Hö eller silage till föl o fölston.

axel

Trådstartare
Vad fodrar ni med.. Ni som varit med länge?

Jag hade tänkt att fodra med ett blötare silage på ca 50% ts som mina hästar har ätit de senaste vintrarna o som de älskat. Tänkte oxå att det är mer lättuggat för fölis.
Har just nu ett ganska grovt hö, men det är snart dags att beställa silage.

Utbudet på det blötare är dock begränsat till bara en sort med ca 70g smb råprotein o ca 11MJ /ts
Jag som varit MER än skeptisk till blött har fått revidera det.
 
Varför vill du ge hästarna 50 % vatten ? Det gör att fölet skulle behöva äta dubbelt så mycket och det får dom inte i sig,sen är kvoten för låg för ett föl och energin onödigt hög.
 
Nu har jag inte varit med "länge", men till digivande ston och föl vill jag inte ha ett för blött grovfoder. Ett finstråigt hö eller (torrt) hösilage med bra näringsinnehåll strävar jag alltid efter. Är helt på @dobbis linje att fölen har svårt att få i sig det de behöver annars. Mina vuxna djur som inte är i avel får gärna äta blötare foder eftersom de är lättfödda och jag upplever det som att de får en längre ättid då.
 
Varför vill du ge hästarna 50 % vatten ? Det gör att fölet skulle behöva äta dubbelt så mycket och det får dom inte i sig,sen är kvoten för låg för ett föl och energin onödigt hög.
Ett hösilage innehåller oftast 30-35% vatten o gräs 80 så nog tar du i med att det skulle krävas en dubblering.
Jag tänker mest på att det är mer smakligt o lättuggat. Som gräs.
Jag inbillar mig inte att ett hö räcker oavsett.
Thoora
Ett finstråigt hö/ silage funkar, men iom fritt hö så är ättiden inte relevant
Jag fattar nog inte. Ska fölet ha ett hö med normalvärdet 8 mj fast de växer så mkt? De får ju inte i sig då mkt grovfoder.
Tänker givetvis ge fölpellets,lucern o annat om så behövs
 
Men ättiden är väl relevant? för att få i sig rätt mängd så måste kanske fölet äta all sin vakna tid och det vill de ju inte, vill kunna busa leka och lite så också :) Så därför är det ju viktigt att hästen får i sig så mycket näring som möjligt utan att behöva äta hela tiden.
 
Absolut, men min tanke är om de äter mkt mer när det påminner om gräs o slutsumman blir högre.

Tror inte att det krävs lika mkt tuggande o därmed får de i sig mer.
Det andra är att det verkar mkt mer aptitligt. Jäklar vad de vuxna käkade o då även som dräktig.
Tro mig! Det blev en avsevärd skillnad! Vilket jag inte trodde innan jag provade.
Hon behövde nästan bara protein tillskott på sluttampen.

Stoet var inte glad över byte till hö på senvåren, men som tur var blev det bete ganska snabbt därefter.

Men tack för svaren.
:)
Jag kan beställa samma hö i olika ts grader o se.
Jo det finns eller fanns förra året.

Det var himla bökigt o tungt att hantera det blöta. Har väl förträngt det.
 
Det viktigaste är att hitta ett ensilage som har en hög kvot ,det är svårt att få i dom tilläggsfoder om de ska äta ett normal hö/ensilage och sen försöka kompensera detta med pellets /Luzern för att kvoten blir för låg .
Sen blir ett blött ensilage ofta för blött i magarna på första års fölungarna vad jag upplevt och de blir lätt lösa i magen .
Så torrare foder och en bra kvot på detta är det bästa och billigaste på en gång än att hålla på att balta med massor av tillägg .
 
Jag hade ett torrt hösilage i fjol, kommer inte ihåg exakt, men runt 70 ts, 5 MJ och 40 g smb rp. Var supernöjd med hösilaget först, då alla hästarna kunde få fri tillgång. Men den avvanda fölungen orkade absolut inte äta de 12 kg han behövde för att hålla hullet. Så mitt tips är ett torrt hösilage med riktigt bra värden första året.
 
Det viktigaste är att hitta ett ensilage som har en hög kvot ,det är svårt att få i dom tilläggsfoder om de ska äta ett normal hö/ensilage och sen försöka kompensera detta med pellets /Luzern för att kvoten blir för låg .
Sen blir ett blött ensilage ofta för blött i magarna på första års fölungarna vad jag upplevt och de blir lätt lösa i magen .
Så torrare foder och en bra kvot på detta är det bästa och billigaste på en gång än att hålla på att balta med massor av tillägg .
Det var just den aspekten jag behövde-fölets mage. Tack!
 
Det silaget ger alltså 35 smrp och 5 mj per kg foder?
Det är alldeles för lite, fölisarna orkar inte äta så mycket utan de måste få i sig mycket näring per kg foder.
Jag hade inte gett nån häst så blött foder, har inte sett nån mage må bra av det. Dessutom kommer det ur hygienisk synpunkt vara krångligt, på vintern med kölden ffa.

Finstråigt är viktigare, fölisar fixar inte grova strån så bra.
 
Vi har eget foder, så våra får vackert äta det som finns. Vi har ensilage av den anledningen att vi inte kan lagra hö om det blir hög luftfuktighet. Vi ger fri tillgång till nästan alla våra hästar och de flesta går på lösdrift.
Vi har haft det så här i 10 - 15 år och de enda problem vi har haft med magar har varit när inte de hygieniska värdena har varit bra. Men då kvittar det ju vad det är för innehåll eller TS-halt, då ska ju fodret kasseras istället. Men det har varit "dåliga" magar som varit orsaken till att det upptäckts.

Även forskning från bl a SLU visar på att dåliga magar för det mesta beror mer på fodrets hygienvärden än annat innehåll och TS-halt.
 
Jag fodrar med hösilage med ts halt ngnstans mellan 73-76% I stort samma varje år vi analyserat.. Snällt mot magen och smakligt, andra skörd lusernblandad vall.
 
Det silaget ger alltså 35 smrp och 5 mj per kg foder?
Det är alldeles för lite, fölisarna orkar inte äta så mycket utan de måste få i sig mycket näring per kg foder.
Jag hade inte gett nån häst så blött foder, har inte sett nån mage må bra av det. Dessutom kommer det ur hygienisk synpunkt vara krångligt, på vintern med kölden ffa.

Finstråigt är viktigare, fölisar fixar inte grova strån så bra.
Har du gett blötare o sett den ökade konsumtionen?
Som gräs. De älskar det o det är oerhört lättuggat. De äter enorma volymer-skitgott.
Har nog aldrig haft så fina magar. Inte ens min farhåga ang. fruset. Det frös inte!
Fråga mig inte varför.
Håller med Masse att det troligen har med hygienen att göra. Köpte av en av landets största o första producent av hösilage

I vilket fall som helst blir det nu mkt fint finstråigt hö med klöverinslag. som på betet. Redan inhandlat.
Hög kvot.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min kuse käkar hellre halmen än höt. Har råghalm. Så nu till frågan... Kan jag ge honom silage + halm istället för höt som han ändå inte...
Svar
7
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp