Höannalys

S

smultronglass

Behöver lite hjälp här med höannalysen.
Har kollat lite på annalycen.se men blev nu förvirrad.

De står såhär:

Löst hö
Gör så här: Lyft försiktigt ut två till tre nävar hö ur vartannat lass. Lägg proven i glesa nätsäckar. Ur säckarna tas fler mindre prov ut som samlas i ytterligare en nätsäck som hängs luftigt och torrt. När höet torkat, lägg hela nätsäcken i en plastsäck så att inte bladmaterialet går förlorat. Skicka in alltsammans till analys.

Spelar de någon roll hur stor mängd man skickar in?
Ungefär hur mycket ska jag skicka in?

Sen har jag kollat på hjortenslab.se där hittade jag en analysrapport som man kunde skicka in.

För ett grundpaket fick man med TS, ENERGI. RÅPROTEIN, KALCIUM, FOSFOR, MAGNESIUM, KALIUM.

De är väl de man behöver för att räkna ut en ok foderstat?
Om inte, vad behövs mer?

Ni som har skickat in annalys vilket av dessa tyckte ni var bäst?

1000 frågor just nu ;)

Sv: Höannalys

Från Analycen får du en provpåse, vi brukar fylla den. Ungefär 1 liter nedklippt material brukar det bli.

Skickar lika mycket när jag skickar till Hjortens.

Grundpaketet räcker bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 804
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 597
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 646
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka