höanalys...

_Skifting_

Trådstartare
Jag skulle vela göra analys på mitt hö i år då jag har två dräktiga ston..
MEN.. Jag vet inte hur man går tillväga... :o
Var skickar man det, hur mycket hö vill dom ha, vad kostar det och hur lång tid tar svaret??

Sen så skulle jag vela ha hjälp med hur man läser av resultatet..
Har ett dräktigt Arabsto(17år), ett dräktigt halvblodssto (21år) och två shettisston (20 resp. 3år)...

Vad vet man vad som är bra och dåliga värden??

Tack på förhand

Sv: höanalys...

Det finns flera lab som gör höanalyser, bla. hjortenslab och analycen.
Dit jag brukar skicka så fyller jag i ett formulär på hemsidan att jag vill ha emballage hemskickat, så kommer det provpåsar med beställningslapp med hem :)
Det står hur mkt de vill ha, i alla fall på min beställningslapp, men du ska ungefär fylla påsen, men inte så att den blir helt kyrkantig ;)Och var noga med att ta ett representativt prov! Ta ur flertalet balar, de som ser representativa ut för själva höpartiet och var försiktig när du lyfter höt, slit inte ut tussar ur balarna.
Fyll i blanketten, stoppa ned bland höt i påsen och skicka in.
Tar allt mellan strax under 1 vecka till 3 veckor beroende på säsong.
Brukar betala strax över 600 för mj, smrp och mineraler.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·
Avel Jag har ett jättefint halvblodssto med bra stam som jag har tänkt låna ut till avel, då jag själv inte har råd att avla på henne, men nu...
Svar
17
· Visningar
2 541
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Jag har fått min höanalys. Har bra hö med bra värden, är mycket nöjd! :laugh: Min häst står sedan ett par år på fri tillgång hö, har...
Svar
4
· Visningar
1 579
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 447
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar