Hö i hagen

terwa

Trådstartare
Vi ger alltid våra hästar hö i hagen på morgonen efter att de ätit kraftfoder inne först.
Nu funderar jag om det spelar någon roll om man lägger ut hö i hagen på kvällen innan? Det ska väl inte ha någon betydelse även om hö´t blir kallt o blött under natten :confused:?
De äter ju det som finns under snön ialla fall o som är fruset.
Tessa
 
Och hur gör ni om det snöar under natten? Eller regnar? Eller om det kommer hungriga rådjur och älgar?
Skojar lite :smirk:, det är aldrig bra att ge foder som är kallt och blött, kolikrisk. Det borde väl fungera att gå ut med hö medans hästarna äter kraftfodret?
Sedan är jag personligen strikt emot att ge kraftfoder före grovfodret.
Gast
 
Nja jag tror inte det är någon bra ide att lägga ut höt över natt just pga av det föregående sa.
Men angående kf före grovfoder så har jag inga problem med detta, nu har ju mina pållar halm i boxen som dom håller magen igång med under natten och jag vet inte om något fall där det blivit komplikationer av att fodra så. Stressade hästar kan nog behöva äta så men annars....

Men nu till det jag funderar, över varför kan du inte lägga ut höt samma dag, hemma är det precis lagom att hästarna lungt tuggat i sig sitt kf när jag knallat runt och placerat höt i olika tussar. Jag får vänta på gamtanten lite för hon ska slicka sin bunke.
 
Men hästarna kan aldrig få i sig den mängd som höet av det som de hittar att äta på marken under vintern.

Sen, bara ett litet tillägg som egentligen inte har med din fråga att göra ;), det är mycket bättre att ge kraftfodret före grovfodret.
Helt enkelt för att kraften ska ligga kvar längre i magen så att hästen kan ta upp alla näringsämnen som finns i kraften. :)
 
Vi ger hö i hagen eftersom vi inte har möjlighet att ge hö inne innan kraften.Hade jag haft hästarna på egen gård hade det inte varit några problem men för att underlätta för oss människor får de hö i hagen.
Vi resonerar som så att de har det bättre att äta kraften inne o sen gå ut o äta höt så har de att göra de första timmarna i hagen o de får frisk luft under tiden än att stå inne o äta o vara ute färre timmar. Ingen av oss har lust att åka upp till stallet kl 4 på morgonen för att de ska hinna äta hö innan de ska ut.
Vi har gjort så här i 2 års tid o de är inga hästar som slänger i sig maten.
Jag hade inte tänkt lägga ut hö varje kväll utan det är de mornar jag börjar jättetidigt så att jag inte stör de hästar som jag inte sköter om.
Är det busväder lägger jag inte heller ut hö dagen innan.
De hästar som har ständig tillgång till hö hur går det med dom? Får de inte ont i magen av kallt o blött hö?
 
De som har hö i hagen hela tiden har (förhoppningsvis) höhäckar med tak så att höet inte blir blött.
Som någon sa innan; Ska man ge hästarna hö i hagen på morgonen skulle iaf jag helt klart föredra att lägga ut höet på morgonen och inte på kvällen.
 
Vi ger alltid kraft innan hö, men vår ena häst brukar ha lite bråttom trots att han har fri tillgång på hö, så jag brukar blanda i lusern så han måste tugga noggrannare
 
Men anledningen till att det är bra om man ger höet först är för att det ska lägga sig först i magen och därmed bajsas ut först. Kraften ger man alltså efter högivan för att den ska ligga kvar längre så att hästen kan ta upp alla näringsämnen som finns i.
 
Det är ju inte bra att ha höet ligga på blöt och kall mark. Och om det kommer snö och regn är det ju inte hller nå bra. Och om höet fryser kan det vara risk att hästarna får kolik.
 
kan du inte göra påsar med morgonmaten dagen innan, så det bara är att hälla ut den i hagen? Eller göra ett litet "skjul" där du kan ha ett par balar, precis vid hagen?
 
Vi har alltid lagt ut hö på kvällen och ingen häst har haft kolik.
Sen är ju rundbalarna frusna iallafall.
 
Tack majgull för att du inte dömer o gör lika.
Tack för övriga svar. Jag är lite deppig just nu därför kanske jag läser in mer kritik än det kanske är ment i svaren. Jag släpar 4 hösäckar samtidigt som jag har min häst på släptåg på morgonen. När de äter kf så fixar jag mat till em o fyller på hösäckar o ev ger de andra hästarna i stallet deras hö. Har jag lite tid går jag ut med säckarna när de äter.
TAck för all respons. Trevlig helg
 
Ibland har det funnits hö kvar i hagen när jag tar in hätarna för kvällen (som alltså ligger kvar till morgonen därpå) och då på morgonen så har höt varit fullt av spillning från både harar och rådjur... det kanske inte är så fräscht (så då har jag faktiskt krafsat ihop höt och slängt).
 
Våat hö är inte fryst. Hästarna behöver ju inte få kolik, men det är inge bra att ge fryst hö eller annat fryst foder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 315
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 252
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp