Hö eller Hösilage?

Salonikel

Trådstartare
Funderar på vad jag ska ha till hösten,
hö eller hösilage?

Vi har haft hösilage i år,
i 300-400kg balar,
men det kommer bli dåligt då vi
inte har lika många hästar längre.
Vad tycker ni?
För och nackdelar med båda?
 
Jag kommer ALDRIG mera att ge mina hästar hösilage. Visst, de tycker det är gott, men fångrisken är stor. Både mitt och en kompis halvblod fick fång - förmodligen p.g.a hösilage.
Många veterinärer är av den åsikten att fångfallen har ökat efter att hösilage har blivit populärt. Luftvägsproblemen har minskat...så det kan väl vara en positiv grej.
 
Jag ger mycket hellre ett bra hö!
-Hösilage är jobbigt att förvara och hantera
-Det är stor risk att det blir mögligt. Om möglet sitter inuti balen sprids det utåt och har man otur/eller om man missar det kanske man får med möglet in i boxen.
-Botulism risk
-Fångrisken..
Men självklart finns det fördelar med hösilage :angel:.. Det dammar ju inte och hästarna tycker det är gott!
Men jag tycker nackdelarna överväger, men jag kanske bara har sett dåliga exempel av hösilage?! Dessutom mår de flesta magarna bäst av hö, i alla fall de magarna jag har fodrat :)
 
Jag har hellre ett bra hösilage än hö. Det är lättare att förvara plastat foder (slipper släpa upp det på loftet och täcka med halm för att det inte ska dra åt sig fukt). Jag har lättare att få tag på hösilage med bra värden än hö med godkända värden.

Nackdelen med hösilage är att jag inte har tillräckligt med hästar för att kunna ta kål på en 175 kg´s bal, mindre balar blir på tok för dyrt och motsvarar inte mina näringsmässiga krav (det jag har att tillgå i småbal alltså).

För- och nackdelar är nog väldigt individuellt, lagring, hästtyp, krav på näringsvärden, tillgång, pris etc.
 
Vet inte riktigt... jag har alltid fodrat med hö och kommer fortsätta med det. Det är det här med för och nackdelar som jag är lite osäker på. Fördelar med hösilage är ju förvaring, hållbarhet och att det alltid är dammfritt. Nackdelarna är att balarna måste vara intakta för att inte bli dåligt, fångrisken som någon här skrev innan och att man måste fodra upp det ganska snart efter öppnad bal. Det finns ju mindre balar idag men jag upplever dessa dyrare.
Näe... det blir hö för mig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp