Hö- Vad är värre/bättre?

R

Rikkan

Ett hö som slagits men inte vänts och sedan regnat på som nu är delvis blekt eller ett hö som det inte regnat på men som slogs ut en vecka senare?
:confused:
 
kan inge mycke alls om foder men jag tycker det verkar lite hmm... jag skulle inte ge min häst sånt...
 
Jag skulle nog välja det som det inte regnat på.

Men det brukar inte vara någon fara om det regnar lite innan första vändningen.

Men det bästa är väl att ta två analyser och välja utifrån dem.

mvh Jessica
 
Det blir tyvärr många som inte kommer att ha stort val i år. Stora områden har regnat ner och lika stora områden har slagits för sent.
 
Vi har slagit äng nummer två igår. Som vädret verkar så kommer vi att slippa regn på det. Det första vi tog in (förra veckan) regnade det inte heller på.

Jag har inga förhoppningar om att få bra värden på det. Positivt lär bli att jag kan ge ganska mkt av det så att de har något att göra på dagarna.

Har slagit så här sent en gång tidigare och då blev det väldigt lågt energivärde. Gjorde då helt enkelt så att jag fodrade så pass mycket att energin låg på rätt nivå, proteinet åkte då i höjden. Men vad göra, hästarna överlevde ju. :crazy:
 
Det med bäst hygienisk kvalitet, skulle jag säga.

Om det regnar ganska snart efter slåttern brukar fältförlusten inte vara så stor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 337
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 122
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp