Höbyte rakt av

S

snofflan

Undrar om det finns någon här som någon gång blivit tvungen att byta hö rakt av - alltså utan invänjningsperiod? Har nämligen fått problem med höet och nu står jag här med helt nytt hö och inget kvar av det gamla.
Undrar mest om det är många som märkt tydliga tecken på att invänjning ej skett och vad som i så fall hände?

Hoppas att ni förstår mina frågor även om det kanske blev lite rörigt.
 
Sv: Höbyte rakt av

Jag har gjort så ett par gånger, och hästarna har överlevt, men någon fick lite lös mage någon dag. Det kan ju dock fresta i onödan på tarmfloran att göra såna byten ofta, men är det bara någon gång och hästen inte har problemmage annars så är det nog ingen större fara.
Du kan ju skaffa Mag-tarmbalans eller likande att ha hemma för säkerhets skull om du är orolig.
 
Sv: Höbyte rakt av

Har ju hänt ett par gånger... som ovanstående säger, de har överlevt med kanske lite lös mage :D
 
Sv: Höbyte rakt av

Det händer mig väldigt ofta när jag får nya hästar, eller alltid rättare sagt, och dessa höbyten ha väl varit kanske 1000 ggr(på allvar) alltsomallt och INGEN häst har reagerat negativt....
 
Sv: Höbyte rakt av

Tack så mycket allihop för era snabba svar! Var orolig att det skulle bli väldigt mycket strul nu när jag måste byta rakt av men hoppas nu att jag har lika mycket tur som ni verkar haft. Ska se om jag kan få tag i Magtarm eller Protexin som jag kan ge om det nu skulle krisa.
 
Sv: Höbyte rakt av

Detta är ju nästan helt oundvikligt när man köper ny häst. Jag har fått göra det med min nya och han kom dessutom från Danmark så värdena lär ju inte vara lika. Har inte märkt att han skulle ha tagit någon synbar skada. Lite lös i magen men inte mycket! Har fått tipset om att ge äppelcidervinäger vif foderbyte. Ger även loppfrön i maten.
 
Sv: Höbyte rakt av

Jag har de senaste 20 åren bytt hösort eller bytt från hö till silage och tvärtom rakt av flera gånger per säsong. Inte en enda gång har någon av de ca 200 hästar som utsatts för detta visat ngn som helst negativ effekt. Har aldrig använt några magtarmtillskott.

MEN om man har en högpresterande häst under tävlingssäsong bör man inte göra så. Även en liten förändring i tarmfloran kan betyda en prestationsförsämring och jagar man sekunder kan det vara viktigt.
 
Sv: Höbyte rakt av

Loppfrön får hon redan men tack för tipset om äppelcidervinäger!
 
Sv: Höbyte rakt av

Jag har också gjort det utan att hästen farit illa av det. Men det är säkert bra att ha lite mag-tarm eller dylikt till hands eftersom man inte vet hur hästen kommer att reagera.
 
Sv: Höbyte rakt av

Japp. Har gjort tvära byten många gånger (inte på egna hästar...) och även gått direkt från ensilage till hö och tvärt om. Aldrig en reaktion. (Men man ska aldrig säga aldrig, förstås...)
 
Sv: Höbyte rakt av

bytte från hö till ensilage på min foderhäst när han flyttade hit, hände ingenting alls... fast då gick han ju fortfarande på bete på dagarna...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 453
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 109
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 115
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 366
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp