HÖanalys:

R

Remont

Här är värden jag har fått på mitt hö:
Är inte så insatt i hur man analyserar hö, men jag vet ju att dessa värden är riktigt kassa proteinmässigt.Värdena är:
SMB PROTEIN: 19 G/KG
ENERGI: 7,4 MJ
Problemet är att min häst är TJOCK och jag skulle verkligen behöva få bort sådär en 50-100 kg
Han har haft lite vintervila och ska sättas igång nu

Han får 8-10 kg hö (beroende på om det är kallt eller ej)
0,5 liter lucernhack morgon och kväll
1 dl mineraler
Thats it!

Inte mycket att dra ner på eller hur?
Vad tror ni, ni som vet.Vad är det som är fel?

Tacksam för goda råd.

Sv: HÖanalys:

Det kanske är så att hästen är bukig, inte tjock, med tanke på hur lite protein det är i höet? Har du fodrat med det hela vintern?

Jag räknade på hippocampus.

Hur mycket väger hästen? Hur arbetar den? Hur gammal är den?
Jag räknade med vikt på 600 kilo och inget spec arbete. Med 9 kilo hö och 0,2 kilo lucernhack vilket borde vara en liter, fluffigt?(med kraffts värden) Räknade ej med mineraler då jag inte vet vilken sort du använder.

Jag fick då:
MJ:69,2 med behov på 54,6, dvs litet överskott.
Protein:201 g med behov 327g, dvs ett ganska stort underskott.

Du skulle kunna prova ge 6 kilo hö och 1,4 kilo lucernhack. Det blir dock en väldigt stor volym foder. Detta ger:
MJ:56,9
Protein:324g

Energinivån är ju här beräknad utan något arbetstillägg, så ta det med en nypa salt. Det bästa är nog att med den här högre kvoten försöka motionera i form. Är den mycket överviktig skulle jag nog kontakta någon som kan hjälpa med en diet och välanpassad foderstat. Den kanske inte alls skulle stämma med mitt förslag. Om det känns som mycket foder kan man skära ner lite till.

Ett tips är att väga upp hacket, för det kan vara väldigt svårt att veta hur mycket det blir i ett mått. Om du svarar på mina frågor kan jag räkna lite bättre. det här är alltså utifrån hippocampus rekommendationer.

Det verkar alltså vara proteinbrist och brist på motion som är boven. Förbränningen avstannar och buken blir hängig och uppblåst.

Men som sagt. lite mer info om ras, storlek, ålder skulle hjälpa!

Om man räknar ut kvoten på din analys så blir den bara 2,56 och man brukar räkna med att medel hästen behöver en kvot på ca 6. Kvoten får du fram genom att dividera proteinet med energin (SMRP/Mj). Det du behöver är som det skrivits tidigare är inte att ge mindre mat utan mer protein. Lucern är ett bra sätt att öka proteinet i fodret men med så dåligt grovfoder som du har, kan det vara möjligt att du måste använda även andra proteinfoder för att få upp kvoten. Speciellt om hästen nu ser tjock i dina ögon p g a proteinbrist.

Trådkapning... *sorry*

Behöver lite hjälp med vår analys, och vad ni hade gett:

Smp 68 (väldigt högt vad jag förstått).
Energi 10
Ts 83

Hästar på 600 kg
En går väldigt lite för tillfället, de andra normal ridning något mindre pga vädret vissa veckor just nu men bör komma igång till normal "lättridning" dvs träna och tävla inom kort.
Häst 450-500 kg rids 1-2 ggr i veckan.

Trissa,Masse,HeidiMaria:

Hästen ifråga väger nog 600 kg.En korsning på 1.58 cm ,snart 7 år och ska precis sättas igång efter vintervila.Ger lucernmixen från Granngården (Kraffts?) som är just fluffig som någon skrev.
Ja, jag har fodrat med detta hela vintern.
Som jag förstår så skulle jag alltså kunna öka på lucerngivan, och dra ner på hö´t istället?

Tack för era svar :bow:

Om du ger Mix från Krafft så ska byta så fort som möjligt till Hackad strå istället. Mix är en blandning med lucern och gräsförhalm som ska mostsvara vanligt hö. Det är inte ett foder som man kan höja proteinhalten i foderstaten med. Är det Kraffts Lucern Hackat Strå du har så ska du höja givan ganska mycket. Det du har gett är ju knappt 200 gram per dag och din häst lär behöva som uträknat här tidigare minst 1,4 kg. Men jag skulle tro att det nog i verkligheten kommer att behövas omkring 2 kg för att det ska märkas någon skillnad.

Skrev nog fel, det är alltså hackad strå som jag ger av.
Bör höja den rätt så rejält alltså.Tror du att jag ska minska på hö´t eller hålla mig som tidigare, ca 8 kg?

Remont

Om hästen väger 600 kg så är 8 kg hö inte så mycket. Så du bör nog inte minska på något utan bara öka på lucernen istället.

OK-Då "klipper" jag tråden här.
STORT tack för din (er) hjälp!!

Remont

Jag tycker gott du kan ge så mycket hö den äter upp, såvida den inte lämnar lusernen på grund av det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka