Hö,hösilage,enilage???

F

frust_frust

Stavningen kanske inte stämmer helt men ialf.
:smirk:
Vad är skillnaderna mellan dom? För-och nackdelar med att använda foderna. Skillnad i energiinnehåll o smb.rp??
Något man ska tänka på om man anväder något av dom?
Vad är det för skillnad mellan höilage och ensilge?
Tacksam för alla svar! :D
 
Det finns en massa skrivet om detta inann, så prova gärna att leta på forumet.

Hö är torkat gräs.
Ensilage/hösilage är gräs som konserverats lufttätt så att en naturlig pH-sänkning skett. (Ibland tillsätts även ämnen som hjälper pH-sänkningen, men det ger i slutänden samma resultat.)

Hösilage är inget vetenskapligt definierat begrepp, men man brukar kalla lite torrare ensilage för hösilage, förmodligen för att hästmänniskor tycker att det låter tryggare.

Det går inte att yttra sig generellt om energi- och proteininnehållet. Alla slags grovfoder skall vara av god hygienisk kvalitet - både hö och ensilage kan t.ex. drabbas av mögel och ska då kasseras.
 
"men man brukar kalla lite torrare ensilage för hösilage"
Jag håller inte riktigt med dig för hösilaget är ju faktiskt mer likt hö en ensilage. Ett hösilage skall ha en ts på ca 60% (hö ca 80%)ensilage har ju bara en ts på 30-40% och då tillsätts kemikalier bla myrsyra. Ensilage är ju inte något lämpligt hästfoder vilket jag tycker hösilage är. Men detta är ju min personliga åsikt :bow:
 
Men hur är det med botulismriseken. Man ska ju helst vaccinera när man fodrar med ensilage men gäller det även hösilage.
 
Hösilage är inget vetenskapligt definierat begrepp men förekommer ändå ganska vitt utbrett. Hösilage är ensilerat.

Man kan tillsätta hjälpämnen för att erhålla en bra ensilering. Under ensileringsprocessen bildas dock syror naturligt.

Ensilage är ett utmärkt hästfoder.

Vid en hög ts-halt erhålls ibland inte en tillräcklig pH-sänkning för att skydda grovfodret mot oönskade mikroorganismer och det blir istället ett lufttätt lagrat foder, vilket blir mycket känsligt.

I en nyligen utförd studie utförd vid SLU tilläst hästar välja mellan ensilage med tre olika ts-halter. Resultatet visade att hästarna föredrog en ts-halt på ca 35%, vilket var "mellanalternativet" i studien.
 
Om man fodrar med hösilage måste man då vaccinera mot botulism då?
Är det svårare att få tag på hösilage än hö. Är det stora pris skillnader emellan dom?(hör kanske inte hit men passar på ändå)
 
Man MÅSTE inte vaccinera om man fodrar med ensilage/"hösilage", men många väljer att göra det.

Priser och tillgång styrs av utbudet - det beror på vad de lokala lantbrukarna väljer att producera.
 
varifrån har du fått veta att hösilage och ensilage är samma sak???
 
Det finns inga måsten när det gäller vaccinering mot botulism. En del väljer att göra det, andra inte då de hävdar att detta är lite utav en falsk trygghet. Hästen kan mkt väl åka på botulism även om den är vaccinerad. Men nog skulle jag välja att vaccinera ändå, då har du ju gjort allt som står i din makt att förhindra det iaf. Fast jag håller mig till hö för att vara på den säkra sidan! :smirk: Och så tycker jag att hö är ett trevligare grovfoder att hålla på med överhuvudtaget. :)
 
Problemet med botulism är ju att det är 100 %-ig dödlighet på en ovaccinerad häst!!!

Däremot har ingen häst som blivit vaccinerad dött av det.

Jag har tyvärr ingen källa till mitt påstående men bara misstanken om att det stämmer gör att jag inte vill ge min häst silage utan att vaccinera först.

mvh Jessica
 
Ja, då hjälper ju vaccinet till även om man inte klarar sig helt iaf! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 015
Senast: spinxx
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 032
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 312
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp