mirage

Trådstartare
När man tar en analys på sitt hö vet jag att man ska kolla efter protein, energi, Ca, P, Mg och K vilket är det man får som standard i de flesta fall. Är det något annat som kan vara bra att veta? Är det viktigt att kolla vitaminerna och mögel? Vitaminerna försvinner väl efter hand? Är det någon idé att kolla upp de då? Något annat man bör kolla upp när man ändå är i farten?
 
Vitaminer är ju ingen högprioritering..och ärligt talat har jag då aldrig sett man gör analys på dessa. Vitaminer kan hästar till stor del producera själva samt att restrerande finns gott om i både hö/kraftfoder samt solbestrålning osv...Kvaliteen på grovfodret är egentligen något som är ganska viktigt att kolla....visserligen kan man få ett bra hum om det genom att lukta och känna...men som sagt...visst är det bra om man kollar genom analys...men inget absolut måste. Oftast är ögat/näsan en mycket god vägledning.
 
Vitamin analys är både dyrt och ganska onödigt, vitamin halten förändras under lagring.
Hygienanalys på hö kan nog också räknas som ganska onödigt då det oftast är bra när man tar in det men kan försämras under dålig lagring (eller om det inte är torrt från början). Näringsanalysen tar man ju oftast dirkt när man tar in det.
Hygienanalys kan väl i så fall vara berättigat om man misstänker att det kan vara dåligt efter en tids lagring eller om man köper hö längre in på säsongen.
mvh Maria
 
Men är det inte så att de typ odlar på höt och ser om det har "anlag" för mögel? Jag vet inte, men någon annan kanske gör? :D Kollar de bara statusen just nu så är det ganska onödigt ja.
 
"anlag" för mögel, dvs sporer finns det nog i det mesta hö (i större eller mindra mängd). Man kan aldrig få ett HELT bakterie/svampfritt hö. Det är vilka förutsättningar det har att växa till som är avgörande. Sen kan ju också sporer komma utifrån, under lagring, en höskulle är ju heller aldrig helt steril.
mvh Maria
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 761
Senast: Bee
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 017
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 694
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp