Hö och havre....

Favina

Trådstartare
Vad betalar ni för hö och havre?

En bonde tar 30 kr balen men jag vet inte hur mycket det är i den. Sedan för en stor silltunna tar han 60 kr för helhavre och 75 kr för krosshavre. Vet inte hur mycket en silltunna innehåller?

Vad betalar ni?

Kram Favina :bump:
 
Höet som jag har köpt i vinter på småbalar kostade 2 kr/kg. Analyserat.

Ska försöka få tag på bra analyserat hö på rundbal till hösten. :)
 
Jag betalar 1,5:-/kg för hö, analyserat. 1:-/kg för helhavre. (Köper hos olika bönder)
 
Tar det metsa av höet vi behöver själva, men brukar få köpa lite på våren. Vi har betalat ca 1-2 kr/kg (från olika ställen). Ibland har det varit analyserat (då för 2 kr).
 
Höt betalar jag 20kr balen analyserat
Bonden jag handlar av tycker att det är lättare med balpris eftersom det är svårt att väga när man hämtar och jag håller med.
På vintern köper jag hösilage på storrundbal för 300 kr st även det analyserat.
Helhavre betalar jag ca 80öre/kg (har egen kross)
Köper ca 2 ton åt gången :)
 
det vi köpte nu senast (hö) kostade 1,30kr/kg.
köper inte havre, då jag gjorde köpte jag säckar på lantmännen..
 
varför är kornet så mycke dyrare än havren? särskilt iom att havren väger 1.5 ggr mer än kornkrosset...
 
jag köper mitt hö för 2kr kilot, analyserat.
Jag köper hel havre för 1kr kg och krossar i vår egen kross
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 621
Senast: SwedEmB
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 586
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Utställnings frågor
  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp