Höbal i hagen :(

Tibra

Trådstartare
Fan.. nu.. nu har dom gjort det.
Släppt ut en höbal i hagen, bara för de inte orkar dra loss hö till hästarna.. fan!
Hon kommer bli smällfet och få världens hömage..:(

Nån fler som har en höbal i hagen åt hästarna?

Sv: Höbal i hagen :(

Ja ...det e lugnt!! de äter bara det som dom behöver...hon kommer inte att bli smällfet...
Dra ner på högivan inne i stället...våra hästar har fri tillgång på hö ute nu...en hel rundbal...
mvh miloo2

Jag har inte, men skulel kunna tänka mig att ha då mina ändå har fri tillgång.

Som ovanstående skrev så hetsäter många i början, första dagarna, men sedan brukar det lugna sig och dom äter bara vad dom behöver. Mina äter tex runt 10 kg hö/dygn var vid fri tillgång och det är inte speciellt mkt för ett vbl och en hbl korsning.

Har man en häst som är frisk i övrigt och motioneras regelbundet så behöver dom inte alls bli speciellt tjocka av fri tillgång på grovfoder.

Sedan om "dom" bara kört in en höbal utan att fråga hästägarna, såsom dig tex, först. Då kan jag förstå om du blir arg, skulle jag osså bli om jag inte fick vara med och besluta vad gäller foder och fodringar för mina hästar.

Ja som ovanstående talare...Det är ju bra om man blir tillfrågad innan man bara tar in en bal i hagen!!!Alla fodrar ju olika!!

Men om din häst rör på sej dagligen så behöver du inte oroa dej!!
Den kommer att vara glupsk i början och säkert äta mer än den behöver men det lugnar ner sej sen...Se bara till att det finns GOTT OM VATTEN!!!

mvh miloo2

Kompliceart det här hörrni.
Vi kallar hästen för MIN eftersom jag har hela ansvaret och det är bara jag som tar hand om henne, förutom utsläppet.
Men annars äger jag henne inte.
Dom som tog ut balen i hagen äger henne, så de hade väl all rätt.
Men om det nu bara är jag som sköter precis allt och har lovat dom det " annars skulle hon avlivats " som jag har nämt i massa trådar, så tycker jag ändå att jag skulle få bestämma lite jag med.
Det är ju JAG som motionerar, det är ju JAG som får ta allt tid och jobb, det är ju JAG som lägger ut pengar på foder o sånt hon behöver, förutom skoningen.
Så ändå liksom..
En liten islandshäst, kallblod brukar väl ha lättare att lägga på sig va?
Men jag hoppas ni har rätt.
Men då är frågan.. är det nån mening att ge henne hö när hon kommer in då också? Eftersom hon ätit sig mätt hela dan?

Hur länge står hon inne? Om hon står inne längre än 5 h så tycker jag du kan ge henne åtminstone 2 kg...

Ge henne lite när hom kommer in för natten,det är ingen fara!!ca 2 kg...hon äter det hon vill ha och orkar!!! Jag ger mitt sto 4 kg till inne och hon äter kanske 2 av dom fast hon har fri tillgång ute!!

det enda jag vet om islänningar är att man får hålla koll på fång...men vad ger du henne för kraftfoder?? för det är det man får vara försiktig med inte hö...

Oj! hon står inne länge:P kommer kanske in klockan halv sex/ sex på kvällarna..
ägarna är så lata tycker jag, de kommer ut lite då och då men inte före halv nio på morronen iaf:mad:

ok...våra hästar går in runt 18-19 tiden och går ut runt 8,30 på morgonen...har inte märkt att dom mår dåligt av det!!

Ne okej! men det är ju bra!:)
Men jag mena att de kan släppa ut hästarna så sent.. typ 11.. latmaskar.. det är vad jag fått för mej..
men det är ju olika tider olika dagar..
men gör alla hästar så att de äter så mkt som de själva känner att de behöver?

Står den inne så länge nattetid så behöver den även att äta inne. Du får prova dig fram helt enkelt. Mina står inne ca 14 timmar och äter då ca 3 kg/var. Provat ge 4 kg, men då drar dom bara omkring en massa.

Tibra skrev:
Ne okej! men det är ju bra!:)
Men jag mena att de kan släppa ut hästarna så sent.. typ 11.. latmaskar.. det är vad jag fått för mej..
men det är ju olika tider olika dagar..
men gör alla hästar så att de äter så mkt som de själva känner att de behöver?

Nej det är ju ej bra att de går ut på oregelbundna tider!!
Kan du inte ta ett snack med dom som äger hästen, så får du ju reda på vad som händer och då kanske du har möjlighet att säga ditt!! Hästarna äter det dom behöver du behöver inte oroa dej att hon skall äta ihjäl sej!!

Tibra skrev:
Oj! hon står inne länge:P kommer kanske in klockan halv sex/ sex på kvällarna..
ägarna är så lata tycker jag, de kommer ut lite då och då men inte före halv nio på morronen iaf:mad:

Max 8 timmar utan mat! Tänk på det. Från sex på kvällen till halv nio på morgonen är hela 14.5 timmar!! Hästen måste absolut få mat till natten - hö och/eller halm minst 2kg.

Ta bort kraftfodret istället.

Jag lägger ut hela balar i hagen. Nu, när båda hästarna vilar, blir de lite runda men ökar jag ridningen lite, lite, så blir de jättefina.
De behöver heller inget kraftfoder pga. bra värden i grovfodret.

vi har ensilage i hagen och jag tycker det är helt undernart.. många kan inte åka ut mitt på dagen å ge hästarna lunch.. Jobbar amn från 07-16 varje dag kan du själv räkna ut att de är omöjligt att ge lunch.
Hästarna äter så mkt de vill och behöver sysselsatta är dom hela tiden.. kan det bli bättre?? Näää=)=)=:banana:

Det har hänt att jag lagt ute ett par hela höbalar i hagarna då jag vet att jag kommer vara borta hela dagen och inte hinner hem för att lunchfodra. Tror inte du behöver vara orolig att din häst ska bli fet.

Mina hästar har fri tillhång på ensilage (hösilage) i hagarna dygnet runt.
Och inte blir de då smällfeta av det.

Hömage, det får hästar av för litet protein.
Feta, det blir de liksom på andra delar ev kroppen.

Och ja, det är Islandshästar.

Hej. Nä inte höbal men dock halm. Min kallblodskorsning (halvblod/Kallblodstravare) äter 10 kg hö per dygn samt har i princip fri tillgång på halm i hagen.

Men visst, lite hö/halm-mage har han allt men det beror med all sannolikhet på att han inte rids lika kraftigt som vid andra årstider pga ishalka etc. Han brukar alltid se ut som en "köttbulle" på vintern men det försvinner så fort jag kan rida lite mer.

Men jag ser det som så här: Han behöver allt detta grovfoder för att må bra i mage och tarmar och då vill jag inte dra ner på det bara för att han ska se tjusigt smal ut. Dessutom är det ju vinter med snö och kyla och då behöver de denna "tugg-sysselsättning" för att hålla värmen mm.

Sen hoppas jag att hon får något att tugga på till natten?

Du skrev att hon kommer in vid 6 på kvällen? Det blir många timmar utan mat fram till frukost. Vad har du för strö? Om du har spån eller torv så kanske du kan lägga in lite halm också så att hon har något att hålla tarmarna igång på? Det är ju int bara det hon är hungrig utan hästar kan få magsår etc om tarmfunktionen störs av för lite grovfoder eller för sällan.

Idag gav jag henne 2 kg hösilage, vilket kanske var för lite.
Får strax analysen och kan då se torrsubstansen mm.
fast det kanske var bra att hon fick höbal i hagen,
kommer ihåg då hon en dag fick gå utan mat på hela dagen, då vart jag väldigt brydd!
De hade inte hunnit rulla in höbalen som stod utanför stallet.
Jag säjer då det.
Ibland kan de till o me ha glömt släppa ut pållarna:o
Men jag kan ju inte skälla på dom eftersom det inte är min EGEN häst.
Vill inte komma i konflikt :(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama