höanalys förstår inte?

ch791022

Trådstartare
Någon som kan hjälpa mig jag kan inte få hitta energivärdet på denna analys:(det är en dansk analys,om det någon skillnad)
Törstof 92%
FE 55
Ford.råprotein 60g/kg
lysin 2.5g/kg
calcium 4.6g/kg
forsfor 1.9g/kg
Magnesium 1.9g/kg
Natrium 2.8g/kg
jern 230mg/kg
kobber 7mg/kg
mangan 37mg/kg
zink 21 mg/kg
selen 0.2mg/kg
cobolt 0.1mg/kg
jod 0.2mg/kg
vitamin A 10.000 IE
vitamin D 690 IE
vitamin E 23 IE
vitamin B1 3.5mg/kg
vitamin B2 10mg/kg
vitamin B6 8mg/kg
niacin 40mg/kg
folinsyra 2mg/kg

MVH

Camilla
 
Himla skum analys (men väldigt specificerad ang mineraler).

Jag kan inte hitta varken energi eller SMÄLTBART protein (bara råprotein)?
 
FE är juh det kemiska namnet för Järn men det finns redan i listan så det vettefan vad det är..
och jag har för mig att man säger "fordabelt" när man menar smältbart eller sådant som man kan använda.. så ford.råprotein är nog fordabelt råproetin, dvs smältbar pråprotein.. men enenrgin hittar ja banne mig inte :confused:
iofs är FE det enda som inte har mg elle rg bakom men ett hö med ene energikvot på 55 MJ verkar väldigt knasigt..

får man fråga varför du har fått en dansk höanalys?
 
Jag har inte skrivit fel men det kan kanske vara felskrivit på analysen jag fick.

Dansk analys för att det är danskt hö. Importeras av vår foderhandlare för han anser det enda han hittat som håller jämn och bra kvalite.
 
Enheten för energi i Danmark kallas för FU...så det var därför jag undrade om du skrivit fel och ev att det kanske ska stå 5,5 eller kanske 0,55 istället för 55 ?
 
Energin = FE = Foder Enhet.

Här i Finland är 1 FE = 11.7 MJ så du bör bara ta på reda hur mycket en dansk Foder Enhet är. Det är olika i olika länder så Finland och Danmark har inte samma.

Cecilia Mûller vet nog vid SLU (?) hur det hänger ihop.
 
Varje land med någorlunda självaktning har sitt eget fodervärderingssystem. I och med detta så förstår du kanske vad svaret kommer att bli :smirk:

FE började användas 1924. I grund o botten så är 1st dansk foderenhet (FE) = energivärdet från 1kg korn. Då skulle man teoretiskt på ett enkelt sätt kunna räkna om dessa FE till MJ, men riktigt så enkelt är det inte :smirk:. Danskarna utgår nämligen från NETTOENERGI medan vi i Sverige utgår från OMSÄTTBAR ENERGI. Redan här faller allt, tyvärr. I och med att danskarna värderar sin energi utifrån nettoenergi så måste man veta vilket djurslag som ska ätat och vad djuret ska producera. Detta betyder att ett foder som innehåller enheteten FE är beräknat för ett visst djur som ska producera något specifikt. Alltså så är fodret analyserat för att stämma för tex enbart mjölkproduktion. Detta resultat kan man INTE använda för tex köttproduktion eller nåt annat för då skulle den foderstaten bli galet :crazy:. Då måste man göra en ny analys och en ny beräkning på energin för det man ska producera. Tex så är 55 FE i grovfoder INTE alls samma som 55 FE i kraftfoder.

Så svaret är att det inte finns några faktorer som man på ett enkelt sätt kan räkna om FE till MJ. Däremot finns det komplicerade lösningar som man i kombination med egna "gissningar" och god erfarenhet kan räkna om FE till MJ men inte ens min gamla professor kunde klara ut detta :D.

Det blir nog till att lämna in lite hö på ett SVENSK labb :cool:. Så så jävligt var detta :smirk:
 
Hej hej gammeln!

Kan du verifiera om mina uppgifter att en finsk FE är lika med 11.7 MJ eller är det så illa så det är samma som för det danska, dvs det är uppbyggt på nettoenergi?
 
Tyvärr vet jag inte vad finnarna har för system. Har ingen lust att besvära min professor (som nu fick sin dag förstörd beroende på danskarnas FE, han gav mig en 30min privat föreläsning om de danska FE :o ) igen.

Ett tips som jag glömde i mitt förra inlägg är ju att begära en VOS analys hos det utlänska labbet om man råkar befinna sig i ett annat land. Kan dom, så gör dom energianalysen i MJ enligt metodbeskrivningen :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp