Hö och havre?

Q

Queen

Klarar sig hästen bra med endast hö och havre som foder?

Vi talar då om en Nordsvensk, som går ute året om och rids mest i skogen, men även dressyrlektioner i bland.
 
Sv: Hö och havre?

peter_lundin skrev:
Beror på höets proteininnehåll.
PL



Okej, men hur tar man reda på det då?

Vad händer med hästen om höet har dåligt proteininnehåll?
 
Sv: Hö och havre?

Man tar en analys. Om proteinet i foderstaten ligger för lågt bryter hästen ner muskler för att förse kroppens nyckelorgan med protein.
PL
 
Sv: Hö och havre?

Queen skrev:
Okej, men hur tar man reda på det då?

Vad händer med hästen om höet har dåligt proteininnehåll?

Det som händer är att hästen kommer att ta av sitt förråd i kroppen som den byggt upp i sommar när den gick på betet. Den tar av sina muskler och du kommer att märka det vid årskiftet på ryggen. Ryggen kommer att vara utan muskler, hård och kantig eller hur man nu ska beskriva det. :smirk:
Sedan kommer säkert hästen att frysa pga den inte har det hull som den behöver. Om inte hästen har fri tillgång på hö/hösilage förstås.
Lämna in ditt hö/hösilage på analys. Sätt ut det här på Buke så finns det alltid folk som kan hjälpa dig med en riktig analys. Så mår din häst jättebra i vinter med rätt kvot osv.....
 
Sv: Hö och havre?

Tack för svaren!

Om man nu har dåligt proteininnehåll i höet, vilket är då det bästa fodret att lägga till?

Kan man ge hästen fri tillgång på hö, finns det ingen risk att den äter för mycket så att den blir dålig då?
 
Sv: Hö och havre?

Queen skrev:
Tack för svaren!

Om man nu har dåligt proteininnehåll i höet, vilket är då det bästa fodret att lägga till?

Kan man ge hästen fri tillgång på hö, finns det ingen risk att den äter för mycket så att den blir dålig då?

Ge oss analysen på ditt hö så kan vi svara dig hur mycket du kan ge.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Linda_A
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp