Hö en stund innan kraft..?

L

Lemieux

Funderade bara lite om hur det egentligen är med det där att hästarna ska få äta hö en stund innan de får kraften?
Är det väldigt viktigt och varför i så fall? Och hur långt innan kraften bör de få höt?
Har fått höra lite olika både anledningar och hur länge man ska vänta..

I mitt stall får dom först kraften inne och sen höt i hagen på mornarna.. Vid de andra fodringarna brukar vi ge hö en stund innan. Jag brukar vänta ca 15-20 minuter, vet inte riktigt hur länge de andra gör det...
 
Sv: Hö en stund innan kraft..?

Det brukar vara väldigt svårt att ge höet först. För när hästarn vet att det vankas kvällsmat blir de helt galna. Helst ska de alla ha exakt samtidigt..... Så vi ger dem så fort som det går och då både foder och hö samtidigt.....
 
Sv: Hö en stund innan kraft..?

hehe det där känner jag ingen! Men vi började med att ge hö först för nån månad sen och i början vart dom helt galna när dom inte fick kraften. Men sen lärde som sej tydligen att dom inte skulle få kraften på ett tag. För nu är dom jätte lugna!
 
Sv: Hö en stund innan kraft..?

Vad jag har hört är det jättebra om dom får höt innan kraften. Men jag tror nog inte jag har varit i nåt stall som fodrat så.. Så hästarna dör ju inte av att för kraften först eller samtidigt som höt. Men jag tror som du säger, att hästarna vänjer sig vid att få höet först och att kraften kommer på en stund!

Men som sagt.. jag vet inte helt säkert.. nån expert?
 
Sv: Hö en stund innan kraft..?

Det är ju för salivavsöndringen ska komma igång...risken med kraftfoder före höet är ju för att foderstrupsförstoppning kan ske. Men man behöver bara ge en liten tuss, så dom börjar tugga...Jag vet att många stall ger kraftfoder före, åtminstone morgontid...jag tror snarer det handlar om tidsbrist på morgonen..men å andra sidan så verkar det vara en oskriven lag att hästar alltid ska äta kraftfoder på morgonen hur lite kraftfoder dom än får...så liks tusan ska det alltid vankas detta på morgonen...
 
Sv: Hö en stund innan kraft..?

haha precis!:p

Jag brukar byta täcken och sopa stallgången och sen ge kraften...bara en lite annorlunda rutin:)
 
Sv: Hö en stund innan kraft..?

Det är alltid att föredra att ge hästen hö före kraftfodret. Dels för att den värsta hungern ska ha stillat sig (mindre risk för foderstrupsförstoppning) men också för att få igång salivproduktion och minska stress (tuggandet minskar stressen hos hästen).

Att hästar stressar upp sig vid fodring (till de fått kraftfodret) har med stallvanor att göra. Under omställningen blir det en smula stökigt (bäst är att fodra hö och sedan inte rota runt i stallet utan låta det vara folkfritt) men när de vant sig är det inga problem, då står de inte och väntar på kraftfodret direkt.
 
Sv: Hö en stund innan kraft..?

I vårt stall ger vi alltid ensilage först och sedan havre. Annars står först alla hästarna (14st) och gnäggar efter havren och sedan hinner de äta upp och stå och gnägga efter mer mat innan man hunnit ut med ensilaget. Vi tar alltså bort ett stressmoment. Och vi ger alltid grovfoder ihop med havre för vi har hört att foder som tar kortare tid än 20 minuter att äta upp bara stressar en hästs mage.
 
Sv: Hö en stund innan kraft..?

Just därför låter man hästen äta grovfoder först, det tar längre tid än kraftfodret.

Det finns många studier som stödjer vådan av att fodra kraftfoder före grovfoder.
 
Sv: Hö en stund innan kraft..?

Det är dels för salivutsöndringen och dels för att om kraftfoderet kommer ner i tom mage så finns det risk för "magsyrsuppskvalpning" på den del av magsäcken som inte tål det så bra (magsårsrisk i förlängningen). Det senare är viktigast om hästen inte står på halm och äter av den, då har den kanske inte helt tom magsäck.

I vårt stall fodrar vi kraften först på morgonen tyvärr, detta för att vi fodrar höet ute i hagen, ingen som har tid att stå och vänta på att de äter upp höet inne...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
501
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp