Höanalys för nöt?

M

MoonLady

I höanalysen står det att det är för nöt??? Går det på nåt sätt att räkna iallafall till häst? nån som vet? :confused: Och är effektiv råprotein samma som smältbart?
 
Sv: Höanalys för nöt?

Ingen som vet hur man ska räkna om från nöt till häst?? :cry:
 
Sv: Höanalys för nöt?

Man kan använda samma analys till häst som till nöt, men jag vet inte om effektiv råprotein är samma sak som smältbart.

mvh Jessica
 
Sv: Höanalys för nöt?

Jag har haft en formel för att räkna om analyser till häst men har tappat bort den. Klantiga jag! Vill oxå gärna veta hur man gör.
 
Sv: Höanalys för nöt?

Jessica skrev:
Man kan använda samma analys till häst som till nöt, men jag vet inte om effektiv råprotein är samma sak som smältbart.

mvh Jessica
Nej, det är inte samma. Råprotein, NDF och mineralerna är samma för nöt och för häst, däremot inte energi och smältbart råprotein.
 
Sv: Höanalys för nöt?

pollipop skrev:
Nej, det är inte samma. Råprotein, NDF och mineralerna är samma för nöt och för häst, däremot inte energi och smältbart råprotein.

Det har varit uppe till diskussion förut och då kom man fram till att det är samma, det skiljde på någon tiondel bara.

Det var "Gammeln" som hade en formel och skillnaden visade sig vara försumbar.

mvh Jessica
 
Sv: Höanalys för nöt?

MoonLady skrev:
Och är effektiv råprotein samma som smältbart?

Nej. Effektivt råprotein = EPD*råprotein/100

Vad man har för nytta av effektivt råprot vet jag inte. Däremot använder man EPD-värdet för att räkna fram AAT-värdet och BPV-värdet :)
 
Sv: Höanalys för nöt?

Jessica skrev:
Det var "Gammeln" som hade en formel och skillnaden visade sig vara försumbar.

mvh Jessica

Japp, hittade en gammal foderanalys jag hade för nåt år sedan och fodret innehöll 10,2MJ/kgTs (för idisslare) och räknade man om det för häst så blev det 10,4MJ/kgTs
 
Sv: Höanalys för nöt?

Jag har också för mig att "forat" som diskuterade frågan kom fram till att även Smrp kunde likställas för nöt och häst.

mvh Jessica
 
Sv: Höanalys för nöt?

Proteinet brukar bli samma, energin blir olika på decimaler...typ som gammelns exempel. Men inte räknar man väl så noga i alla fall?
Tror formlerna finns i Plancks häfte?
 
Sv: Höanalys för nöt?

Men jag har sett många analyser där det skilt ganska mycket mellan nöt och häst. Har jag drömt eller?
 
Sv: Höanalys för nöt?

Effektivt råprotein är ett mått på mängden råprotein som förväntas brytas ner i våmmen på kon. Alltså inget som har betydelse för fodervärdering för häst.

Det är en parameter i lantmännens eget fodervärderingssystem, LFU-systemet.
 
Sv: Höanalys för nöt?

pollipop skrev:
Effektivt råprotein är ett mått på mängden råprotein som förväntas brytas ner i våmmen på kon.

Men vad har man för glädje av effektivt råprot då vi har EPD-värde på fodermedlen :confused:
 
Sv: Höanalys för nöt?

Gammeln skrev:
Men vad har man för glädje av effektivt råprot då vi har EPD-värde på fodermedlen :confused:
Jag antar att om man räknar foderstater till kor (nu verkar den här tråden ha blivit kapad...) enbart efter LFU-systemet så vill man ändå ha ett mått på mängden lättlösligt protein i foderstaten. LFU-systemet räknar ju inte med PBV och AAT.

eff. rp är väl i såfall användbar eftersom den beror på både EPD-värdet och mängden rp i fodret. Jag brukar inte titta så mycket på just den parametern själv, så egentligen borde någon som jobbar med LFU-systemet kunna ge ett bättre svar.
 
Sv: Höanalys för nöt?

pollipop skrev:
eff. rp är väl i såfall användbar eftersom den beror på både EPD-värdet och mängden rp i fodret.

Som jag ser är eff rp INTE användbart eftersom det bygger på ett förväntat värde som du sa. EPD är ju ett säkrare värde så varför vill man inte använda detta :confused:
 
Sv: Höanalys för nöt?

Gammeln skrev:
Som jag ser är eff rp INTE användbart eftersom det bygger på ett förväntat värde som du sa. EPD är ju ett säkrare värde så varför vill man inte använda detta :confused:
Som jag skrev är jag inte riktigt säker själv. Någon som arbetar med systemet kan säkert svara bättre. Men: använder man eff rp istället för (eller tillsammans med) EPD kan man ju summera mängden lättlösligt protein i foderstaten vilket inte går om man enbart tittar på EPD. Det kan ju hända att man vill ha den kontrollen på totalfoderstaten också.
 
Sv: Höanalys för nöt?

pollipop skrev:
Men: använder man eff rp istället för (eller tillsammans med) EPD kan man ju summera mängden lättlösligt protein i foderstaten vilket inte går om man enbart tittar på EPD. Det kan ju hända att man vill ha den kontrollen på totalfoderstaten också.

Du sa ju att:
pollipop skrev:
Effektivt råprotein är ett mått på mängden råprotein som förväntas brytas ner i våmmen på kon.
Det är en parameter i lantmännens eget fodervärderingssystem, LFU-systemet.

EPD= andel vomnedbrytbart råprotein

Så varför använda en siffra som förväntas ge nåt när man har en siffra som verkligen ger nåt. Det är detta jag aldrig fattat med just eff råprot när vi har EPD.

Men när du säger att det är en parameter i lantmännens värderingssystem så börjar jag ju förstå lite. Det hela går ut på att SÄLJA mer kraftfoder :smirk:
 
Sv: Höanalys för nöt?

Gammeln skrev:
Du sa ju att:

EPD= andel vomnedbrytbart råprotein

Så varför använda en siffra som förväntas ge nåt när man har en siffra som verkligen ger nåt. Det är detta jag aldrig fattat med just eff råprot när vi har EPD.
EPD är ju en uppskattning av hur stor andel av råproteinet som kommer att brytas ner i våmmen. Eff råprot ger ju möjligheten att summera lättlösligt protein från flera foder i foderstaten, vilket ju kan vara intressant. Även om det också är en uppskattning.

Gammeln skrev:
Men när du säger att det är en parameter i lantmännens värderingssystem så börjar jag ju förstå lite. Det hela går ut på att SÄLJA mer kraftfoder :smirk:
Antagligen. Dessutom ligger deras proteinnormer överlag ganska mycket högre än t ex de från SLU så det är väl en kvalificerad gissning.
 
Sv: Höanalys för nöt?

pollipop skrev:
Antagligen. Dessutom ligger deras proteinnormer överlag ganska mycket högre än t ex de från SLU så det är väl en kvalificerad gissning.

Ok, så det var där haken låg :D
 
Sv: Höanalys för nöt?

När man läser ensilageanalyser för häst, får man här även med dessa värden:

AAT 75 g/kg ts
PBV -31 g/kg ts

Vad betyder AAT och PBV? Vad har jag för användning av dem när jag läser och tolkar för häst?

D-värdet, har det någon inverkan för häst? Hur skall jag ta det i beaktande?

Jisses vad det här är roligt :) Om jag inte redan hade en utbildning så skulle jag helt klart satsa på detta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
505
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp