Hö i transporten

mowglieee

Trådstartare
När jag åker till tävling så förvarar jag höet i en sopsäck i bilens baklucka för att det ska damma så lite som möjligt i transporten, medans några jag känner har höet löst i höpåsar(för att sedan lägga i segel när man kommer fram) direkt i transporten. Har blivit avrådd att ha höet i transporten just eftersom det dammar, trots att höet är väldigt fint. Hur gör ni andra när ni åker till tävling med era hästar?

Vet inte riktigt vart tråden ska ligga, någon får flytta på den isåfall.
 
Att det skulle damma så när det ligger i påsar förstår jag inte alls.
Har också svårt att förstå hur det nu skulle damma såpass mycket att det blir svårt för hästen att andas. Närmaste hästkompisen påpekade när hon åkte med mig på tävling för ett tag sedan att jag inte borde ha det i transporten av hälsoskäl därför hästen kan få svårt att andas. Känns som att om släpet är välventilerat så funkar det?
 
Har också svårt att förstå hur det nu skulle damma såpass mycket att det blir svårt för hästen att andas. Närmaste hästkompisen påpekade när hon åkte med mig på tävling för ett tag sedan att jag inte borde ha det i transporten av hälsoskäl därför hästen kan få svårt att andas. Känns som att om släpet är välventilerat så funkar det?
Ja, det låter helt galet.
 
Anledningen till sk transportsjuka är ju just att de andas in partiklar från bl.a höet och kan inte sänka huvudet för att hosta ut, då de sitter fast, tillsammans med fuktig varm luft. Kortare sträckor tror jag inte är något problem men vid längre resor ska man vara försiktig med att fodra hästarna med hö under färd.
 
Senast ändrad:
fodra hästarna med hö under färd.
Själv så åker jag inte så pass långt att hästarna behöver äta under färden utan mina ponnysar får äta när vi är framme på tävlingsplatse, mellan klasserna. När du säger "fodra", menar du då att hästen står och äter under resan eller att hö(1 hönät ish) överhuvudtaget förvaras i släpet?
 
Själv så åker jag inte så pass långt att hästarna behöver äta under färden utan mina ponnysar får äta när vi är framme på tävlingsplatse, mellan klasserna. När du säger "fodra", menar du då att hästen står och äter under resan eller att hö(1 hönät ish) överhuvudtaget förvaras i släpet?
Ja att de har ett hönät eller segel där de står och kan äta under resan.
Vid en längre resa är det bättre att stanna och öppna och fodra.
 
Fodrar aldrig med hö i släpet utan silage. Ser inga problem ha hö i en påse eller en höbal i själva transporten dock
 
Ja, alltså det är väl en sak om man åker långt och de står "med näsan i höet" men att åka korta sträckor och ha höet packat i påse kan ju inte vara någon fara.
 
När jag åker till tävling så förvarar jag höet i en sopsäck i bilens baklucka för att det ska damma så lite som möjligt i transporten, medans några jag känner har höet löst i höpåsar(för att sedan lägga i segel när man kommer fram) direkt i transporten. Har blivit avrådd att ha höet i transporten just eftersom det dammar, trots att höet är väldigt fint. Hur gör ni andra när ni åker till tävling med era hästar?

Vet inte riktigt vart tråden ska ligga, någon får flytta på den isåfall.

Vi lägger hö i hönät. Sen sänker vi ner hönät i ( funkar med ikea påse med några hål ibotten) vattenbad en10 minuter. Drar upp hönätet med höt låter det rinna av och fodrar med i transporten. Höt damnar inte och hästarna får i sig lite fukt.
Fyller på med hö vi har med i stor påse /hönät.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 580
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 199
Senast: Horse1738
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 215
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 076
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp