Höensilage värden

E

Elisabethh

Är värdena smrp/kg ts 80 och MJ/kg ts 9.3 med Ts 65%
bra värden för hästar?

Vad bör kvoten ligga på?

Tacksam för svar!
 
Sv: Höensilage värden

Den kvot (smbrp/mj) som du har är på 8,6 vilket är bra för hästar/ponnys som inte har lätt att bli överviktiga eller få fång. Kvoten i den totala foderstaten rekommenderas ligga på 6. Ett hö med en kvot under 4 kan bli svårt att få ihop en foderstat på. Har själv ett hösilage med hög kvot och pållen har aldrig varit så fin i hullet.
 
Sv: Höensilage värden

du delar smrp med mj alltså Smrp/MJ = kvoten
 
Sv: Höensilage värden

Du har ett bra hösilage!

Det är inga problem att ge det som det är, åtminstone inte med avseende på protein och MJ. Har du en mineralanalys syns det på den om det behövs något mineralfoder.

OM du behöver ge något kraftfoder kan det kanske passa med t.ex. Krafft Ponny, som har en låg kvot, 5.2.
 
Sv: Höensilage värden

Ok, de är rättså lättfödda hästar dock :)
Det går inte så bra att ge fri tillgång på ett sånt här foder tyvärr, de bör inte äta mer än 6-7 kg och de äter helst det dubbla.. Det är lite synd. Vill inte gärna chansa och att de sen äter för mycket under lång tid.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp