Hö och hösilage OCH ensilage

Hastflickan

Trådstartare
Okej. Nu så har jag fått klart för mig att även ensilage ges till hästar. Vissa anser att det inte är konstigare med att ge ensilage som hö/hösilage. Medans andra säger att ensilage inte alls lämpas som hästfoder, exempelvis för att hästens magsystem inte kan ta hand om det riktigt så som kon kan med sina fyra magar. (Vad någon sagt)
Jag själv är väldigt förvirrad angående det här då alla sagt så olika, så skriv gärna vad ni anser om detta! Kan man ge ensilage utan problem till hästar, eller inte?
 
Finns folk som ger ensilage till kaniner (är man itne kaninkunnig så bör man veta att kaniners magar är hemskt känsliga och kollapsar av minsta lilla), så nog går det. Men är det inte så att ensilage är hemskt blött?
 
Det beror lite på vad du menar med hösilage och ensilage. För det som som t ex finns i de inplastade balarna kallas ofta för både ock. Sådant ensilage man gör i plansilos med ensileringsvätska tillsatt brukar man inte ge till hästar och hästar brukar inte tycka om det heller.
Men den typen som ensilerar utan tillsatser i inplastade balar är ett utmärkt hästfoder som av vissa kallas för hösilage och av andra för ensilage.
 
Okej. Nu så har jag fått klart för mig att även ensilage ges till hästar. Vissa anser att det inte är konstigare med att ge ensilage som hö/hösilage. Medans andra säger att ensilage inte alls lämpas som hästfoder, exempelvis för att hästens magsystem inte kan ta hand om det riktigt så som kon kan med sina fyra magar. (Vad någon sagt)
Jag själv är väldigt förvirrad angående det här då alla sagt så olika, så skriv gärna vad ni anser om detta! Kan man ge ensilage utan problem till hästar, eller inte?


Ofta burkar man kalla lite torrare enlilage för hösilage. Sen tycker många olika vad för grovfoderman vill ge till sina hästar.
Mvh
pudlan
 
Okej. Nu så har jag fått klart för mig att även ensilage ges till hästar. Vissa anser att det inte är konstigare med att ge ensilage som hö/hösilage. Medans andra säger att ensilage inte alls lämpas som hästfoder, exempelvis för att hästens magsystem inte kan ta hand om det riktigt så som kon kan med sina fyra magar. (Vad någon sagt)
Jag själv är väldigt förvirrad angående det här då alla sagt så olika, så skriv gärna vad ni anser om detta! Kan man ge ensilage utan problem till hästar, eller inte?

Jag är också lite förvirrad när folk säger ensilage och silage.

För mig heter det bara ensilage eftersom att det för mig betyder konserverat gräs där man konserverar det på ett specifikt sätt..antingen är det hö eller ensilage, inte både och eftersom att konserveringsteknikerna är helt skilda.

Hösilage är något uppfunnet för marknadsföring till hästmänniskor.

Självklart kan ensilage ges till häst (iaf bollarna har inte erfarenhet av annat), däremot det allra blötaste ensilaget brukar inte funka så bra på hästar
 
Hö har ts på 84% och över, gräs har ts på 20 %. Däremellan ligger olika ts-halter på paketensilerat grovfoder.

Vissa hästar fungerar inte på blötare grovfoder. Tyvärr sant. Men de flesta älskar ett blötare grovfoder, som mer liknar gräs. Lukten kan vara lite speciell innan man vänjer sig, själv tycker jag bra ensilerat material luktar gott.

Faran med torrare ensilage (s k hösilage) är att det blir mer mögelkänsligt. Jag skulle själv inte fodra med hösilage om det har en ts över 65 %. Riskerna är för stora.
 
Sådant ensilage man gör i plansilos med ensileringsvätska tillsatt brukar man inte ge till hästar och hästar brukar inte tycka om det heller.
Säg inte det...
För många år sedan hade jag en lånehäst som var extremt dammkänslig. I samma stall fanns ytterligare en hosthäst. (båda hade hosta i många år innan de flyttade dit, så det var inte stallets fel). Stallet var beläget på en större mjölkgård. Och den period då vi testade att ge våra hostande hästar ensilage direkt från plansilon, så älskade hästarna det! :d

Det man tillsätter vid ensilering är myrsyra, som används för att sänka pH, vilket man gör för bättre ensilering och för att minimera risken för tillväxt av oönskade mikrober.
 
Egentligen finns det inget som heter hösilage. Det är ett ord som hästmänniskor har uppfunnit för att skilja ensilerat ensilage, dvs. konserverat gräs där myrsyra har tillsatts ifrån konserverat gräs där myrsyra inte har tillsatts. Gräs som skördas blir antingen hö och har då en ts-halt på minst 84% eller så blir det ensilage och har då en ts-halt under 84%. Ordet hösilage är för de flesta ett ensilage som har en ts-halt på mellan 40-65% men kan alltså variera från 20% ändå upp till 83%. Den som säger att hen ger sin häst ensilage använder alltså rätt ord för det konserverade gräset hen ger oavsett om det är tillsatt myrsyra eller inte i ensileringsprocessen.
 
Egentligen finns det inget som heter hösilage. Det är ett ord som hästmänniskor har uppfunnit för att skilja ensilerat ensilage, dvs. konserverat gräs där myrsyra har tillsatts ifrån konserverat gräs där myrsyra inte har tillsatts. Gräs som skördas blir antingen hö och har då en ts-halt på minst 84% eller så blir det ensilage och har då en ts-halt under 84%. Ordet hösilage är för de flesta ett ensilage som har en ts-halt på mellan 40-65% men kan alltså variera från 20% ändå upp till 83%. Den som säger att hen ger sin häst ensilage använder alltså rätt ord för det konserverade gräset hen ger oavsett om det är tillsatt myrsyra eller inte i ensileringsprocessen.
Får väl tillägga att man inte använder ensileringsmedel alls lika mycket längre, inte ens i plansilo och ytterligt sällan i ensilagebalar. TinyWiny! Du får inte skrämma folk på det där viset ;)
 
När min ponny av okänd anledning matvägrade, och sen fick magsår av det och därför inte ville äta så slet jag mitt hår för att försöka få i honom nån sorts grovfoder.

När jag åkte till kobonden och hämtade "ko-silage" (dvs blött och ensilerat med medel) som hade den där typiska lite skarpare silagelukten - DÅ åt han.

Jag har gett plastat vallfoder från 40 - 65% TS. Utan tillsatts/ensileringsmedel. Det blöta var som färskt gräs - hästarna var helt tokiga i det.
Alla mina har föredragit så blött som möjligt, jag gissar det är just för det är mest gräslikt. Även grymt kräsna fullblod har fallit till föga och mumsat blött så det stått härliga till.

Plastat som ligger över 60% vill ingen av mina eg ha, de kan peta i sig till nöds men helst inte. Över 70% TS vägrar de äta om det varit plastat, smarta djur. Hö äter det givetvis.

Mitt mål/det jag beställer av producenten är andraskörd med en TS så nära 50% som möjligt, så resultatet brukar bli mellan 45-55%. Hästarna mycket nöjda, och hästar som kommer hit brukar glatt bestämma sig för att strunta i sitt medhavda övergångsfoder :S
 
När min ponny av okänd anledning matvägrade, och sen fick magsår av det och därför inte ville äta så slet jag mitt hår för att försöka få i honom nån sorts grovfoder.

När jag åkte till kobonden och hämtade "ko-silage" (dvs blött och ensilerat med medel) som hade den där typiska lite skarpare silagelukten - DÅ åt han.

Jag har gett plastat vallfoder från 40 - 65% TS. Utan tillsatts/ensileringsmedel. Det blöta var som färskt gräs - hästarna var helt tokiga i det.
Alla mina har föredragit så blött som möjligt, jag gissar det är just för det är mest gräslikt. Även grymt kräsna fullblod har fallit till föga och mumsat blött så det stått härliga till.

Plastat som ligger över 60% vill ingen av mina eg ha, de kan peta i sig till nöds men helst inte. Över 70% TS vägrar de äta om det varit plastat, smarta djur. Hö äter det givetvis.

Mitt mål/det jag beställer av producenten är andraskörd med en TS så nära 50% som möjligt, så resultatet brukar bli mellan 45-55%. Hästarna mycket nöjda, och hästar som kommer hit brukar glatt bestämma sig för att strunta i sitt medhavda övergångsfoder :S
Vad var det för foder hästen matvägrade på?
 
Från det ena till det andra. Håller sig hösilage från ifjol över sommaren? En här i byn har inte lyckats sälja allt och 4H-gården behöver extra foder för dom har inte bete så att det räcker till fåren och kossan. Om det håller sig till ex tills augusti månad ut.så kunde det vara billigare att köpa det än att köpa nyskördat.
 
Är det 4åring du prata om som har blivit grinig?

Ja fast det här var för snart 1.5 år sen. Han äter utmärkt sedan länge. Han förlorade sin bästa kompis, fick dålig aptit på grund av det, fick magsår av att han inte åt och så en negativ spiral och svårt få igång aptiten igen. Men äter som en ponny (dvs allt och med god aptit) sen över ett år. Men där när det var svårt att få igång honom så var det kosilage som gjorde susen och sen gick det att växla över till "vanligt silage".
 
Ja fast det här var för snart 1.5 år sen. Han äter utmärkt sedan länge. Han förlorade sin bästa kompis, fick dålig aptit på grund av det, fick magsår av att han inte åt och så en negativ spiral och svårt få igång aptiten igen. Men äter som en ponny (dvs allt och med god aptit) sen över ett år. Men där när det var svårt att få igång honom så var det kosilage som gjorde susen och sen gick det att växla över till "vanligt silage".
OK, bra att han äter, nu är det har med hans attited, minns du var så glad när han föda.
 
OK, bra att han äter, nu är det har med hans attited, minns du var så glad när han föda.

Förhoppningsvis kommer man ju på återbesöket på kliniken få rätt på VAR han har ont. När man löst det så kommer ju humöret att bli bra det med (humöret är pga smärta - men än har vi inte hittat var)
 
Från det ena till det andra. Håller sig hösilage från ifjol över sommaren? En här i byn har inte lyckats sälja allt och 4H-gården behöver extra foder för dom har inte bete så att det räcker till fåren och kossan. Om det håller sig till ex tills augusti månad ut.så kunde det vara billigare att köpa det än att köpa nyskördat.
Ja det gör det, om bara plasten är hel.
Jag har själv fodrat med fjolårshösilage nästan en hel vinter, det höll samma kvalité i februari året efter som det gjorde första vintern jag gav av det.
 
Har nu stött på tillräckligt många hästar som får problem med magen av hösilage, så de senaste tre åren har vi enbart utfodrat med hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 395
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 851
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 342
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp