Höanalysfråga

E

emindy

Jag har tänkt ringa till något analyslabb för att fråga, men jag kommer mig ju aldrig för!
Alltså: Skiljer sig analyserna åt beroende på vilka djur de avses för?

Kanske jag kan bli bättre förstådd om jag berättar hela bakgrundshistorien; Jag har hästar på mina föräldrars gård där de har ca 80 getter. De första tio åren eller så tog de höanalys varje år och de har nog kvar papperena på dessa någonstans i arkiven.
I vilket fall har min far "lärt sig" markerna nu och kan avgöra hur höet är för året eftersom vi tar det själva etc.
Men frågan jag ställer är om jag kan kolla på dessa analyser, ta hjälp av min far för att modifiera vissa värden till detta års hö och sedan utgå från det när jag beräknar foderstaten, eller om jag verkligen måste ta en helt ny "hästanalys" ?
Även; om jag nu borde ta en "hästanalys", kan denna även användas till getterna? Skiljer sig värdena beroende på vilka djur analysen är tänkt för?
 
Sv: Höanalysfråga

Ja, olika djur har olika stor upptagningsförmåga för olika näringsämnen, så det skiljer oftast på analyserna.

Men jag har för mig att det finns siffror att använda för att räkna om koanalyser till "hästvärden", så det kanske går att göra mellan häst och get också?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp