Hö med höga värden, hur mycket kan man verkligen ge?

J

joneya

Behöver ilte hjälp från någon som kan detta bättre.

Fick analysen på vårat hö för någon dag sedan och knåpade runt lite på freefarm.se med foderstatsprogrammet. Enligt programmet kan jag inte ge mera än 6 kilo till min häst utan att få ett större överskott av protein. :crazy:
Hästen väger ca. 470 kilo och är ett varmblod i normalhull.
Höets värden (i gram/kg):
SMRP 68.88
MJ 8.148
Kalcium 5.196
Fosfor 1.68

Av värdena vet jag i alla fall att jag behöver fosfor-balans och ett energirikt kraftfoder. Exakt just nu får han:
7 kilo hö/dag
0,5 kilo krossad korn/dag
Hur illa är hans nuvarande foderstat?

/ Joneya
 
Jag tycker att du har ett jättebra hö!!! Du ska vara nöjd och inte orolig. ;)

Har du magnesiumvärdena också?

Hur ser gamla foderstaten ut och hur såg hästen ut på den?

Jag tror att du kan ge mer hö om du vill.

mvh Jessica
 
Nöjd? Min häst får ju mycket mindre att tugga på eftersom jag inte kan ge så mycket han vill ha :crazy: På fri tillgång skulle han nog äta 12-14 kilo, och det är lite VÄL mycket av just detta hö.

Gamla foderstaten var inte direkt balanserad. Fri tillgång på hösilage och ingen fosforbalans trots att det behövdes även där. Hösilaget hade lägre värden än höet och på slutet började han att lägga på sig runt magen.
 
Anledningen till att jag vill veta gamla foderstaten är att jag vill försöka luska ut hur stort MJ-behov din häst har.

Var gamla silaget torrt eller blött och hur mycket beräknar du att han satte i sig???

Vad är beräknad vuxenvikt?

Förresten, du behöver definitivt inget energirikt kraftfoder. :smirk: Snarare inget kraftfoder alls.

Om jag var du skulle jag nog ge honom fri tillgång och mineraler. Fast det blir MASSOR med mineraltillskott. :eek:

12 kg hö
200 gr vetekli
50 gr miner vit
1 dosmått dikalciumfosfat
4 dosmått fosforbalans
+vitaminer och selen

MJ 96,5
Smrp/MJ 9,42
Ca/P 1,84
Ca/Mg 3,36

mvh Jessica
 
Eftersom jag bara har haft hästen i ca. 7-8 månader och inte haft en ordentlig foderstat + problem med allergireaktioner som jag ännu inte riktigt rett ut, så har vi inte mycket att gå på. Jag kan räkna ut vad han gick på förut, men det skulle inte spela någon större roll tror jag.

Beräknad vuxenvikt? Hästen är 11 år och beräknad vikt är 450-470 kilo, om det är vad du vill veta.

Du tycker alltså att man kan ge hur mycket protein som helst? Och om allergisymptomen kan ha berott på ett överskott av protein? *teori*

Hösilaget hade följande värden:
TS 45%
4,4 MJ/kg foder
36g SMRP/kg foder
6,08 g kalcium/ kg TS (2,74g/kg foder)
1,99 g fosfor/ kg TS (0,9 g/kg foder)
Han stod på fri tillgång så det är svårt att räkna på hur mycket han åt, men jag skulle tippa på ca. 10 kg (stod utomhus på hösilage från 6-7 på morgonen till ca. 19-20 på kvällen). Inne fick han 3 kilo av ett oanalyserat hö, men för någon månad sedan tog det oanalyserade höet slut och vi bytte till det analyserade (samma som i originalinlägget).
Han fick ingen större giva kraftfoder vid något tillfälle, och jag har bytt åt lite olika håll för att försöka hitta en kombination som han har varit mera hälsosam med (d.v.s. något han INTE fick klåda av).
 
Är det samma värden på fosfor och magnesium???

Om din häst ev är allergisk mot vissa kraftfoder är det här höet perfekt!!! :idea:

Överskott av protein från kraftfoder är sällan några problem, det som kan hända är att hästen blir slö eftersom det "kostar" energi att bryta ned proteinet.

Har du tänkt dig fri tillgång på det här höet också?

Ofta petar hästar i sig ungefär samma ts på fri tillgång. Din häst fick ca 7 kg ts på förra foderstaten och det skulle motsvara ca 8,5 kg hö. Står hästen på halm också förresten?

En möjlig foderstat, med ungefär samma MJ som förut är:

8 kg hö
400 gr vetekli
1 dosmått fosforbalans
ev e-vitamin och selen (ex 10 ml Basic E)

MJ 68
Smrp/MJ 8,7
Ca/P 2,08
Ca/Mg 2,73

mvh Jessica
 
:o Självklart menade jag grovfoder. Tack för påpekan. :bow:

mvh Jessica
 
Blev nästan lite osäker där själv, men du har ju sagt det så många gånger förr att det måste väll ändå vara så tänkte jag.
Synd att förvirra alla andra som är lika virriga som mig menar jag ;)
 
Jag tänkte inte ha fri tillgång på detta hö, eftersom hästarna han står med bara får 6 kilo ute, och bara 8 kilo ingår i stallhyran. Då skulle jag få betala extra för att göda de andras hästar, dessutom har en av dem hästarna lite "viktproblem", så det skulle inte gå att ha dem på fri tillgång.

Jag har hört att det är en myt att hästar inte kan få för mycket protein via grovfodret... Så vad stämmer egentligen? Man blir fundersam. Finns det någon som har lite koll på forskning eller undersökningar som kan visa på det ena eller det andra?

Hästen står på spån, d.v.s. INGEN halm.
 
Nej, det brukar inte vara någon fara när proteinet kommer från grovfodret. Man kan ju tänka på att gräs har en kvot på runt 10-15 mot ditt hö som har 8,5.

mvh Jessica
 
Hittade ingen forskning, men jag läste följande på en fodersida:
"Överskott av proteiner försurar kroppen och utrensningsorganen drabbas främst. Hudproblem kan bero på att kroppen inte kan bryta ned proteinet på rätt sätt. För mycket slaggprodukter kan ge utslag."
 
Jag tror att du kan hitta hur mycket sådan text som helst om du letar tillräckligt. Så länge det inte finns någon källhänvisning så får du helt enkelt besluta dig för vad du tror på och följa det.

Det har varit "allmänt känt" så länge att ett överskott av protein är farligt för hästar att det har blivit en vedertagen sanning utan att det finns någon grundläggande forskning bakom.

Jag tror personligen inte att protein är en så stor bov som det anses enligt "folktron". Det som kan hända däremot är att hästen kan få hudutslag om man lägger till för mycket protein för snabbt. Det måste vänjas in långsamt, precis som alla nya fodersorter.

mvh Jessica
 
Vad jag har fått lära mig så är överskott på protein från höet inte farligt, men kan göra dem slöa och feta. Eftersom balansen mellan energi och protein är viktigt, så blir det ett sånt överskott på protein att det krävs massa energi att bryta ner allt..

Vad du måste tänka på är att vara extremt långsam i övergången till ett så "starkt" hö, vi har ännu högre värden än ditt och en häst i stallet konstaterades ha början till fång igår av veterinären, troligen pga att de bytte in till nya höet för fort :(

Jag hade nog gett lite havrehalm också om du tror hästen äter det, för att få mer fibrer utan allt för mycket överskott. Att det är inte skadligt kan jag köpa eftersom så mkt forskning visar det, men på nåt låter det i min skalle inte bra med ett enormt överskott heller? Är balansen energi-protein inte viktig längre då? Bara tänker lite högt :p
 
först skriver du detta:"Nöjd? Min häst får ju mycket mindre att tugga på eftersom jag inte kan ge så mycket han vill ha På fri tillgång skulle han nog äta 12-14 kilo, och det är lite VÄL mycket av just detta hö."

Sen när man föreslår att du kan ge mer så ändrar du riktning och skriver "Jag tänkte inte ha fri tillgång på detta hö, eftersom hästarna han står med bara får 6 kilo ute, och bara 8 kilo ingår i stallhyran. Då skulle jag få betala extra för att göda de andras hästar, dessutom har en av dem hästarna lite "viktproblem", så det skulle inte gå att ha dem på fri tillgång."

Om du ändå bara ska ge max 8 kg och han får sju kg nu. Var ligger problemet?
Sen angående att hästarna inte skulle tåla proteinet, menar dom inte av kraftfoder då? Eller, jag vet inte?!
 
Jag hade nog gett lite havrehalm också om du tror hästen äter det, för att få mer fibrer utan allt för mycket överskott. Att det är inte skadligt kan jag köpa eftersom så mkt forskning visar det, men på nåt låter det i min skalle inte bra med ett enormt överskott heller? Är balansen energi-protein inte viktig längre då? Bara tänker lite högt

Smrp/MJ-kvoten på betet ligger långt över 10 och det klarar ju hästarna utan problem.

Att foderstaten bör ligga på en kvot på minst 6 beror ju på att det kostar energi att bryta ned proteinet. Sedan tror jag att kvoten kan ligga högre men det är ju onödigt att proppa i hästen mer än den behöver när det går att reglera.

Har aldrig hört talas om att någon vill sänka Smrp/MJ-kvoten på sommarbetet. :angel:

mvh Jessica
 
Han stod med en annan häst förut, en som HAR fri tillgång, men jag är fortfarande orolig över just överreaktion på proteinet. Han har haft klåda till och från sen jag slutade med det första höet vi hade, och jag har gjort allt "yttre" som jag kan göra (avlusat, avmaskat, dragit bort allt ur foderstaten).

Jag ger ca. 7-8 kg just nu. Men i hagen kan jag inte ge mera än 6 kg.

Jag är inte rädd för fång direkt, snarare bara nedsatt almänntillstång för att hans kropp ska behöva rensa ut en massa överblivna grejer. På 12 kilo hö får han DUBBELT av sitt proteinbehov, vilket inte kan vara nyttigt oavsett om det är FARLIGT eller inte. Och dessutom säger de att det går åt extra energi till att bearbeta det onödiga proteinet, alltså spelar det VISS roll.
 
Klarar hästen äta gräs så kommer han att klara att äta ditt grovfoder. Vad "vi" ofta glömmer är att gräs har INTE en protein/energi-kvot på 6.00.
Hästar är sällan känsliga mot protein. Det finns så otroligt många sortes proteiner...

Och sist men inte minst, hästar får inte fång pga proteinet. Men de är känsliga mot foderbyten, så vänj sakta in det nya grovfodret.
/M
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 375
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Har ett fullblodssto som pendlat upp och ner i vikt ifrån början av Juli. Men nu får jag inte upp henne, Har haft henne inne på nätterna...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 573
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp