Re: Hobson & Dorell
Förlåt om JAG säger det men du måste vara riktigt trög :smirk:
Du har såklart aldrig sett en analys det begriper jag.
Du SER INTE på hästen om den har mineralbrist ELLER om fosforhalten överstiger kalciumhalten så att hästen inte tar upp kalciumet i foderstaten. Du får värdena på mineralerna, protein och energi i en ANALYS!!!(förstår du så långt?)
Därefter kollar du med hjälp av analysen och din nuvarande foderstat om hästen får i sig bla rätt mängd protein(inte bra om det är ett överskott av protein från kraftfodret tex) OCH MINERALER. Min häst har ett energibehov på 90 mj alltså har han ett kalcium och fosfor behov på 36 resp. 27. 1) Jag har ett hö med låt oss säga 1,9 g kalcium och 1,7 g fosfor.(DET STÅR PÅ ANALYSEN)
2) Hästen äter tex 8 kg hö, 1 kg havre, 1 kg kornkross o 0,5 kg betfor. 3) Energi och proteinbehovet är täckt MEN vi är bara uppe i 20 resp. 28 kalsium o fosfor(man får ju såklart veta hur mycket ca o p det finns i kraftfoderna också) och hästen hade ett behov på 36 resp. 27, alltså är hästens behov inte täckt med den foderstaten. Då räknar man på en ny foderstat och ser till så att behoven täcks MED HJÄLP AV ANALYSEN!
Sen kan vi ta ett exempel på magnesium.
Låt oss säga att jag har 0,7 g mg i mitt hö(DET STÅT PÅ ANALYSEN)
och så tar vi samma foderstat som innan. Jag vet att min häst har ett mg behov på 13,3(man räknar ut det med hjälp av energibehovet)
Med den foderstaten blir det bara 8,95 mg.(höet hade 0,7 mg, havre och korn har 1,1 mg och betfor har 2,3 mg) Alltås får hästen för lite mg i sig och man måste då ge extra magnesium till hästen.
Vad e det som du inte förstår