Höbal i hagen :(

Sv: Höbal i hagen :(

Vi har en stor rulle med ensilage i hagen. Ingen av hästarna är smällfeta utan äter lite då och då.

Har en Ensilagebal i hagen åt mina (och har haft under mångar år). Har Aldrig haft en häst med "hömage" eller som blivit smällfet av det.

Våra två pållar, en d-ponny och ett halvblod, går på fri tillgång (hö) ute. Sen får de 2 resp. 3 kg hö + kraftfoder inne till natten, och de är varken smällfeta eller har hömage.

Max 8 timmar utan mat! Tänk på det. Från sex på kvällen till halv nio på morgonen är hela 14.5 timmar!! Hästen måste absolut få mat till natten - hö och/eller halm minst 2kg.

Lite nyfiken bara, var har du 8 timmar ifrån? Redan efter 3 timmar har salivavsöndringen gått ner så pass mycket att risken för foderstrupsförstoppning ökar. Eftersom det inte är hjärnan som triggar att sätta igång salivavsöndringen tar det lite tid av ätande innan det kommer igång igen. Detta enligt de fakta jag läst på SLU och SVA.
Det innebär att gränsen borde vara betydligt kortare än 8 timmar :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift och fri tillgång på grovfoder....

Jag anser att fri tillgång är det absolut bästa!
Är du rädd att hon skall bli fet är det bara att dra ned på kraftfoder och motionera mera.

Hade jag haft eget stall hade jag gärna haft fri tillgång. Bra för hästarna och smidigt för mig att slippa hålla på och fodra stup i kvarten.

Har två islandshästar och ett russ här hemma och vi har en bal ute i hagen, men vi har gjort som en liten inhängnad i stora hagen där balen står, så jag jagar ut dom mitt på dagen ungefär så de inte får äta hela dagen. Det fungerar bra för min del. Lite rundare blir dom ju men då får man ju träna lite mer istället...

Jagar man ut dom tidogare än normalt så kan man ge dom middag också istället. Men det beror ju på hur länge dom har ätit och hur lång tid det annars kommer bli innan de kommer in och får mat.

Ok, ni hade rätt, höbalen är inte världsviktig men visst vill hon stå där länge;)
Tycker hon verkar orka mera nu, men det kanske bara är inbillning.

Jag har för mig att jag läst en annan tråd om foder på Tibra? Där folk tyckte hon var för tunn. I så fall är det ju bara bra att hon nu får fri tillgång på grovfoder. :banana:

Står hon på halm inne? i såfall är det ingen ko på isen om du inte ger henne jättemycket hö inne.

Till tröst kan jag säga att min häst (islänning med lätt att lägga på sig) tidigare i vinter har stått på fri tillgång i hagen och han har aldrig förr varit så fin i hullet, någonsinn!
Då har jag ändå haft honom sen han var 1,5år o nu är han 7...
Jag som trodde att han skulle stå med näsan i balen jämt! Men nä, efter ca 1v såg jag honom nästan aldrig vid balen längre.
Ps. han fick ca 2kg hö till natten inne.

Jag är jätteledsen över att mitt nuvarande stall inte har fri tillgång i hagen.:cry:

Tibra har hullat på sig:)
Det är bara muskler som fattas..
nej hon står inte i halm men får fortfarande hö inne, inte lika mkt.

Om det inte hade varit bra med en massa hö, så hade man nog inte läst om "fri tillgång till hö" hela tiden.
Jag tror inte du behöver fundera på det. :p

Alla hästar bör ha fri tillgång till hö/hösilage...
Hästar blir inte tjocka av hö,isf får man dra ner på kraftfodert!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama