i sig genom att analysera höet och få foderstaten uträknad för i vintras kändes det som om jag inte hade riktig koll på vad hon behövde i foderväg, både hull och hårrem var i fint skick men man bli osäker ändå!

Loggan (som hoppas på kloka svar)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp