Höanalys- bra eller dålig???

T

tuffavictor

Har fått reda på analysen på höet som min häst äter...

Torrsubstans 84%
Smälltbart protein 30g/kg
Energi, foder 7,5MJ/kg
-------------------------------
Råprotein 71g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 35g/kg
Energi 9,0g/kg

HUR ÄR DETTA HÖET.......
BRA ELLER DÅLIGT???????

-----------------------
Nybörjare :smirk:
 
Det är varken jättebra eller jättedåligt. Du behöver ge kraftfoder med extra protein, men inte omöjligt mycket.

Lycka till!
 
Det är i princip ett idealiskt hö till häst. I alla fall på de värden du angett. Fattas ju Ca och P-värden. Man vill att kvoten smb.rp/Mj ska vara runt sex och din ligger bara strax under. Fodrar du med tex havre behöver du absolut inte tänka på extra protein då havrens kvot ligger över sex.
 
Nu blir jag helsnurrig! Vem av oss räknar fel? Jag får det till att höet har en kvot på 4 (30/7,5=4). Hur har du räknat? :confused:
 
Tyvärr så kan min häst inte äta havre- han blir helknäpp.
Vad kan man ge istället???
Han är kraft bas idag ska man ge grövre kraft eller???
Kom med förslag........ :bow:
 
Det här är vad som står på analysen, menar ni att det fattas värden??? :confused:
 
Du kan väl skriva upp exakt vad han äter idag. Hur många kg hö? Hur mycket kraftfoder och vilken sort? Står den på halm? Är den lagom tjock?

Är det några särskilda fodermedel som du föredrar?
 
Det är väl inte bättre till en fjording än vad det är till någon annan hästras?

Det är en mycket vanlig missuppfattning att kallblod och ponnies ska ha lägre protein-innehåll i grovfodret än vad andra raser ska ha. Hur klarar fjordingar gräset på sommaren isåfall?

mvh Jessica
 
Ett bra hö till en fjording är ett hö med låga protein- och energivärden så att kvoten fortvarande ligger nära 6. På det sättet kan man ge hästen så mycket hö som möjligt utan att den blir fet.
PL
 
Snarare tvärtom. En balans på 6 är utmärkt för en fjording, gärna med låg energi (men fortfarande protein så kvoten blir 6) så man kan ge rätt mycket stråfoder och slippa ge kraftfoder.
 
Han äter:
2kg hö morgon
7-8kg färskgräs (dagsfärskt - slaget) lunch
2kg hö kväll
4dl betfor kväll
4dl kli kväll
4dl baskraft kväll
Morötter, äpple, hårdbröd , banan mm.
Han har spån i sin "vinterbox"....
 
Jag känner inte till Baskraft, men jag hoppas att du kan få hjälp av någon som kan räkna på din foderstat. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 666
Senast: Krålus
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 776
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp